Bli akvarist igen :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvarnvik
    • February 2014
    • 113

    #61
    När det gäller bakgrunden bestämde vi oss förbakgrund med filter bakom hela vägen, blev en ekol med stenar. Borde väl egentligen ha valt en med rötter, men vi tyckte att de såg så märkliga och onaturliga ut, så det får bli lösa rötter i karet istället :-) Filtermatta visade det sig att makens jobb har kontakter på, så det löser sig mycket billigt Jag älskar att bo i Gnosjöregionen, vad man än behöver så finns det nåt litet företag som tillverkar det eller kan ordna det åt en.

    vi beställde två aquaelpumpar på 200L/h, får se om vi kör i båda eller nöjer oss med en, det var samma pris för två som för en i Sverige

    idag kanske är dagen när man ska tömma den sista sanden ur karet och göra rent det invändigt Tråkigt, men ännu tråkigare att göra det när man har grejorna hemma och bara vill sätta igång alltihop.
    Senast redigerad av Kvarnvik; 14 April 2014, 10:09.

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #62
      Rådet jag fick när jag började är att filterkapaciteten ska vara 3 ggr akvariet volym så jag har uppskattningsvis 1300- 1400 l/h i mitt 350 liters kar. Ett innerfilter på 1000 l/h och ett ytterfilter som det står 700 på men det drar antagligen inte runt så mycket nu


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #63
        Ursprungligen postat av Kvarnvik
        Filtermatta visade det sig att makens jobb har kontakter på, så det löser sig mycket billigt
        Tänk på att de skall vara avsedda för vattenbruk. De filtermattor som inte är det (men ser precis likadana ut) fungerar inte.

        vi beställde två aquaelpumpar på 200L/h, får se om vi kör i båda eller nöjer oss med en, det var samma pris försvårar som för en i Sverige
        En sådan pump är väl rätt lagom för ett 60 liters akvarie och två för ett 120 liters
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #64
          Har jag läst dåligt? Trodde det gällde 375 liter jag Sorry!

          Kommentar

          • Kvarnvik
            • February 2014
            • 113

            #65
            Sorry, missade en nolla i pumparna :-) 2000L/H skulle det vara.

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #66
              Nu har jag iaf tagit ur den sista sanden med hjälp av dammsugare, så nu är det väl bara att ta tag i att göra ordentligt rent, är ättika ok att ha för att ta bort kalkavlagringar? Inte så mycket i karet men på ramen.

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                #67
                Ursprungligen postat av Kvarnvik
                Sorry, missade en nolla i pumparna :-) 2000L/H skulle det vara.

                Kommentar

                • Kvarnvik
                  • February 2014
                  • 113

                  #68
                  Jag har fruktansvärt mycket bruna alger i den sist uppstartade nanoburken :-( hela anubiasen täckt och glaset får nya stora bladformer över natten när jag har tagit bort. I burken finns alltså bara anubias och fem crystal red beeräkor. Det matas väldigt sporadiskt och byts vatten ca en gång i veckan. Har väl varit igång en månad nu ungefär.

                  jag vill ju helst riva upp all anubias och skrubba den, men det är väl inte så lämpligt

                  Har ar varit inne och kollat på åleds lagerlista och drömt lite till det stora karet också. Vi har inte jättelångt till Halmstad och svärisarna har husvagnen uppställd där, så någon tur till åleds får det nog bli framåt sommaren när akvariet förhoppningsvis är lite inkört.

                  Någon lite annorlunda L-mal ska det väl kunna få bli, även om jag är för snål för att punga ut flera hundra för en enskild firre...
                  corydoras vill jag absolut ha sterbai, de är så fina med sin orange fenstråle på bröstfenorna, kanske ytterligare någon sort cory, gillar dem verkligen. Sen är det nog bestämt att det blir scalarer, vanliga randiga ska det vara. Eventuellt försöker vi oss på kardinaltetror, om det blir småscalarer som införskaffas. Släppte i kardinaler till våra dåvarande xl-scalarer en gång, det blev inte många kvar som vi hann fånga in innan scalarerna mumsat i sig dem...

                  småciklider är den stora huvudvärken, jag kan helt enkelt inte bestämma mig. Jag vill ha nyckelhål, dorsigerus, någon apistogramma, kurvciklid osv. Slutar nog med att hundralitaren åker fram, frågan är bara var den är och var den ska stå...

                  Kommentar

                  • Kvarnvik
                    • February 2014
                    • 113

                    #69
                    Jag har haft en liten massdöd i det senast uppstartade nanot :-( Igår upptäckte jag att tre av fem crystal redräkor låg döda på botten. Jag fångade upp de två överlevande och satte i det mer inkörda nanot, där körsbärsräkorna verkar trivas. Kollat nitrit i "dödskaret" men det visar inget. Nu ska jag ta och städa iordning det karet för dotterns räkning, hon fyller år om ett par veckor och önskar sig mest av allt ett eget akvarium med en kampfisk :-) Jag är inte så sugen på att hålla en kampfisk, några andra förslag på något färgsprakande som kan funka i 20L?

                    Kommentar

                    • Kvarnvik
                      • February 2014
                      • 113

                      #70
                      Vi kommer ju aldrig igång med karet igår kom maken hem med grejorna vi beställt i Polen. Det var bara den lilla detaljen att bakgrunden inte var med i paketet. Kollegan som vi beställt grejorna hem till hade inte reagerat på att paketet var lite litet, men ringde upp butiken som hävdade att bakgrunden var restad (det är fem veckor sedan paketet kom till honom) så nu är det bara att vänta på att bakgrunden först levereras till den polska kollegan och sen på att någon från företaget här åker till fabriken i Polen och kan ta med paketet hem. Tröttsamt.

                      Förra veckan när jag var i zoobutiken i annat ärende fick jag syn på en gibbicepsliknande mal fast med ljusa fläckar. Har sett såna förut, fast inte så ofta och de säljs som gibbiceps. Den här gången tog jag reda på vad det var för sort och det visade sig vara en L-001 och den ska visst bli betydligt mindre än en vanlig gibbiceps så habegäret satte in. Vad gör man då när man vill köpa fisk och inte har något tillräckligt stort kar? Man hämtar hem svågerns gamla hundraliters och sätter upp tillfälligt Så nu går där en liten mal och väntar på att få komma till stora karet.

                      Kommentar

                      • Kvarnvik
                        • February 2014
                        • 113

                        #71
                        Efter många om och men har vi fått pengarna tillbaka från den polska butiken, då de efter mycket väntan trots allt inte kunde leverera bakgrunden :-( Samma bakgrund är nu beställd och skickad från Tyskland, får se om den dyker upp i veckan.

                        I helgen var vi i Halmstad, så då var vi på åleds och rekade lite på utbudet. De hade fina scalarer, vilket vi bestämt oss för att ha. Det fanns både VF och odlade i den vanliga färgen som vi vill ha. Tyvärr hade vi två gnälliga ungar med oss, så det blev inte så mycket pratat för min del, även om affärsinnehavarna var mycket pratsamma :-) Vi var ensamma i butiken när vi kom och fick mycket uppmärksamhet, trots att vi redan från början sa att vi inte skulle handla något idag, utan var ute och kollade för framtiden. Vi fick komma ner och kolla i karantänen och han visade oss stora malar osv

                        Sen en blev maken övertygad om bottenfiltrets smidighet och nappade på det, så nu får vi se om det är så fantastiskt som utlovats.

                        Jag funderar mest över vilka tetror som ska få flytta in. Helst skulle vi nog vilja ha kardinaler, men jag vet inte om jag vill riskera att de blir levandefoder åt scalarerna. Koppartetror tittade jag på och de var fina, tyckte jag, lite större än kardinaler, men inte så höga i kroppen ändå.

                        I karet kommer två kurvciklider att gå, de bor nu i det temporära hundraliterset, tillsammans meden l-001. Det här temporära blev ju lite längre än jag trodde, nu hoppas jag att det kanske tar max tre veckor innan bakgrunden är limmad och vi kan börja inreda.

                        Kommentar

                        • Kvarnvik
                          • February 2014
                          • 113

                          #72
                          Idag har vi kollat av vad vi behöver i slangväg för att kunna montera bakgrund och pumpar, frigolit är tillskuren till botten, men fortfarande inget limmat.
                          bakgrunden är inte riktigt lika lång som akvariet, det är nog ca 1,5cm glipa på varje sida, där det sitter ett natt som jag antar är meningen att man ska fästa mot sidorutan för att förhindra att firrarna flyttar in där bakom :-)

                          Fick djurens världs reklamblad idag och det visar sig att de har erbjudande på kardinaltetror just nu, 10 för 99, så nu blir det nog inköp av sisådär 30st som får gå i tillfälliga karet ett tag. Sen hoppas jag att det blirfixning av tekniken snart, det är lite för mycket annat som ska skötas bara...

                          Kommentar

                          • Kvarnvik
                            • February 2014
                            • 113

                            #73
                            Det här karet ska visst bara inte igång. I helgen fyllde vi upp med vatten och tänkte att nu, nu ska här bli inkörning. Så i början av veckan säger maken, du... Vi skar aldrig bort de där plastbåtarna mellan filterplattorna va? Bara att tömma, undan med gruset, upp med plattor och fixa till. Nu ligger det på plats igen och det blir fyllning ikväll, men fy vad trött jag är på detta att aldrig komma igång.

                            50 kardinaler går dock och väntar i hundralitarn, minus en och annan som strök med i vita prick som andra omgången jag köpte fick med sig från affären. Annars går jag mest och önskar livet ur den ensamma sorgmanteltetra som var enda överlevande tillsammans med en ancistrus innan vi flyttade karet efter nio år hos svärföräldrarna. Den är nog minst fem år gammal.

                            Kommentar

                            • Kvarnvik
                              • February 2014
                              • 113

                              #74

                              Karet är igång! Har nog varit i nån månad nu. När jag samlade ihop kardinalerna visade de sig bara vara ett trettiotal kvar. I karet går också ett kurvciklidpar, en L001 och en ancistrus. Sorgmanteltetran fick maken ta livet av då den inte såg kry ut, alldeles bucklig om magen. Malarna verkar inte gilla varandra, så nu har jag försökt ordna med lite fler revir genom att lägga ner ancistrusens gamla "hemmarot" och hoppas att han tar sin boning där istället för att slåss med agent 001.

                              vet ett inte om det inbäddade klippet funkar, så jag lägger in länken också http://youtu.be/3IdqYLOItbU
                              Senast redigerad av Kvarnvik; 18 October 2014, 09:09.

                              Kommentar

                              • Kvarnvik
                                • February 2014
                                • 113

                                #75
                                Mina kurvciklider verkar ha det mysigt ihop :-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...