Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    Riktigt schysst Einarsson , om du hittar en så enkel lösning så att en sån som jag fixar det dvs en som är helt väck när det kommer till el jobb får du gärna hojta till annars blir du tvungen att komma hit och installera själv
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      Underbart! Sådana här tilltag gillas!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Haha ja woodlund. Jag hoppas själv det ska bli en simpel mojäng i slutändan, åtminstone på utsidan, så att den blir smidig och enkel för mig att själv använda. Kan inte ha kretskort och sladdar liggandes huller om buller i akvarieskåpet. :-)

        EDIT: Kanske inte aktuellt med en sån här mojäng om man har massa odlingskar och ha flera sånna hära för att styra, om man inte styr en list i taket som lyser upp hela rummet på något sätt litegrann. Det känns som att behöver man många av dessa blir det nog dyrt. Men man har ofta inte så starka ljus i odlingslokaler ändå på det sättet utan vanligt takljus brukar räcka, ett halvsvagt sådant, det skrämmer inte fiskarna.

        Men perfekt med en sån här för sällskapskar tycker jag, det blir en mycket mer naturlig känsla, det är ju tom chockande för mig när karet tänds ibland, från mörkt i rummet till ljust på ett klick.
        Senast redigerad av Einarsson; 09 January 2014, 21:47.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vare sig det är simpelt eller inte så blir jag tokimponerad av detta och skulle verkligen vilja ha en daglig soluppgång/nedgång i karet. Förr eller senare ska jag ha det. Spännande att följa fortsättningen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ja vi får se var det tar vägen, Blåvinge. :-) Jag får hålla er uppdaterade när det händer något mer.

            Jag har alltid varit avundsjuk på alla skickare och rörmokare när de kan använda sitt yrke på massa underbara sätt inom akvariehobbyn. Känns roligt att jag äntligen kanske kan få lite nytta av mitt yrke som ärkedatornörd.
            Senast redigerad av Einarsson; 09 January 2014, 22:35.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Här händer det inte mycket men det finns inte så himla mycket att säga.

              Jag hoppas att det snart går ett flyttlass här till större bostad vilket vållar lite bekymmer såklart. Kommer behöva lång tid på mig att successivt flytta fiskarna genom att ha kar uppsatta på två bostäder samtidigt. Får nog köpa några 200-litare eller något, typ odlingskar, så jag har buffer i båda ändarna. Är ju inget 5-minutersjobb direkt att rensa ur karet och få det flyttklart heller även om det är tömt på vatten och fisk. När och om det kommer till detta vet jag att det kommer innebära en helg eller 3-4 dagars arbete med en extrem stressnivå på stackars mig som kommer ha alldeles för mycket att göra och tänka på för att få ihop allt. Dessutom behöver man ju hjälp när man flyttar och hanterar ett kar i den storleken. Ser inte fram emot denna biten.

              De 4 ljusrören är nu avstängda och jag kör bara med ungefär 8x 4W LEDar nu. Kör den på 50% på maxstyrka och ungefär 1% på minsta under natten. Det fina är att soluppgång och nedgång funkar perfekt nu. Kl 16.00 börjar ljuset sakta öka i styrka och vid 16.30 har det ökat till 50% (max) genom ett mönster som följer en sinuskurva. Samma sker vid 22.30 fast i omvänd riktning då såklart. Blir en skön övergång i ljusnivå.

              Själva makapären som sköter detta har bara en LCDdisplay nu som rapporterar vad den håller på med, ljusstyrka och om någon övergång pågår etc, så att jag ska se om det funkar och den jobbar på. Annars har den inga knappar eller något sådant utan jag configurerar den via ett datorn över USB just nu. Men det funkar, jag ändrar ju inte inställningarna så ofta så.

              LED skapar ju ett trevligare ljus också som skapar skuggor och annat också vilket känns mer naturligt.

              PS. Nu är jag så hjärnskadad att jag börjar med att säga att jag inte har något att säga sen några minuter senare har jag ändå plötsligt rapat ur mig en halv vägg med sörja.
              Senast redigerad av Einarsson; 18 February 2014, 21:47.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Trevlig läsning! Hoppas nu flytten går smärtfritt för dig!
                Jag VILL också ha automatisk led-dimmer på mina kar, men ids fan inte lära mig hur man bygger en...

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Trevlig läsning! Hoppas nu flytten går smärtfritt för dig!
                  Jag VILL också ha automatisk led-dimmer på mina kar, men ids fan inte lära mig hur man bygger en...
                  Det kräver en del elektronik och programmeringskunskaper såklart. Inte helt trivialt för alla att ordna, fullt förståeligt. Det jag tycker är märkligt är att det inte redan finns ett stort utbud produkter för just det här på marknaden redan.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Precis.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Om jag ger upp min idé om att ha ett interface i form av LCDskärm och knappar så går det såklart bygga den mycket enklare. Då kanske jag bara kan bygga ett enkelt program man startar på PCn för att konfigurera den via USB. Det är ändå relativt lättanvänt. Borde de flesta förstå med lite enkla instruktioner. Får fundera vidare.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ja gör det, och återkom!
                        Risken är ju att du kommer får sitta och bygga dimmers resten av livet...

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Haha ja det vore väl något det.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Insåg nyss att värmaren var sönder. Var 23 grader hos firrarna. Oklart när värmaren gick sönder men inte helt omöjligt det varit så ett tag... Petat i en ny värmare så får tempen långsamt gå upp igen så lär väl deras aptit och så komma tillbaka igen.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Är himla nyfiken på hur du har det med dina Diskusar och annat? Man skulle inte kunna få en fyllig rapport typ längre avhandling? Eller åtminstone en film? Foto? Pliis Saknar dina tänk om dina kar.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Haha det var ju trevligt att du undrar. Men det händer inte mycket alls. De tuggar på i vanlig ordning. Har 3 olika par som leker om vartannat men det händer inte så mkt med ynglena då jag har ganska strömt i karet också så de tappar bort dom.

                                Det är rätt härligt ändå när allting bara funkar så man bara kan sitta och njuta av dem istället för att oroa sig och kämpa mot sjukdomar etc.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...