Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Det blir ju coolt hur du än gör. När jag var nere och kollade Kajs kar med VF Diskus så var det långsträckt och på 3000 liter (tror jag). Det karet var ett av mitt livs häftigaste upplevelser. Ligger du runt 60 i djup så är ju karet knappast grunt?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Är nog begreppsmissförstånd mellan oss. Kanske, med djup menar jag måttet som påverkar bottenytan. Inte det lodräta måttet.

      Men ja de stora 3000arna han har är grymma. Men de är ju även väldigt djupa (och då enligt min definition av djup)

      Jag vill inte ha för högt kar, det blir bara skitjobbigt att underhålla då man böhöver snorkel för att slamsuga.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Jag tänker lika gällande djupet som du och det är 200x60x60 som jag tycker ger mer än djupare kar. Ligger du på 80 får du ha badkläder på dig.....
        Senast redigerad av Bluewing; 18 November 2014, 09:41.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Kanske är så att 60 djup räcker. Jag vet inte vad jag tycker. Men som sagt är det stor chans att det faktiskt inte blir mer än 60. Som sagt är det ett mått som gör att karet sticker ut jättelångt ifrån väggen och då kan det bli ivägen och inte passa in, med 20x6x6 så kommer det ju "smeka väggen" mer. :- ) Vi får se hur det blir.

          Sen kommer jag även behålla en 350~litare med mina gamla diskusar. Kan inte med att sälja dem. Sen kommer jag få betala vattnet själv i nya lägenheten så kommer väl ryka en del hundralappar i månaden minst bara i fiskarnas vattenförbrukning. Har faktiskt ingen koll på vad kallvatten kostar generellt.

          Fisk tenderar ju att stimma mer i långa kar, då fiskarna kan simma längre från varandra så är de rädda att de ska "tappa bort" varandra och då följer de ofta med när någon simmar iväg åt sidan.
          Senast redigerad av Einarsson; 18 November 2014, 09:47.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Största faktorn är iaf att jag ska köra sump och bottenborrat. Jag vill ha vattnet extremt rent, jag hade velat rengöra ytterfiltrena varannan vecka för att vara helt säker på att ingen skit ligger där och förpestar vattnet. Och att riva ut och rengöra minst ett ytterfilter i veckan är helt enkelt bara jobbigt. I en sump kan jag fånga upp all skit som kommer till sumpen med filtervadd i första skedet, så det enda jag gör varje vecka eller oftare är att rengöra/byta filtervadd. Då kommer det aldrig komma någon skit till sumpen över huvud taget och den kan ha enorm kapaictet på biologisk filtrering som inte riskerar dö för att den rengörs heller.

            En annan fördel med att ytterfiltrena inte suger upp skiten är att jag då lättare kan slamsuga ut den ifrån karet vid vattenbytena. Skiten stannar i karet med andra ord. Jag kan syresätta vattnet i sumpen med luftpumpar och kan då ha MINIMALT med cirkulation i karet, då kommer mat inte fara runt lika mycket i karet och gömma sig under stenar / rötter oc hannat, dvs diskusarna får i sig den mesta av maten och det blir minimalt med överbliven skit där jag inte kommer åt den.

            Blev ett långt inlägg. Men där är jag nu. ;D

            EDIT: Slipper ful teknik i karet också, vilket är ett stort plus.
            Senast redigerad av Einarsson; 18 November 2014, 13:56.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              På tal om detta, finns det något bra sätt för att hålla slangar från ytterfilter osv rena? Hur gör ni? Hur ofta gör ni rent dem?

              Det fastnar ju enorma mängder skit i slangarna, iaf på FX6slangarna.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Någon som har erfarenhet av JBL Cristalprofi-serien? Verkar vara "kopior" av eheim professionel fast till typ 60% av priset för samma prestanda.

                JBL brukar göra väldigt kvalitativa produkter så det känns ändå som att dessa filter kan vara sinnessjukt prisvärda?
                350L Diskus

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097



                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    LOL hurfan har jag missat det. Du är nöjd antar jag? Ser ut att vara två olika stora filter? Ja det är ju 1500 och den mindre. Jag tittar på 1500. Det verkar ha enorm kapacitet för nästna inget pris alls... Ingick det filtermedia?

                    En helt annan notis om du vill ha ett tips. Filtret kommer nog funka bättre om du kapar slangarna så att du inte har massa slack, de ska helst vara precis så långa som de behöver vara för att nå. Då funkar filtret som bäst. Men det kanske funkar tillräckligt ändå.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Yes medveten om det där med längden på slangarna, skall fixa det (någon gång )

                      Jag har ett e1501 och ett e901. Är väldigt nöjd, levereras komplett med filtermassa. Följer med gör också normalt utblås samt strilrör. Strilröret något kort dock så det har jag förlängt.

                      Vad jag förstår så låter dessa filter något mer än vad eheim gör men det är inget jag störs av. Talade med säljaren om detta som sa att det verkar vara lite individuellt, dvs att vissa låter lite mer än andra. Samma säljare kunde inte motivera varför jag skulle betala betydligt mer för att istället köpa ett eheim.

                      Redigerat: e1501 skall det vara
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jag har ju 1901 i mitt asienkar på jobbet. Sjukt nöjd. Den låter aningen mer än Eheim men vilket flås. Dessutom är 1901 lika bred som 1501 och den har rullhjul och är proppfull med rejäl filtermatta i välgjorda korgar. MVG.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Rullhjulen saknar jag på mitt 1501, måste vara ett stort plus. Mitt 1501 är tungt att lyfta, hjul hade varit toppen, 901:an är lite lättare så den är inga problem att lyfta.
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ingick filtermaterial då? :o KOmmer nog satsa på sånna i framtiden, typ samma konstruktion som eheim men snorbilliga. De lär väl knappast låta mer än mitt brötiga FX6.. Jag kommer satsa på 2 st mindre istället för ett stort dock.

                            EDIT: O mdet inte blir sump dvs.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Ingick filtermaterial då? :o KOmmer nog satsa på sånna i framtiden, typ samma konstruktion som eheim men snorbilliga. De lär väl knappast låta mer än mitt brötiga FX6.. Jag kommer satsa på 2 st mindre istället för ett stort dock.

                              EDIT: O mdet inte blir sump dvs.
                              Yes, se inlägg 775
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Tack! Missade det. Eftersom jag är medlem i DKK

                                Sumpen är intressant för att slippa teknik i karet dock, och extremt lätt att rengöra / hålla rent. Men å andra sidan finns ju inline värmare och UV osv för ytterfilter nu för tiden så det går ju få bort mkt av tekniken ändå.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...