Bli akvarist igen :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #31
    Har du fått i filterbakterier?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #32
      Ursprungligen postat av flygrc
      Har du fått i filterbakterier?
      Kör med vatten från vårt gamla kar, inget filtergojs dock, för det filtret hade visst stannat...

      Kommentar

      • Kvarnvik
        • February 2014
        • 113

        #33
        Ursprungligen postat av flygrc
        Jag tänkte på motorsåg
        Jag har nog bättre skills på fogsvans, tror inte jag skulle klara att dra igång den ens. Och roten hade nog bara blivit smulor

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #34
          Ursprungligen postat av Kvarnvik
          Kör med vatten från vårt gamla kar, inget filtergojs dock, för det filtret hade visst stannat...
          Låter som rätt beslut, tar det tid innan räkorna kommer i så behöver även filterbakterierna mat så glöm inte mata dom (väldigt lite men ändå).
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #35
            Ursprungligen postat av Kvarnvik
            Jag har nog bättre skills på fogsvans, tror inte jag skulle klara att dra igång den ens. Och roten hade nog bara blivit smulor
            Ha ha, fast det är kämpigt i en blöt rot med fogsvans, jag är övertygad om att det är därför motorsågen uppfanns
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Kvarnvik
              • February 2014
              • 113

              #36
              Ursprungligen postat av flygrc
              Ha ha, fast det är kämpigt i en blöt rot med fogsvans, jag är övertygad om att det är därför motorsågen uppfanns
              Dessutom hade jag tidspress, var tvungen att vara inne tills ungarnas favoritprogram (som är lite för spännande för att de ska våga titta ensamma)

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #37
                Labyrint eller?

                Kommentar

                • Kvarnvik
                  • February 2014
                  • 113

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Labyrint eller?
                  Yes de är sex och tre, så det är lite väl spännande ibland

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #39
                    Jag vet!

                    Kommentar

                    • Kvarnvik
                      • February 2014
                      • 113

                      #40
                      Nu är räkisarna isläppta. Och försvunna :-) minst en var riktigt romtjock så de blir nog snart flera :-D

                      Kommentar

                      • Kvarnvik
                        • February 2014
                        • 113

                        #41
                        Då ska vi se om jag kan visa en bild på hur det ser ut nu :-) det är lite dimmigt fortfarande så bilden är inte så bra. Säg till om länken inte funkar.

                        Kommentar

                        • Kvarnvik
                          • February 2014
                          • 113

                          #42
                          Minst två av räkorna jag köpte hade ju rom. Nu är den borta, men jag har inte sett några bebisar, undrar om de har åkt in i filtret?

                          Idag röjer jag lite i rummet dit 375-litarn ska stå. Vi bor i ett gammalt hus och har sedan 2006 bott och renoverat på nedervåningen, men nu är övervåningen klar och de två rum som vi tidigare hade som sovrum har blivit lediga. I rummet där akvariet ska stå förberedde vi med förstärkning under golvet och hade även planer på något slags vattenöverföring från diskbänken som står på andra sidan väggen för att göra vattenbyten smidiga, men vi har inte tänkt klart där än.

                          jag läser på om olika ytterfilter här på forumet och stöter på trådar där folk drabbats av läckande ytterfilter och det pratas om innerfilter och bakgrundsfilter istället, för att minimera riskerna för läckage. När jag var aktiv senast var det bara ytterfilter som gällde, inget annat var gott nog, fick jag uppfattningen av, vad är för och nackdelarna med ytter- resp. innerfilter och vad har man egentligen för alternativ i ett 375L akvarium? Någon bakgrund av BTN-typ lär det inte bli i dagsläget, så filter bakom bakgrund är ju inte aktuellt.

                          Sen är det ju det här med fiskar... Vi har ju haft sydamerikanskt tidigare och det är det vi vill ha nu också, men vad och hur mycket fisk? Maken minns de stora scalarerna vi råkade få med när vi köpte ett beg 54L (de var nog 15cm höga, stackarna) och skulle vilja ha såna. Jag är sugen på några olika dvärgciklider, någon apistogramma eller dorsigerus, men samtidigt minns jag de VF blåcikliderna vi hade, och nyckelhålen osv. (Vi hade såklart inte alla dessa olika ciklider samtidigt och akvarierna förökade ju sig fortare än fiskarna om man säger så ) och så någon tetra då. Vi har haft kardinaler (blev mat åt scalarerna) sorgmantlar, colombiatetra/opaltetra, rosentetra eller om det var dolkstickstetra, minns inte riktigt. Jag vill nog ha någon lite högre sort, gärna med lite färg. Det kommer bli en spännande vår

                          När gäller växter funderar jag på hur det funkar att beställa via nätet? Jag tycker att zoobutikerna generellt har ett ganska dåligt utbud och det känns ofta dyrt. Jag antar att det är svårt att skicka så länge det är kallt ute, men sen? Var handlar ni? Brukar folk här sälja av sitt överskott på annonsmarknaden?

                          många frågor och funderingar :-)

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #43
                            Växter köper jag nuförtiden på platswap.se.
                            Det går utmärkt att skicka växter även när det är kallt då dom som skickar använder sig av något som heter heatpack. En liten påse som avger värme i upp till ett dygn.
                            De finns för övrigt att köpa billigt på coolstuff.se

                            Kommentar

                            • Kvarnvik
                              • February 2014
                              • 113

                              #44
                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Växter köper jag nuförtiden på platswap.se.
                              Det går utmärkt att skicka växter även när det är kallt då dom som skickar använder sig av något som heter heatpack. En liten påse som avger värme i upp till ett dygn.
                              De finns för övrigt att köpa billigt på coolstuff.se
                              Det är bara privatpersoner som säljer där eller? Bara en enda annons just nu vad jag kan se?

                              Kommentar

                              • henrikl
                                • November 2012
                                • 639

                                #45
                                Finns många annonser på plantswap.se under växter säljes men en del är slut för tillfället...Det brukar gå ganska fort för växterna att försvinna men många annonsörer säljer i omgångar. Gäller att vara beredd.
                                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...