Akvariegaraget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Händer inte så mycket, men en lite film på min sjuuuuukt söta shortbody balzanii!
    Den nogsamma ser även en eller två av mina nya hopplarcus..

    Ny belysning dessutom, fick tag i en nästan ny kessil amazon sun, passar perfekt till detta karet!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      De var hur söta som helst Bra tryck i belysningen verkligen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        Ursprungligen postat av Bluewing
        De var hur söta som helst Bra tryck i belysningen verkligen.
        Tack kompis, även tack för ditt förra inlägg jag nästan missade!
        137an dök upp och lät sig fotas!!
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1429259724.293885.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,6 KB
ID: 2171069
        Vacker fisk!

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          En sur dag..
          Hittade L95an död idag
          Har ju sett ett tag att något är knas, den blev ju vit under en period om 2 veckor..
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1429385988.926091.jpg
Visningar: 1
Storlek: 409,1 KB
ID: 2171081
          Flyttade den till ett lugnare akvarium där sen åt igår.
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1429386030.011742.jpg
Visningar: 1
Storlek: 312,5 KB
ID: 2171082
          Nu hittade jag den död idag, såg att den levde vid lunch...
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1429386061.931476.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,7 KB
ID: 2171083

          Obducerade den och filmade faktiskt..
          Se om ni vill, lite grisig, men ni får lyssna på klingande norrländska.
          Sjukt långt tarmsystem iallafall. Man förstår varför kosten är viktig..
          Hittade inga uppenbara fel, men har ni idéer kommentera gärna..

          Surt som fan iallafall, favoritfisk nummer ett..

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            Fy fan va surt Daniel! Beklagar!
            Har den ätit som den ska under den perioden den var vit?
            Väldigt bra gjort att filma en obduktion!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Verkligen tråkigt!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Trist, men tack för att du filmade. Lärorikt
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  Usch då
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                    Fy fan va surt Daniel! Beklagar!
                    Har den ätit som den ska under den perioden den var vit?
                    Väldigt bra gjort att filma en obduktion!
                    Tackar.
                    Ätit har den gjort, även om den upplevdes lite loj..
                    Fanns mat i tarmarna även om magsäcken var ganska tom.
                    Tråkigt hursom, men tyvärr så är det sånt man råkar ut för, oavsett hur mycket energi man lägger in.
                    Nästa gång ska jag köra den på mera herbivor kost, misstänker kosten trots allt...

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Det är nog en god tanke! Är det inte så att många L-malar är känsliga för proteinrik föda?

                      Den frågan ställer jag utan att ha en aning om hur det är med L095...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 18 April 2015, 22:59.

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        Tackar.
                        Ätit har den gjort, även om den upplevdes lite loj..
                        Fanns mat i tarmarna även om magsäcken var ganska tom.
                        Tråkigt hursom, men tyvärr så är det sånt man råkar ut för, oavsett hur mycket energi man lägger in.
                        Nästa gång ska jag köra den på mera herbivor kost, misstänker kosten trots allt...
                        Ja otroligt tråkigt är det!
                        Okej ätit... Men vad menar du med att den upplevdes loj?
                        Som du säger så är det ju... Sånt här som händer tyvärr!
                        Ja det känns väl som absolut enda orsaken till detta? Dåligt vatten är jag väldigt tveksam till hemma hos dig! Men mera hetbivor kost om det blir en nästa gång... Återigen... Jävligt surt att tappa en så snygg sewgmall!

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Det är nog en god tanke! Är det inte så att många L-malar är känsliga för proteinrik föda?

                          Den frågan ställer jag utan att ha en aning om hur det är med L095...
                          Du har rätt, många är extremt känsliga för proteinrik och svårsmält kost, långt tarmsystem och allt bygger på ett konstant knaprande på aufwuchs och annat herbivort.
                          Vet dock andra som haft 95or (läs "branamn") både han och jag har lastat grönsaker i mängder i rovkaren, men tillgång till sämre, carnivour föda har onekligen funnits..
                          Man lär sig.. Eller så var det flaggellater eller någon helt annan skit.. Men även det kan ju haft sin ursprung i fel kost...

                          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                          Ja otroligt tråkigt är det!
                          Okej ätit... Men vad menar du med att den upplevdes loj?
                          Som du säger så är det ju... Sånt här som händer tyvärr!
                          Ja det känns väl som absolut enda orsaken till detta? Dåligt vatten är jag väldigt tveksam till hemma hos dig! Men mera hetbivor kost om det blir en nästa gång... Återigen... Jävligt surt att tappa en så snygg sewgmall!
                          Vattnet testade jag, sen överlevde denna ju den stora kraschen förra året, 40 grader, 8kg död fisk i karet och 95an bara simmade som att inget hänt..
                          Rockorna hade nog rykt innan detta inträffade om vattnet krånglade.

                          Bestämmer mig för maten och göder L25an istället, mera lämplig mal i ett rovkar kanske.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            För rent herbivora som L95 är väl detta ett bekymmer överlag just det att de äter annat också. Lite korkat kan man tycka. Även om du göder till max med grönt, grönt och åter grönt räcker det ju med att en fisk råkar ha bråttom över till andra sidan över natten och dina herbivora arter ser det som ett perfekt nattamål. Så hur ska man kunna undvika carnivora inslag. Det får bli ensam i en burk då Sedan verkar ju enskilda exemplar kunna klara sig i många år i drivor av protein utan att må dåligt. Min egen teori är att carnivor föda irriterar tarmen och att protozoer hos vissa lättare får fäste på tarmväggen och sedan är cirkusen igång.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              En annan grej med herbivora arter är väl också att de är mer utsatta för eventuella rester av bekämpningsmedel. Min L330 t.ex. dog ju efter ett excess-liknande ätande av importerade morötter. Allt grönt är kanske inte heller lämpligt för dem. Nu spånar jag bara och vet egentligen inte alls vad jag pratar om
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Fast jag är villig att köpa ditt resonemang rakt av, tycker helt enkelt att vi bestämmer att det är detta som hänt! Skulle oxå innebära att dom andra fiskarna mår bra, förutom min L152 som i princip är samma fisk. Den flyttad idag och mitt akvaristiska liv går vidare med en dyrköpt erfarenhet i bagaget och ett liv på mitt samvete, men det får jag ta! Alternativen känns värre

                                Kommentar

                                Arbetssätt...