Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av roxxor_swe
    Härligt att de trivs .. och du med/av dem. Akvarium har en mycket positiv inverkan på våra svaga människopsyken

    Det här med bös från naturen i Discuskaret. Vad kan man egentligen kasta i då .. eller rättare sagt inte ..
    Det mesta egentligen som inte lämnar ifrån sig giftiga produkter. Frågan rör egentligen leg. mulmexpert och professor i ämnet, Mats Bryzell. Så träslag typ gran och tall kan du glömma. Grenar, kvistar, träbitar från fruktträd, en del lövträd. För egen del så släpper jag precis som trådägaren Tommy i Catappablad som jag köper på ebay. Just Catappa (mandel) har flera positiva effekter på vattnet såsom att det motverkar svamp, bakterier etc.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Precis som Johnny säger (bortsett från det att jag är mulmexepert och professor i ämnet - långt därifrån).

      Btw, Johnny - jag drömde om dig i natt. Vi var på någon stor akvariemässa och kollade runt...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Kunde inte låta bli Mats Det där låter som en himla trevlig dröm Har faktiskt aldrig någonsin gått på en riktigt fläskig akvariemässa. Faktiskt inte ens en mikroskopisk heller för den delen. Av olika skäl så går jag ned i tid 80% till hösten så då finns det ju kanske andra möjligheter än förut till dylika excesser.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Kunde inte låta bli Mats Det där låter som en himla trevlig dröm Har faktiskt aldrig någonsin gått på en riktigt fläskig akvariemässa. Faktiskt inte ens en mikroskopisk heller för den delen. Av olika skäl så går jag ned i tid 80% till hösten så då finns det ju kanske andra möjligheter än förut till dylika excesser.
          Sorry för OT här nu, Tommy!

          Halloj Johnny! Lugna puckar, jag vet att du inte menar det bokstavligt. Jodu, det var faktiskt en redigt behaglig dröm - vi hade väldigt trevligt (lite flummigt var det ju emellanåt också, som det brukar i drömmar).

          Uja mej - en lite tung dag denna. Ytterligare en begravning stod på programmet idag. Vår käre vän och medarbetare på tidningen, den ypperlige Jazzgitarristen Peter Almqvist, begravdes idag. Väldigt fin begravning med mycket härlig musik.

          Jag går också ned i arbetstid till hösten - typ 100%... Nya grejer är i vardande!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tror Tommy bara gillar att vi chillar lite hemma hos honom . Det där lät riktigt spännande, Mats! skickar PM....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Sorry för OT här nu, Tommy!

              Halloj Johnny! Lugna puckar, jag vet att du inte menar det bokstavligt. Jodu, det var faktiskt en redigt behaglig dröm - vi hade väldigt trevligt (lite flummigt var det ju emellanåt också, som det brukar i drömmar).

              Uja mej - en lite tung dag denna. Ytterligare en begravning stod på programmet idag. Vår käre vän och medarbetare på tidningen, den ypperlige Jazzgitarristen Peter Almqvist, begravdes idag. Väldigt fin begravning med mycket härlig musik.

              Jag går också ned i arbetstid till hösten - typ 100%... Nya grejer är i vardande!
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tror Tommy bara gillar att vi chillar lite hemma hos honom . Det där lät riktigt spännande, Mats! skickar PM....
              Ni är självklart välkomna att hänga här när som det passar herrarna
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack Tommy! Tycker det liksom är lite mysigt här och strosa runt bland dina diskusar. Man känner sig liksom hemma
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Precis hemkommen efter att ha införskaffat en i tusen bitar sprängd mangroverot som jag tänkte testa som ytterligare en komponent till att bösa till botten i karet, böset ligger nu i en hink med vatten i väntan på att de sjunker ned till botten. Har även införskaffat lite grönt som skall få sticka upp lite här och där i mellan allt bös.

                  Möttes av ett gäng relativt hungriga diskar som skämts bort med lite extra mycket mat över helgen. De Catapplöv löv jag bröt sönder i lite mindre bitar och hivade i igår har nu sjunkit ned på botten och skapat det där härligt stökiga karet samtidigt som vattnet är skönt tefärgat. Det råder ingen tvekan om att redmoore rötterna gör sig absolut bäst i tefärgat vatten.

                  Kan nog bli svårt att fånga färgerna på bild men tänkte göra ett försök lite senare ikväll.
                  Senast redigerad av Tommy Vestlie; 04 May 2015, 17:13.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Då har man nåt att se fram emot.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Tommy!
                      "Spamma" på bara!
                      Det är kul och intressant att läsa om dina fina discusar, och hur du fixar med karet.
                      Det där är ju en syn som man verkligen vill få uppleva själv
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Detta att du spammar Tommy är en ren villfarelse, det känns lite som när min mamma säger att maten saknar salt och annat innan man tagit en tugga. Du kanske upplever dig som överbabblig. Jag upplever som oftast en Tommy-brist istället. Denna gång sägs detta på ett rart sätt. Nästa gång blir det andra bullar.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Detta att du spammar Tommy är en ren villfarelse, det känns lite som när min mamma säger att maten saknar salt och annat innan man tagit en tugga. Du kanske upplever dig som överbabblig. Jag upplever som oftast en Tommy-brist istället. Denna gång sägs detta på ett rart sätt. Nästa gång blir det andra bullar.
                          Du kan verkligen utrycka dig Johnny, tack
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tycker du ska kontakta en tatuerare och be dem skriva att: "Andra gillar vad jag skriver, ju mer desto bättre (utom på dumma FuckBuck)" (det sista kan du iofs låta bli att tatuera in).
                            Vad jag menar med detta att Facebook förstör oss som skribenter. Är man van vid sms-inlägg som är borta i evigheten efter 5 sekunder så kan man nästan få ångest när man skriver 5 meningar i rad på Facebook
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Tycker du ska kontakta en tatuerare och be dem skriva att: "Andra gillar vad jag skriver, ju mer desto bättre (utom på dumma FuckBuck)" (det sista kan du iofs låta bli att tatuera in).
                              Vad jag menar med detta att Facebook förstör oss som skribenter. Är man van vid sms-inlägg som är borta i evigheten efter 5 sekunder så kan man nästan få ångest när man skriver 5 meningar i rad på Facebook
                              Skall överväga detta . Vad gäller FB så utmanar jag från tid till annan med att skriva långt och för mig meningsfullt, kul att chocka lite då folk oftast blir lite rädda när man vågar lämna ut sina känslor. Faktiskt ganska kul
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Precis hemkommen efter att ha införskaffat en i tusen bitar sprängd mangroverot som jag tänkte testa som ytterligare en komponent till att bösa till botten i karet, böset ligger nu i en hink med vatten i väntan på att de sjunker ned till botten. Har även införskaffat lite grönt som skall få sticka upp lite här och där i mellan allt bös.

                                Möttes av ett gäng relativt hungriga diskar som skämts bort med lite extra mycket mat över helgen. De Catapplöv löv jag bröt sönder i lite mindre bitar och hivade i igår har nu sjunkit ned på botten och skapat det där härligt stökiga karet samtidigt som vattnet är skönt tefärgat. Det råder ingen tvekan om att redmoore rötterna gör sig absolut bäst i tefärgat vatten.

                                Kan nog bli svårt att fånga färgerna på bild men tänkte göra ett försök lite senare ikväll.
                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Det där är ju en syn som man verkligen vill få uppleva själv
                                Jadu, Tommy - förr än du anar det så kommer du att få se denna syn, var så säker!
                                Jag har ju nästan förtagit mig när det gäller bilder och filmer på olika discusar med yngel - så nu är det din och Johnnys tur att plåta och och "plåga" oss andra med bilder på ciklidernas RollsRoyce!

                                Redmoore och Mopani gör sig, som du skriver, allra bäst i redigt Bärnstensfärgat, kristallklart (låt gå för periodvis lite "dimmighet" som Johnny var inne på härförleden) vatten - Det Svarta Guldet!
                                Fotografera som en riktigt cirkus-crazy pajastok nu, Tommy, så vi får se lite godis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...