Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Förmodligen. Men det är nog inte så vanligt med sump egentligen, så det är nog inte jättemånga. :-) Men det är ju ingen rocketscience egentligne, man får fundera noga bara från början. Ha en plan.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Det har du rätt i

      Men det är ju alltid skönt att få reda på hur man inte ska göra. Men som du säger, tänker man bara igenom det ordentligt så är det nog lugnt

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Kansek skulle åka till Hornbach och hämta ett kar.. att bygga om till sump. De brukar ha en hel hög kar i lager. Jag lutar nog åt runt 100 liter iaf. Här ska inget göras halvdant. : P
        350L Diskus

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Tummen upp på det!

          Såg för ett tag sen på youtube en lösning som uaru joey hade med pvc-rör så att man slipper borra burken. Vet inte hur bra det funkar men det var ganska enkelt fixat såg det ut som.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Tummen upp på det!

            Såg för ett tag sen på youtube en lösning som uaru joey hade med pvc-rör så att man slipper borra burken. Vet inte hur bra det funkar men det var ganska enkelt fixat såg det ut som.
            Har sett det också men det är å andra sidna livsfarligt tror jag. Det är väldigt lätt hänt att häverten dör i det systemet och då blir det blött. Det är ingen risk jag vill ta. Då lär jag mig hellre hur man borrar och gör det ordentligt. Dessutom blir det mycket snyggare och dsikretare med borrat.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Intressant! Kör Einarsson!

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Min sambo är bortrest från och med idag till söndag så jag har ensam hemma och inget att göra. Det är extremt farligt. ^^
                350L Diskus

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Dokumentera gärna ordentligt, det här skall bli spännande!

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ingen som vet om någon i europa åtmisntone säljer overflowboxar likt den här?

                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      Triton och Drakfisken borde ha... Kolla saltvattensbutiker...

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Får kanske bygga en själv med plexiglas eller något. Är nog kanske smart att fixa boxen efter att jag vet exakt hur mkt plats jag behöver för rördragningen etc oxo. : )
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Hur mycket flöde vill man ha igenom en sump? Tittade på Joeys lista om hur mycket vatten olika dimensioner kan flytta. Man behöver ju ha ett hum om hur mycket vatten man vill flytta så man vet hur stora kopplingar man ska satsa på..



                          EDIT: Vad jag förstått vill man inte ha alls lika mycket flöde genom en sump som ett ytterfilter. Ytterfilter kräver ofta rejält flöde för syresätningens skull men i en sump kan du tillföra syre ändå även om vattnet går lite långsammare. Och om man vill ha mer flöde i själva karet där fisken går så kan man göra det med streamers etc.

                          Börjar undra varför jag gett mig in på detta. Sån jäkla djungel med så sjukt många variabler som måste synca, men någon gång ska jag väl ta mig igenom.
                          Senast redigerad av Einarsson; 30 April 2015, 13:43.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Fan vad mycket blaj jag tjötar nu men ni får leva med det.

                            Nu har jag tänkt så långt att jag antagligen behöver flytta 3-5x vattenvolymen timman ändå. Det blir ungefär 1500L/h.

                            Det betyder enligt denna(http://diyfishkeepers.com/forum/inde...kheadflowrates) att jag behöver ungefär 1 inch (25mm) rör. Då behöver jag typ sånna här: http://shop.biotedmarin.se/tankgenomforing-25mm/2732-0 och därmed ett 34 mm hål.

                            Hålen får alltså borras en håldiameter ifrån kanten och en håldiameter ifrån varandra har jag okcså lärt mig. Så 34 mm från karets kant och 34 mm emellan hålen. Då behöver jag 7x 34 (24) ungefär i bredd på min avrinningsbox. och antagligen typ 34 x 3,5 (12) i höjd på den minst.

                            Då borde http://www.ebay.co.uk/itm/Phyto-Plus...item4ad7c44fd2 vara ganska lagom, perfekt nästan, för då har den typ 20-25% marginal också. Så jag får väl beställa en sån sen. Eller om jag kollar runt med lite glasfirmor först om man kan få tag på svart plexi nåsntans så kanske man kan bygga en själv mkt billigare. Blir ändå typ 550 kr inkl frakt för en sån där.

                            Måste jag bara hitta en hyfsat billig diamanthålborr nånstans med 34+ mm...
                            Senast redigerad av Einarsson; 30 April 2015, 14:11.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Jaha då har jag schnackat lite med Tony också som rekommenderade att även ha refiguum, så det får nog bli ett fack med det, tänka om sumpen en liten smula. Men på det sättet kan jag ha nån sån snabbväxande flytväxt i ett fakc och bara tokbomba den med ljus så kommer den suga upp nitrat och mikroämnen som en svamp. Då kanske vattenbyten nästan är ett minne blott sen.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Frågan är om det behöver vara mer komplicerat än såhär dock? Säg att man har 100 liter sump, vid normal operation så ser man till att hälften är fylld, så det finns 50 liter över ifall det skulle bli katastrof uppifrån.

                                Sen handlar det ju bara om att ta till lagom stora fack så värmare och pump och sånt får plats i sista steget där? Jag vill inte krångla till det i onödan heller...
                                Nu djävlar ska vi prata sump Einarsson!!

                                Jag har ju en 165 liters med ett fack k1, moving bed och ett med filtermatta, klippt i kuber. Sjukt nöjd.
                                Liten film!


                                Några saker:
                                Filtersockan sätter igen fortare än du tror, men idén är bra. Jag skulle dock bara släppa ner vattnet i filtermaterialet alternativt sätta filtersockan på en separat pump uppe vid överrinningen, du kommer bli less byta den jämnt. Sen är din skiss lite felkonstruerad, det lilla sista facket med returen blir den som reglerar vattennivån i sumpen, all avdunstning i hela systemet kommer "tas" från det facket så nivån kommer sjunka fort och systemet riskera att stanna. Sätt istället en filtermatta som avgränsar returen så är i princip hela sumpen nivåreglerad bättre, dvs all avdunstning påverkar större del av sumpen så att nivån sjunker mycket långsammare. Värmare skall du mycket riktigt ha där nivån alltid är oförändrad, men du kan likväl lägga dom i filtermaterialet.

                                Sen kan du ju kolla på moving bed på youtube, sanlös filtrering...
                                Jag är skadat nöjd och undrar numera varför man överhuvudtaget har akvarium utan sump!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...