Akvariegaraget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Ursprungligen postat av KristianE
    Inlandsnorrländska är ju kanon. När man kommer upp till djupaste skogarna i Jämtland... Då är det knappt dialekt längre, det är ett annat språk.
    Själv låter man väl som Jonte ungefär...
    Fan vad nice det ändå vore med en kväll med sockerdricka och pepparkakor, eller annan dryck.. Bara dför att få cementera alla uppfattningar man fått om folk

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av jozi81
      Om man inte sett "bonnjäveln och finnen" från vidsel innanför Älvsbyn som ligger innanför Luleå bör man göra det då vi berör dialekter

      http://youtu.be/ruZQhRzV05o
      Helt underbart! Älskar dialekter!

      Du skulle höra när jag är med värmlänningarna i västra distriktet (Pappers) i kungliga hufvudtaden... Säffles ordförande skall handla på 7-Eleven, och Rottneros ordförande blir tvungen att "översätta" för expediten som inte begriper ett enda ord! Efter det att han förklarat vad Säffleordföranden önskar köpa utbrister han glatt "Här ser ni *Namn Efternamn*, en tvättäkta storstadsbo!", och klappar honom hjärtligt bakom axeln. Där brister det för mig och två värmlänningar, och vi viker oss dubbla av gapskratt!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Pratade med Jozi i telefon förut..

        Jag älskar norrländska..

        Tiden stannar så slappt låter det.

        Rottneros ligger runt hörnet, här pratar vi som bäst <3
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Pratade med Jozi i telefon förut..

          Jag älskar norrländska..

          Tiden stannar så slappt låter det.

          Rottneros ligger runt hörnet, här pratar vi som bäst <3
          Och ändå var jag duktigt uppskruvad...
          Säger bara right back at you!
          Love värmländska, ditt samtal var välkommet i en rätt surrealistisk situation.
          Btw Mathias, dom drog tillbaka traderaauktionen, du kan avboka mötet med banken, flygtur inställd :/


          Sent from my iPad using Tapatalk HD

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Värmländska är också roligt, en dialekt jag inte ens nästan klarar av att härma. Har en kollega på jobbet som är från värmland, dock kommer det bara fram när han är full, men då kommer det fram rejält.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Snacka om att denna tråden blev bra OT. :P

              Så för att säga något om ämnet då.

              Dialekter norrut = härligt att lyssna på.

              Dialekter söderut = helst inte.

              :P
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • jozi81
                • January 2011
                • 917

                Ursprungligen postat av Likan
                Snacka om att denna tråden blev bra OT. :P

                Så för att säga något om ämnet då.

                Dialekter norrut = härligt att lyssna på.

                Dialekter söderut = helst inte.

                :P
                Jag gillar ot!

                Fortsätter med min fredag! Det var i rapportskrivandet kring detta Mathias ringde.


                Inte helt ospännande situation... Men det gick bra och jag hade en känsla av att ha gjort skillnad under hela dagen. Det blev på riktigt.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Rätt sjukt att det där händer ärligt talat. Man tycker himmeln är så jävla stor så flygplan verkligen inte borde kunna krocka alls hur man än bär sig åt. Men kollar man på flygradarn så är det smått ofattbart hur jävla mycket flygplan det är uppe i luften samtidigt...
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • jozi81
                    • January 2011
                    • 917

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Rätt sjukt att det där händer ärligt talat. Man tycker himmeln är så jävla stor så flygplan verkligen inte borde kunna krocka alls hur man än bär sig åt. Men kollar man på flygradarn så är det smått ofattbart hur jävla mycket flygplan det är uppe i luften samtidigt...
                    Himmlen är stor, men då man åker nära den plats där man ankommer och lämnar himmlen tenderar det att bli tajtare, om man dessutom gör sig osynlig så blir det bara en tidsfråga tills man är "nära"

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av jozi81
                      Jag gillar ot!

                      Fortsätter med min fredag! Det var i rapportskrivandet kring detta Mathias ringde.


                      Inte helt ospännande situation... Men det gick bra och jag hade en känsla av att ha gjort skillnad under hela dagen. Det blev på riktigt.
                      Jag kan förstå allvaret! Men handen på hjärtat... Är ryssarna värre än NATO? Jag tvivlar...

                      Kommentar

                      • jozi81
                        • January 2011
                        • 917

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Jag kan förstå allvaret! Men handen på hjärtat... Är ryssarna värre än NATO? Jag tvivlar...
                        Vi tycker nog olika här. Helt ok, men däremot vill jag inte säga/tycka så mycket eftersom jag jobbar med detta. Ovanligt att man kan yttra sig som jag gjorde i artikeln på grund av sekretess.
                        Men vi har inte samma uppfattning, så mycket kan jag säga

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Jag kan förstå allvaret! Men handen på hjärtat... Är ryssarna värre än NATO? Jag tvivlar...
                          Jag kan förstå perspektiven.. Men handen på hjärtat.. Skulle du tro honom om han sa att de var det?

                          ska man hårdra det finns det ju väldigt få människor som jobbar aktivt för att vara onda.. Där kommer politik och propaganda in.. Vad man än väljer att tro på är vi oftast bara resultaten av vår omgivning och förmåga/förutsättningar att sortera information..

                          En soldat för isis måste tro att hans handlingar i ett större perspektiv är goda precis som en amerikansk soldat måste tro att hans handlingar är goda.. Att ta sig tolkningsföreträde åt något håll är något som bara väldigt dumma/inskränkta människor gör, oavsett om det gäller inrikespolitik eller teologiska frågor..

                          men nu ska vi inte vara dem som är dem.. Folk får ju inte öppet tycka olika och ännu värre ha ett samtal om detta.. "det är fel forum"..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Vi tycker nog olika här. Helt ok, men däremot vill jag inte säga/tycka så mycket eftersom jag jobbar med detta. Ovanligt att man kan yttra sig som jag gjorde i artikeln på grund av sekretess.
                            Men vi har inte samma uppfattning, så mycket kan jag säga
                            Fan flög i mig igår... Får be om ursäkt! Jag skall inte starta en debatt i din tråd!
                            Tycker det känns lite otäckt bara, att hela världen försöker tränga in björnen i ett hörn...

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Fan flög i mig igår... Får be om ursäkt! Jag skall inte starta en debatt i din tråd!
                              Tycker det känns lite otäckt bara, att hela världen försöker tränga in björnen i ett hörn...
                              Vilket land har i stort sett sedan andra världskriget konstant legat i krig... Och aldrig på egen mark utan bara på andra länders mark.


                              Ps, korea, Vietnam, ögrupp jag glömt namnet på, Irak, afganistan bla bla

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Fan flög i mig igår... Får be om ursäkt! Jag skall inte starta en debatt i din tråd!
                                Tycker det känns lite otäckt bara, att hela världen försöker tränga in björnen i ett hörn...
                                Det är lugnt, jag skulle gärna dialogisera stormaktspolitik mm. Men då gärna över en skål chips och några kalla, men som Jonte så klokt skriver är nog detta fel forum för fördjupningGAR.
                                Jag bjöd ju ändå in till dom repliker jag nu får, känner mig mest nöjd att jag potentiellt räddade livet på en massa folk, oavsett om Nato eller ryssen är världens ondska.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...