Bli akvarist igen :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvarnvik
    • February 2014
    • 113

    Bli akvarist igen :)

    2002-2006 var jag och min man hängivna akvarister, gick från mitt barndoms 63-liters till 222l till 375l och samlade dessutom på oss några småakvarier samt skaffade akvarium till svärmor Sen flyttade vi ut på landet till ett gammalt hus med ojämna golv och tvivelaktigt vatten och vågade inte ställa upp några kar här innan det var renoverat, ville ju inte heller behöva flytta runt på en stor balja vatten medan vi renoverade. 375:an inkvarterades hos svärföräldrarna, på ett par år tänkte vi då Det tog åtta år innan det nu är så pass klart att vi har plats och räta golv, så nu ska karet hem igen :-D

    akvariet är alltså ett 375l med svart aluminiumram och har stått fyllt under hela den här tiden, nu är det ganska igenvuxet och skitigt, två fiskar finns i det, tror jag, och en massa javaormbunkar och anubias.

    Sydamerika ska det bli är det tänkt, när det begav sig hade vi nyckelhålsciklid, dorsiger, fjärilar, kakaduciklider, scalarer, lite olika tetror, ancistrus och en gibbiceps. Inte samtidigt, utan i lite olika konstellationer Jag har spanat in några olika dvärgciklider. Hur många par/grupper kan man ha i ett 375l tro? De behöver väl ha lite olika områden. Flera av samma sort eller ett par, tre olika arter? Och vad mer i karet?

    Vi får se var det här slutar, förhoppningsvis inte med sex akvarier. Fast det kan vara så att jag har beställt ett nanoakvarium där jag tänkte ha galaxy danio och några räkor. Det kan också vara så att jag typ har lovat sexåriga dottern en burk med en kampfisk...

    några praktiska funderingar, vilka försäkringsbolag har vettiga villkor? Och vad ska man tro om vårt vatten, som nu kommer från en djupborrad egen brunn? Vore ju för tråkigt om vattnet skulle sätta P för planerna. Måste ta med lite vatten till akvarieaffär och kolla hur det står till med det.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Välkommen in i akvarievärlden igen...
    Det låter som att karen kan föröka sig rätt snabbt igen. Och plats finns det vad jag förstår.

    Vattnet bör vara helt ok med djupborrad brunn.

    Försäkringsbolag... Läs denna artikeln
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #3
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Välkommen in i akvarievärlden igen...
      Det låter som att karen kan föröka sig rätt snabbt igen. Och plats finns det vad jag förstår.

      Vattnet bör vara helt ok med djupborrad brunn.

      Försäkringsbolag... Läs denna artikeln
      http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=247
      Tack för välkomnandet :-D
      Jag har läst trådar om vattenskador och försäkringsbolag hela morgonen, jag ska ta tag i att ringa försäkringsbolagen INNAN vi tar hem karet, vi har nämligen en gårdsförsäkring i ett bolag och hemförsäkring för lösöre och allrisk i ett annat, bäst att kolla upp detta ordentligt innan.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Förståndig tanke då ev vattenskador kan bli väldigt dyrbara..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Kvarnvik
          • February 2014
          • 113

          #5
          Jaha, på måndag ska nanokuben anlända med UPS och jag är ledig hela dagen,s å det ska nog gå bra för dem att leverera. Jag köpte ett paket med massa tillbehör: http://fish.aquaristic.net/Dennerle-...06c60c0735c820

          Är troligt att det skulle gå att köra igång detta direkt och stoppa i lite räkor redan samma dag? Maken ska nämligen till stan så han skulle kunna få handla, annars dröjer det nog innan jag kommer iväg. Växter har vi gott om i akvariet som står hos svärisarna, så det löser ju sig Jag har aldrig kört med vattenberedningsmedel eller bakteriekultur, så jag har dålig koll på det. Det andra akvariet har ju gått länge, men inte skötts med vattenbyten, så jag har ingen aning om hur vattnet är där, annars kunde man ju tagit därifrån.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ta en del av vattnet och även lite filtergojs så ska det nog gå bra, men lite beroende på räksort.
            Det bästa är annars att köra in karet med lite fisk, och sedan flytta dessa när det är dags för räkor.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #7
              Är det bättre att köra in med fisk alltså? Jag hade ju tänkt att ha några galaxy rasbora/danios plus några räkor i den burken så småningom, det kanske är för mycket?Galaxyn känns ju kanske lite väl exklusiv att ha som inkörningsfisk?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ja, då är det lättare med någon tetra eller annan fisk du har i ditt andra kar?
                Fisken äter och skiter mer än räkor, och kör in karet på ett annat vis än räkorna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kvarnvik
                  • February 2014
                  • 113

                  #9
                  I det andra karet finns en ensam sorgmantel och troligtvis en ancistrus. Jag skäms ju att säga det, men de har inte fått vattenbyte sen typ förra julen och filtret som sitter där nu är ett pyttelitet innerfilter efter att vårt fluval ytterfilter inte gick att få ihop ordentligt sist vi var i och gjorde en upprensning... De skulle förmodligen dö av renhetschock om man satte i dem i nytt vatten nu...

                  Kommentar

                  • Kvarnvik
                    • February 2014
                    • 113

                    #10
                    Har kollat på ytterfilter till 375:an ikväll. Vi har ett gammalt fluval 404, men det är inte tätt längre och skulle behöva nya klämmor, men vi har inte lyckats hitta det någonstans. Packning har vi redan testat att byta utan resultat.
                    Kollade på JBL cristal pro 1501, som verkar vara vettigt i pris, har letat info om det här på forumet men inte hittat så mycket, någon som har nåt att säga om detta filter? Ett annat filter som verkar prisvärt är tetratec 1200, men maken är skeptisk till tetra och hävdar att allt vi har haft av det märket har pajat. (Vi har väl haft nåt litet innerfilter och en doppvärmare från Tetra)
                    Det är ju trevligt om filter är tysta och drar hyfsat lite el, och så ska de ju vara smidiga att hantera och funka bra såklart, men helst inte kosta en förmögenhet :-)

                    Kommentar

                    • Kvarnvik
                      • February 2014
                      • 113

                      #11
                      Blö för UPS :-( mitt nano skulle levereras innan dagens slut idag enligt kolli-söket. Dock stod det också att det var en avlägsen adress där leverans inte sker varje dag, så när jag plötsligt fick reda på att jag skulle behöva åka hemifrån mellan 14-18 så ringde jag för att kolla om det verkligen skulle levereras idag. Det skulle det och om jag inte var hemma så var det bara att sätta en lapp på dörren som fullmakt att chauffören kunde lämna paketet utan att jag var hemma. Hemma igen, inget paket levererat, ingen lapp i brevlådan :-(

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Sånt är surt

                        Kommentar

                        • Kvarnvik
                          • February 2014
                          • 113

                          #13
                          Ja, särskilt eftersom jag inte kunde hålla mig utan var och köpte några räkstackare när jag ändå fick ge mig ut och åka :-/ Men de klarar väl sig i en annan burk någon dag tills karet är här... Fick tag på en trevlig rot och ett par växter också :-)

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kvarnvik
                            Blö för UPS :-( mitt nano skulle levereras innan dagens slut idag enligt kolli-söket. Dock stod det också att det var en avlägsen adress där leverans inte sker varje dag, så när jag plötsligt fick reda på att jag skulle behöva åka hemifrån mellan 14-18 så ringde jag för att kolla om det verkligen skulle levereras idag. Det skulle det och om jag inte var hemma så var det bara att sätta en lapp på dörren som fullmakt att chauffören kunde lämna paketet utan att jag var hemma. Hemma igen, inget paket levererat, ingen lapp i brevlådan :-(
                            Jag gör så med UPS att jag ger dom min jobbadress för leverans, funkar ju så läge vi inte pratar om för stora kar
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Kvarnvik
                              • February 2014
                              • 113

                              #15
                              Jag är lärare och svår att få tag på under dagen, och vi har grymt ohjälpsamma vaktisar, så jag skulle nog inte få nåt levererat där heller :-)
                              det får bli fullmakt på dörren imorgon också och hoppas att de dyker upp.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...