Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Låter som ett riktigt drama i ditt kar. Få se hur lång tid det tar innan de hittat hierarkin.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Med reflektioner i glaset och helt utan att lyckats fånge det skådespel jag iaktigat nu i flera timmar så borde jag kanske radera denna halvtaskiga film och prova igen, men tyvärr så slocknade nu ljuset så denna får helt enkelt duga.

      Som synes så är rödöga den lite nervösare av dem fortsatt. Sätter en hundring på att det är gulöga som tar makten i karet. Skall försöka få till några bra bilder på denna fisk vid tillfälle, med sitt gula öga så ser den nästan ut som en orm eller en ödla.

      Även delar av den "nya" lite stökiga botten syns på filmen.

      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Då har man ännu en gång suttit och tittat på ens egna filmer några gånger eftersom karet släckts för natten. Märkligt att man inte hinner titta klart medans det är tänt . Nu får man åter vänta tills i morgon 13:00 innan man får se det live. Finns tydligen mycket att beskåda, analysera och fundera kring. Nu när det dessutom är så mycket nytt som hänt så känns det lite som när NASA tappar kontakten med rymdfärjan när den rundar månen. Over and out.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          Med reflektioner i glaset och helt utan att lyckats fånge det skådespel jag iaktigat nu i flera timmar så borde jag kanske radera denna halvtaskiga film och prova igen, men tyvärr så slocknade nu ljuset så denna får helt enkelt duga.

          Som synes så är rödöga den lite nervösare av dem fortsatt. Sätter en hundring på att det är gulöga som tar makten i karet. Skall försöka få till några bra bilder på denna fisk vid tillfälle, med sitt gula öga så ser den nästan ut som en orm eller en ödla.

          Även delar av den "nya" lite stökiga botten syns på filmen.

          https://www.youtube.com/watch?v=6H-X...ature=youtu.be
          Det ser fint och harmoniskt ut det där!

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Även rödöga har engagerat sig i stridigheterna med kungen idag

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Senast redigerad av Tommy Vestlie; 06 May 2015, 13:50.
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ser piggt, fräscht och gnabbigt ut, Tommy! Fina grejer, det där!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Det råder heller ingen tvekan om att Kungen är lite sugen på Newbie. Gång på gång ställer han sig vid hennes sida och skakar för att få igång henne men är inte alls med på banan. Är faktiskt lite orolig för henne, bevakar henne lite extra noggrant.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ser piggt, fräscht och gnabbigt ut, Tommy! Fina grejer, det där!
                  Gnabbig diskus är frisk diskus
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Jag älskar variationen i dina fiskars namn. Rödöga, gulöga, kungen, newbie.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Japp! Jag tror att du snart kan njuta av scenarion liknande de på bilderna.
                      (Nu när du har så mycket fina pinnar och grenar i karet hittar dom bra ställen att "hänga upp" sina sprattlare på.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp! Jag tror att du snart kan njuta av scenarion liknande de på bilderna.
                        (Nu när du har så mycket fina pinnar och grenar i karet hittar dom bra ställen att "hänga upp" sina sprattlare på.
                        Det vore fantastiskt men vågar inte hoppas på det, utan är faktiskt nu mer bekymrad över henne.

                        Har en helt annan fundering när det gäller nedbrytning i ett kar som du eller någon annan här säkert kan svara på:

                        Jag kör med Catappablad i såväl diskuskaret som i 120 karet. Noterar att de bryts ned betydligt snabbare i diskuskaret än vad de gör i 120 karet. Beror detta på att mitt diskuskar med alla dess filter har en bättre förmåga att bryta ned material eller helt enkelt att det är betydligt varmare (30 grader mot 24 i 120 liters) eller kanske en kombination av dessa?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag har märkt skillnader i nedbrytningstakt i olika kar också - men jag är nog inte rätt man att avgöra vad det kan bero på... Sorry!
                          Hoppas någon som vet detta kikar in och svarar.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 May 2015, 15:07.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            OK, inväntar för att se om någon annan besökare har koll på detta. Är verkligen stor skillnad. Jag lär ju ha galet mer bakterier i diskuskaret med tre ytterfilter och ett innerfilter än vad jag har i 120 karet som körs med original innerfilter endast.

                            Skulle vilja tolka det som att jag har ett kar som har en duktig förmåga att bryta ned saker men min hjärna säger mig att det är värmen (men har egentligen noll koll)
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Googlade lite på förmultningsprocesser - inte på catappablad specifikt - utan löv i allmänhet. Temperatur spelar in, men också mängden, och vilken typ, av mikroorganismer som finns närvarande.
                              Dessa rön enbart efter en snabb nätkoll, och behöver inte betyda att de är så det är i dina kar - men ändå en liten fingervisning.
                              Det kanske är helt andra processer som spelar in i akvariesammanhang..?

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Googlade lite på förmultningsprocesser - inte på catappablad specifikt - utan löv i allmänhet. Temperatur spelar in, men också mängden, och vilken typ, av mikroorganismer som finns närvarande.
                                Dessa rön enbart efter en snabb nätkoll, och behöver inte betyda att de är så det är i dina kar - men ändå en liten fingervisning.
                                Det kanske är helt andra processer som spelar in i akvariesammanhang..?
                                Japp, skall köra en google ronda själv men troligen då en kombination av såväl temperatur som förmåga.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...