Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Galaxyn är snygg! Ett stim på ett par hundra hade varit jäkligt fränt!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Haha ja, köpte 20 st nu. Insåg snabbt nu att det är inte många, man ser ju knappt att de finns där. Men de kommer nog komma fram mer när de acklimatiserat sig samt växeterna har buskat ihop karet lite mer.

      Men får väl fylla på med fler galaxies också sen framöver.
      350L Diskus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Man brukar ven ofta tycka de ser usla ut, som ett u upp och ner. Detta försvinner när de blir större, och de är lite sådana i kroppsformen i början. Jag kommer ihåg för några år sedan när du kom på marknaden, tror faktiskt Kjell var en av de första som visade dem på bild och jäklar vad man tyckte de var snygga.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ja det är nog en av mina topp 5 på vackra fiskar. Men mina bara tryckte under en rot och dog inom ett par månader. Men funderar på att prova igen.

          Verkar ju smart med den där flaskan.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956


            Ursprungligen postat av ansjo
            Man brukar ven ofta tycka de ser usla ut, som ett u upp och ner. Detta försvinner när de blir större, och de är lite sådana i kroppsformen i början. Jag kommer ihåg för några år sedan när du kom på marknaden, tror faktiskt Kjell var en av de första som visade dem på bild och jäklar vad man tyckte de var snygga.
            Verkligen! De är nog rätt små de jag har nu. De största är nog 1,5 cm på sin höjd (och rätt smala fortfarande, vuxna är de ju rätt knubbiga). Så de kan allt växa lite till, jag hoppas verkligen att de ska nå sin maximala storlek, får försöka mata ofta men lite med varierad mat, typ artemiaägg, flingor, granulat om de inte är för stora, och även frystorkad tubifex borde vara perfekt för dessa små rackare då maskarna är skitsmå.

            Vet inte hur lång tid det tar för dem att bli vuxna dock. De är otroligt vacka när de är stora iaf.

            Ursprungligen postat av HWH
            Ja det är nog en av mina topp 5 på vackra fiskar. Men mina bara tryckte under en rot och dog inom ett par månader. Men funderar på att prova igen.

            Verkar ju smart med den där flaskan.
            Riktigt snygga är dom ja! Men de kan vara lite skygga som jag förstått, de vill ha mycket växter de kan gömma sig i.

            Flaskan påminner extremt mycket om detta; om det inte är i princip samma sak, vilket det antagligen är.



            Kanske är så att den prudukten har kläckta artemia som är packeterade i vätskan medan den jag hittade är ägg. Men enligt tillverkaren ska äggen innehålla minst lika mycket näring som de kläckta.

            Mitt frågetecken är ju som sagt om fisken ser och äter dom och det inte bara försvinner i karet.
            Senast redigerad av Einarsson; 12 October 2014, 17:55.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Hällde ut lite nu, så jag inte lurar dig, det ser precis ut som vanliga artemiaägg i en vätska. Så det är nog inget speciellt. Den i videon verkar mycket coolare! Undrar var man får tag på den.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Nu börjar de våga sig fram lite. De röda stora fenorna på hanarna är magiska.

                Denna videon var delaktig i att jag fastnade för dessa små liv.

                Senast redigerad av Einarsson; 12 October 2014, 18:51.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  En fin liten danio det där
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Oerhört bra filmad urvacker fisk! De verkar vilja kunna simma in i slangen
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Man kanske får kläcka lite artemia. Är ju ganska enkelt enda problemet med det är att luftpumpen och bubblandet för sånt oväsen...
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        Det är så fina! Påminner lite om Röding som man fiskade i fjällsjöar som barn. Numera är man ju så blödig när det gäller fisk så fiske är inte aktuellt längre.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ja röding är en fin fisk. Väldigt sällsynt nu för tiden dock..
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Nu börjar de våga sig fram lite. De röda stora fenorna på hanarna är magiska.

                            Denna videon var delaktig i att jag fastnade för dessa små liv.

                            Nice! Samma fisk som vi funderar på att införskaffa till vårt nanokar. Har tittat på dem såväl hos Herkules som Godhems.
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Nu blir jag ju sjukt sugen att prova dessa igen.

                              Angående artemiaäggen så ser jag inte helt vitsen med vätskan. Men pastan verkade ju fantastisk
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av HWH
                                Nu blir jag ju sjukt sugen att prova dessa igen.

                                Angående artemiaäggen så ser jag inte helt vitsen med vätskan. Men pastan verkade ju fantastisk
                                Pasta? Autocorrect? (EDIT: Kanske menade instant-brine shrimpsen) Anyway, vätskan är nog bara fördel då äggen sjunker dirket och inte blir flytande på ytan. Men ja, känns som det är fiaskorisk på den, får se vad som händer.

                                De verkar vara väldigt bra på att stimma. De kör konstant ärovarv i karet runt den stora roten, runt runt runt runt.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...