Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Riktigt fina fiskar och fint kar
    Är det slutfixat nu då?
    Tack. Det ska i lite mer ormbunkar och mer anubias. Dvs väldigt mycket mer växter på "höjden". Men jag får hejda mig själv lite också för det är dyrt. Men det är på g, det är 4 coffeefolia-anubias och 4 widelov på väg hit. :-) Vill ha stora buskar som de kan stå både bakom och "under" så det skapar lite skuggor etc.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Snart dags för gödning också. Komma köra Tropicas gödning i början, kanske går över till PMDD sen men tycker tropicas flaskor är så jäkla smidiga så när jag har 3 st sånna kan jag gå över och fylla dom med PMDD sen. ^^ Så enkelt att dosera med dom när man bara pumpar x antal ggr varje dag. Då blir det inte alls jobbigt jämfört med när man ska labba med små mått och flaskor och hälla och dona.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Diskusdrömmen tar fart!

        Men du, varför göda om du nu ska köra mycket med långsamväxande växter?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men du, varför göda om du nu ska köra mycket med långsamväxande växter?
          Samma tänkte jag Einarsson, när jag läste ditt inlägg.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Alla är inte långsamtväxande. Med mycket ljus och trycksatt co2 behövs allt lite gödning. Hela botten är ju täckt med Staurogyne t.ex och den växer på rätt bra.

            Jag kör dock bara halv dos nu. Och med gödning som inte innehåller P och N för det tänker jag mig att fiskarna tillför tillräckligt av.

            That's my thinking. :-)
            Senast redigerad av Einarsson; 21 September 2013, 09:04.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Hehe, märkte att FX6an började spotta luftbubblor, sånt tryck i pumpen att undertrycket suger ur luft i vattnet. Anyway, plockade isär allt och märkte att jag glömt ta ur en polishpad ur en av korgarna, i bottne på en av makaronkorgarna låg den och den var förståss ganska igensatt och stoppade flödet totalt.

              Frid och fröjd nu, den mattan är urkastad. :-) Det var ingen filtervadd men det var jättefinmaskig svart matta. Övre korgen har också svart pad men en mer grovkornig variant..
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Har hämtat 6 st L201 som har fått flytta in nu. Typ 3-4 cm stora yngel. Frågan är om jag ser röken av dom igen på ett bra tag. Många gömställen finns det...
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Har hämtat 6 st L201 som har fått flytta in nu. Typ 3-4 cm stora yngel. Frågan är om jag ser röken av dom igen på ett bra tag. Många gömställen finns det...
                  Precis som jag trodde... sen jag hivade i dem har jag nog skymtat en av dom typ 3 gånger. Vetifan var de kan gömma sig, känns inte som att det ska gå att gömma sig så pass väl men det går tydligen. :-)
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Hur tycker du det går annars då i karet? Vad blev skillnaden i beteenden etc. med mer växter, rötter etc.?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Märker ärligt talat ingen större skillnad. De var väldigt lugna och relaxed redan innan. Men när de leker får de ju vara lite mer ifred och kan ha lite mer avskärmade revir. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Såg en av malarna igår och igen idag. Får hoppas de lever. :OO

                        EDIT: bästa kanske är att skicka i maltablett i bakkanten av karet när det är släckt? så de verkligen får i sig mat. de kan ju inte leva bara på alger.
                        Senast redigerad av Einarsson; 19 October 2013, 15:28.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • xanadu
                          • January 2013
                          • 157

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Bild. Känns som att växterna redan växt litegrann på bara 3 dagar, men co2 och 220W gör väl sitt antar jag. Men kommer se mycket bättre ut när det växt igen.
                          Gillar din layout! Verkligen snyggt gjort. Kommer bli kalas bra när växterna växer till sig och breder ut sig lite mera. Detta blir en tråd att följa
                          Projekt:

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Tack. :-) Det är lite alger och skit nu, men ganska väntat, måste justera in balansen mellan allting så blir det nog bra sen. :-)
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Mina heckelcrossar skakar för varandra och putsar nu. Jäkligt intressant om dom två är "kompatibla" med varandra om man vill dra upp en kull i framtiden. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Trimmade ner topparna på väldigt många växter och tog bort och även "rengjorde" några anubiasblad här ohc där. Har fått en mindre algblomning nu som jag har rensat bort, tror det beror på näringsbrist dock då jag bara kört halv dos med gödning än så länge och co2. Men steppar upp till full dos nu med gödning innehållande nitrater så hopas jag det ska stabilisera sig ordentligt nu och växa på ordentligt. :-)

                                De angripna växterna stannade i princip i växten då deras toppar blev "täckta" av skit så antar att de inte får något ljus då, och växer inte växterna blir det ju ännu värre. Men det är ju bara trimma ner det så det får komma upp igen, nu har det ju åtminstone support av ett bra rotnätverk. :-)

                                Lekar överallt är det också, både på mian corys och diskusar. Hoppas fortf. att mina L201 lever, de flesta av dem iaf, ser dem väldigt sällan och aldrig mer än en åt gången så svårt att veta. Tror de är väldigt nattaktiva så. Får hoppas de mår bra ohc växer.

                                Hoppas kunna klara mig på ett vattenbyte i veckan nu så firrarna verkligen får vara ifred mer. :-)

                                Har 9 diskusar som är vuxna, en som är liten runt 10 cm som stannat i växten, dåliga gener. Men det var väntat, flickvännen valde den och skulle självklart ha den minsta diskusen av den sorten i gruppen, det brukar ju oftast tyda på att den kommer förbli den minsta.

                                Anyway, säg 8 vuxna, och det är 3 par som leker. Men jag tror fan de är lite swingers, vissa av dom verkar vänstra fram & tillbaka en del. Ibland. :P

                                Blev rätt mycket text nu men någon ska ju underhålla Blåvinge på helgerna.

                                Edit: Ska även erkänna att jag torkade av reflektorerna på undersidan med en trasa och skar mig något så in i h******. Som en kniv rakt igenom fingret. vassa kanter. livsfarligt!
                                Senast redigerad av Einarsson; 26 October 2013, 19:13.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...