Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Jaha, då har man fått ny lägenhet till 1a februari. Då går flyttlasset med allt elände det innebär som akvarist.

    Kom dock på en sjukt rolig grej, efterosm jag ställde det lilla 50litarkaret på ett bord med avkapade ben räcker det med att tömma fisk och vatten och sen bara bära iväg det som det är och sen fylla på vatten igen på nya stället. Ska bara åka 2-3 km så kan nog köra lugnt så kan det nog stå i bagagen med handduk eller något över.

    eller ja, "bara och bara" är det väl inte det lär väl väga en del ändå även om jag tömt ut det mesta vattnet. Men det är ju genomförbart iaf.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Skulle vilja sälja av mitt juwelkar och byta till något annat med egenbyggd bänk. Då kan jag göra en bänk som är bättre anpassad efter mina behov... Rätt mkt bök dock att sälja grejerna. Om någon ens skulle vilja köpa det.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Om det inte är repigt eller dyrt så finns det väl god chans att sälja!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Einarsson
          En bild på Nanotväxterna..

          Det växer ganska bra.
          Det där ser ju vrôlfint ut! Bättre än mitt!

          Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143229.jpg
Visningar: 3
Storlek: 180,8 KB
ID: 2164632 Klicka på bilden för större version

Namn: 071120143237.jpg
Visningar: 3
Storlek: 187,2 KB
ID: 2164633

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ja vi får väl se. Har väl någon mindre repa tror jag. Syns inte om glaset är rent dock..

            Snyggt ditt kar också. Kommer bli ännu bättre när det växer till sig mer! Du har ju liknande växter också. Bra val
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Tackar! Det är ju hardscapen jag skulle vilja ha annorlunda! Detta var mest ett experiment för att försöka lära mig växter, och se hur långt man kan komma med överblivna grejer samt ett DIY mäsksystem.
              Jag kommer helt klart att dra igång ett "ordentligt" växtkar efter experimentfasen! Det är ju skitkul!

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ja det är en del pysslande. Jag är fortfarnade nybörjare på växtkar. Jag är inte alls bra på att få balansen mellan gödning och dne där skiten. Tycker ofta det är hopplöst. Men Får hoppas det går bättre denna gången.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Jag tycker det ser enormt bra ut!
                  Jädrar vilken nivå du skulle kunna nå när ditt nybörjarkar ser ut på det viset!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Jag har failat 4-5 gånger innan också innan detta. Algsoppa. Får hoppas detta inte blir algsoppa också. Men tror jag hade dåligt ljus i de andra misslyckade försöken.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Jag vill ha ett 720. :'< Har börjat googla och kika runt oroväckande mycket på det.. Kommer ruinera mig själv.

                      En stor anledning är att jag vill ha mer vattenvolym för att ha bredare marginaler med vattenkvalitén och hållningen i allmänhet. Enklare rengöring av filter etc om jag kör 2 stycke ytterfilter istället för 1. massa små saker. Och det är ju större och mer awesome såklart. Typ 200x60x60 i mått.. maybe..

                      Och såklart bygga bänken själv så dne passar mina behov bättre. Inte alls nöjd med Juwels bänk..

                      Egentligen vill jag kunna förbereda vatten i en tunna också men man kan inte få allt.

                      edit igen: Vill även ha red spotted green vilda diskusar. Men då måste jag sälja de jag har nu och har haft rätt lång tid nu, och det gör lite ont i magen att bara tänka på det.

                      Ett alternativ hade ju varit att försöka sälja dem innan flytten om 2,5 månader.. Så hade det underlättat det något enormt..

                      edit igen: Jag är också extremt tröltt på BTNbakgrunden jag har. Vilket också för mig är ett problem. :P Sjukt många rants och gnäll här nu i 50 olika edits, jag ska vara tyst snart, hoppas jag.
                      Senast redigerad av Einarsson; 14 November 2014, 21:33.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Jag vill ha ett 720. :'< Har börjat googla och kika runt oroväckande mycket på det.. Kommer ruinera mig själv.

                        En stor anledning är att jag vill ha mer vattenvolym för att ha bredare marginaler med vattenkvalitén och hållningen i allmänhet. Enklare rengöring av filter etc om jag kör 2 stycke ytterfilter istället för 1. massa små saker. Och det är ju större och mer awesome såklart. Typ 200x60x60 i mått.. maybe..

                        Och såklart bygga bänken själv så dne passar mina behov bättre. Inte alls nöjd med Juwels bänk..

                        Egentligen vill jag kunna förbereda vatten i en tunna också men man kan inte få allt.

                        edit igen: Vill även ha red spotted green vilda diskusar. Men då måste jag sälja de jag har nu och har haft rätt lång tid nu, och det gör lite ont i magen att bara tänka på det.

                        Ett alternativ hade ju varit att försöka sälja dem innan flytten om 2,5 månader.. Så hade det underlättat det något enormt..

                        edit igen: Jag är också extremt tröltt på BTNbakgrunden jag har. Vilket också för mig är ett problem. :P Sjukt många rants och gnäll här nu i 50 olika edits, jag ska vara tyst snart, hoppas jag.
                        Varför så lågt kar, speciellt med höga skivor i karet? En eller två decimeter till på höjden ger betydligt mer 'imponerande' frontruta och simutrymme för höga fiskar.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tror det är 60 högt jag har nu ungefär. Tycker det räcker. Det är svårt att komma upp på höjden med inredning och sånt också. Det är inte alltid helt lättt att utnyttja hög höjd tycker jag. Och blir jobbigare att underhålla vid rutskrubbning och skit. :-) Mina få tankar om det hela.

                          Ska man snacka om mått som faktiskt ger enorm effekt så tycker jag snarare det är djupet man ska öka på. Inte höjden., :-)
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            150x60x80 hade nog varit ett coolt mått okcså.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              720liter tycker jag låter som en bra idé Einar och sedan en massa stöddiga rötter som står upp som stockar mot bakrutan ända upp så att de bryter ytan Grattis på födelsedagen ( om jag inte är helt fel ute )
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av woodlund
                                720liter tycker jag låter som en bra idé Einar och sedan en massa stöddiga rötter som står upp som stockar mot bakrutan ända upp så att de bryter ytan Grattis på födelsedagen ( om jag inte är helt fel ute )
                                Det hade onekligt varit roligt med ett 720. Man får mycket bredare marginaler som sagt också i hållningen. Och köra 2 filter ist för ett osv. Får se vad det blir av det. Jag är inte nöjd med Juwelkaret iaf, nu vet jag mer vad det är jag vill och hur jag vill sköta min teknik och då bygger jag hellre skåpet etc själv så som jag vill ha det.

                                Och tack får man väl säga, hur tusan du nu visste det. ^^
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...