Bli akvarist igen :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kvarnvik
    • February 2014
    • 113

    #46
    Ursprungligen postat av henrikl
    Finns många annonser på plantswap.se under växter säljes men en del är slut för tillfället...Det brukar gå ganska fort för växterna att försvinna men många annonsörer säljer i omgångar. Gäller att vara beredd.
    Aha, i själva forumet, jag kollade under "annonser".

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #47
      Nu har det gått en vecka sedan nanot startades, sex körsbärsräkor släpptes i. Ikväll ser jag bara två av dem. Första dagarna såg jag alla, sen låg det ett skal i burken och jag såg bara fem. Jag är lite orolig för vattnet. Kan man se på räkor som på fisk om det är nitrittopp? Funderar på att ta med vattenprov till akvarieaffären imorgon, eller om jag ska köpa med mig lite tester, behöver kolla av pH inför planering av stora karet också.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Generellt sett är räkor mycket känsligare än fiskar för vattenkvalitén även om körsbärsräkorna är tåliga. De är speciellt känsliga för metaller t.ex. Om skalet är tomt så är det i sin ordning. De växer ju genom att ömsa skal och då ser det ut son en "tom" räka som ligger med antenner och rubbet. När de bytt skal brukar de hålla sig undan ett tag tills det nya skalet hårdnat. Så troligen är skalet ett bra tecken.
        Sedan när det gäller det där med att om du fått räklingar så är det på gränsen att du över huvud taget kan se dem. De är extremt små. Du ser dem som små knappt synliga prickar i början.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kvarnvik
          • February 2014
          • 113

          #49
          Jag vet ju att de ömsar skal, men jag kunde inte riktigt avgöra om det var ett tomt skal eller en död räka, så därför är jag lite fundersam. Kan man kolla om man har metaller i vattnet med några tester? Jag får väl ta med vatten till jobbet och be kemilärarna göra en verklighetsbaserad lektion för eleverna :-)

          Kommentar

          • Kvarnvik
            • February 2014
            • 113

            #50
            Hittade flera räkor i karet, så jag vågade mig på att skaffa några galaxy danios. När jag kom hem hade påsen läckt, men som tur var hade fiskarna tillräckligt med vatten kvar. Det är fint med lite mer rörelse i karet, men jag skulle behöva höja temperaturen i akvariet någon grad, lampan värmer lite för lite, vilket förmodligen är bra inför sommaren, men just nu vore det smidigt :-)

            när jag var inne i butiken förundrades jag återigen vilka råd och "fakta" man ger till kunder. Det var en tjej inne och skulle köpa fiskar till ett nytt akvarium, vet ej hur stort, hon ville ha en scalar och frågade säljaren om de blir stora. "Det beror ju på hur mycket mat det får och hur stort akvariet är". Jag som har tagit över ett litet akvarium i 50-liters med tre fullvuxna scalarer i vet att så inte är fallet. Sen vandrade hon vidare och fick syn på rödmunnar och läste på skötselrådet att de behövde bra vattenkvalitén. "Var är det?" Säljaren berättade då korrekt om nitrit och övermatning och liknande, men tjejen verkade inte alls förstå det här med vattenbyten. När hon kom till kassan såg jag vad hon hade plockat ihop. En slöjstjärt, en scalar, rödmunnarna, sorgmanteltetror och några till, fyra eller fem påsar. Jag uppfattade att det var ett nystartat kar. Jag tänker på temperaturskillnader för slöjstjärten och scalaren och på den förmodade nitritchocken som lär komma. Okej att alla säljare inte kan ha absolut kunskap om allt de säljer, men så svårt är det ju inte att ha ett hum om vilka temperaturer osv de vanligaste fiskarna vill ha. Dessutom kunde man ju skylta upp tydligt med skötselråd på alla fiskar, så kan man som säljare läsa innantill och det är dessutom lätt att peka på skylten för att visa för kunden att det kanske inte är fiskar som passar ihop. Väljer kunden sen att köpa ändå så har man ju gjort vad man kan.

            Jag har blivit rekommenderad att köpa en praktbotia som algätare till ett 60-L kar i samma butik en gång... Som tur var så var jag lite påläst...

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #51
              Funderar vidare på filter. Hittade bakgrunder till bra pris på eBay och funderar nu på om man skulle ta och sätta i en bakgrund och köra bakgrundsfilter istället för ytterfilter. Det verkar ju inte allt för krångligt och så är det en sak mindre som kan skicka ut vatten på golvet. Med den billigare bakgrunden blir det nog inte dyrare med bakgrund + filter än ett ytterfilter heller. Funderar lite på hur man får i en bakgrund bara... Vårt kar är 150cm långt med ett mittstag som är fastnitat i ramen, måste man ta bort detta då?

              Kommentar

              • Kvarnvik
                • February 2014
                • 113

                #52
                Jaha, funderingarna kring 375:an snurrar vidare... Karet är fortfarande inte hemflyttat, men jag funderar på fiskkombinationer, bakgrund och filterlösning.

                Vi har rådasand i karet nu och någon rot, kommer väl att ökas på med ytterligare någon rot och växter. Idag är det i princip bara anubias i karet. Karet är 150x50x50, kan ju vara bra att veta

                fiskar: Sydamerika ska det bli, eventuellt med lite svärdbärare så barnen får lite färgglatt som inte gömmer sig att titta på. Botten: Corydoras är ett måste, jag vill helst ha sterbai, men vi får se om smålänningen i mig sätter stopp för det, isf blir det någon billigare variant. Dvärgciklider vill jag ha, någon apistogramma. Jag har fastnat för agassizii eller gul dvärgciklid som jag har sett fina exemplar av i butik. Men jag har läst att apistogramma kan ha ganska stora revir, upp till 120cm och då blir det ju inte mycket utrymme kvar för andra. Skulle man kunna ha grön bågfensciklid, dorsigerus eller kurvciklid som komplement? Jag hittar inga uppgifter om revirstorlek på dessa? Någon ancistrus eller annan algätare blir det väl också. Förut hade vi en gibbiceps och vi gillar verkligen dem, men det känns inte så lockande med en fisk som egentligen blir för stor.

                mitten: tetror, någon lite högryggad sort. Har tittat på rosentetra och tycker att de är fina, men tar gärna emot tips på andra sorter. Scalare är mannen sugen på och jag tänker mig att de kan passa bra för att fylla ut området i mitten av akvariet, och det är ju jättefina fiskar när de kommer upp lite i storlek. Är det rätt att tänka sig att dessa främst uppehåller sig i mitten och ytan?
                sen eventuellt lite svärdbärare, om det känns som att det "behövs"

                gärna synpunkter på fiskval, man är ju lite ringrostig

                Vi har börjat tänka om från ytterfilter till bakgrundsfilter och jag har hittat Ekols bakgrunder som ligger bra i pris, men jag gillar inte deras varianter med rötter, så det blir nog en med stenlook, om det inte är någon som råkar ha en med rötter och kan överbevisa mig om att den är snygg Tips på pump till en bakgrundsfilterlösning tas tacksamt emot, jag har fattat det som att man använder ett pumphuvud/cirkulationspump? Filtermatta i större mängd, var får man tag på det billigast?

                många frågor, hoppas någon orkar bolla med en nykomling

                Kommentar

                • Kvarnvik
                  • February 2014
                  • 113

                  #53
                  Två räkor var framme när jag tände lyset idag :-) jag har inte sett dem på någon vecka så jag trodde de hade dött.
                  i helgen blir det kanske flytt av stora akvariet, hoppas det för sen är vi inte hemma på ett par helger.

                  Kommentar

                  • Kvarnvik
                    • February 2014
                    • 113

                    #54
                    Idag ska stora karet flyttas, blev inget i helgen pga magsjuka i familjen En ensam sorgmantel och en ancistrus finns i det karet och de får flytta in i nanot så länge. Sorgmanteltetra har redan fångats in och kopplats in, hen verkar lite bekymrad över att ha 25cm att simma på jämfört med 150 annars, men det är inte mycket att göra åt det.

                    Sen ska vi bestämma hur vi ska göra med bakgrund och filter och fixa med det, det lär väl dröja några veckor innan det stora karet är igång igen, men ska man sätta i en bakgrund så vill man ju inte först fylla och sen tömma igen.

                    Kommentar

                    • Kvarnvik
                      • February 2014
                      • 113

                      #55
                      Sådär, då var bänk och kar hemma. Nu ska det "bara" göras rent, skaffas bakgrund och filter osv. Är hornbach ett bra ställe att skaffa filtermatta på? Och vad är ett bra pris? Det är ju tänkt att bli filter bakom bakgrunden, så det lär väl gå åt en del. Hur långt från baksidan ska man sätta bakgrunden för att få lagom filtervolym? Det beror väl förstås på hur stor pumpen är som ska sitta där, så den får plats, men ungefär? Det styr ju hur mycket filtermaterial man behöver ha.

                      bild på karet på sin nya plats: http://i232.photobucket.com/albums/e...ps462e7523.jpg

                      Kommentar

                      • Mu(sic)
                        • March 2012
                        • 2305

                        #56
                        Hej! Jag googlade på filtermatta och jämförde pris och köpte grov filtermatta 50x50x3 från pwss. 110 kr + frakt. Kanhända finns det billigare nånstans. Jag har fyllt mitt eheim 2215 ytterfilter (4 liter) med kuber och har ungefär halva filtermattan kvar. Jag tänker bygga bakgrundsfilter jag också och tänker mej att sidobiten kommer att sitta ca 10 cm från bakrutan och 15 cm från sidan, 50 cm högt i båda hörnen så det blir ganska stor volym. Jag uppskattar att jag får plats med 3 filtermattor klippt i kuber men det vet jag ju inte säkert förrän jag fått dit grejerna

                        Kommentar

                        • Kvarnvik
                          • February 2014
                          • 113

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Hej! Jag googlade på filtermatta och jämförde pris och köpte grov filtermatta 50x50x3 från pwss. 110 kr + frakt. Kanhända finns det billigare nånstans. Jag har fyllt mitt eheim 2215 ytterfilter (4 liter) med kuber och har ungefär halva filtermattan kvar. Jag tänker bygga bakgrundsfilter jag också och tänker mej att sidobiten kommer att sitta ca 10 cm från bakrutan och 15 cm från sidan, 50 cm högt i båda hörnen så det blir ganska stor volym. Jag uppskattar att jag får plats med 3 filtermattor klippt i kuber men det vet jag ju inte säkert förrän jag fått dit grejerna
                          intressant :-)

                          nu nu har jag gått över till att grubbla över belysning. Vi har en ramp med två 36w rör och nu var det ju ett tag sen jag var inne på sånt här och jag ser att det pratas t5 och t8 och jag kollar på våra rör och hittar ingen märkning. Jag gissar att vi måste ha den äldre sorten, men vilken är det? Sen är det ju det här med vilka rör man ska ha? Vill ju ha nåt som är bra för växterna, men också att fiskarna ska se bra ut, bra kombinationer?

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #58
                            Hur går det? Har du kommit nånvart med filtreringen? Här går det mycket låååångsamt...

                            Kommentar

                            • Kvarnvik
                              • February 2014
                              • 113

                              #59
                              Det går mycket långsamt här också. Vi har beställt grejor i Polen och det har skickats till makens kollega i Polen, som skulle kommit hit den här veckan och haft grejorna med sig, men det blev ändring i planeringen, så nu väntar vi på att någon annan på företaget ska åka till Polen med bil och ta med grejorna hem.

                              vi är ju nu uppe i två stycken nanokar, i det ena bor fem galaxyrasbora, okänt antal körsbärsräkor (har köpt tio, hittat två döda men aldrig sett fler än tre samtidigt) och tillfälligt de enda två invånarna som fanns kvar i det stora karet när vi flyttade det, en ancistrus och en sorgmanteltetra. I det andra bor fem crystal redräkor.

                              Jag hade väldigt gärna haft grejorna hemma nu, påsklov och allt...

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                #60
                                Hoppas grejerna kommer snart då


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...