Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Håller med! De har galen flytkraft. Man kan försöka koka så mycket det går också så blir det bättre. Men man får som du säger hålla nere dem rejält om de ska stanna.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ingen som har en magisk genious idé hur man får ur allt grus ur ett stort kar? Eller är det bara skopa skopa till sista gruskornet?
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Kom på att man kan använda en sopkvast och tillhörande skopa för att få upp allt det sista.

        Får bara fundera ut ett lämpligt sätt att förklara för tjejen varför sopkvasten är försvunnen.
        350L Diskus

        Kommentar

        • JiBe
          • November 2012
          • 135

          Diskusdrömmen tar fart!

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Ingen som har en magisk genious idé hur man får ur allt grus ur ett stort kar? Eller är det bara skopa skopa till sista gruskornet?
          Har du vatten i karet och lite grövre slang så går det ju att suga upp det. Men det tar ju lite tid iofs...

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ja jag försökte en del med den tekniken också. Men nu har jag fåt bort det mesta så det bara är smulor kvar och det får helt eknelt vara kvar, det går inte få bort varenda gruskorn utan att kunna spola rent det utomhus med slang eller dylikt.
            350L Diskus

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Ja jag försökte en del med den tekniken också. Men nu har jag fåt bort det mesta så det bara är smulor kvar och det får helt eknelt vara kvar, det går inte få bort varenda gruskorn utan att kunna spola rent det utomhus med slang eller dylikt.
              För sent kanske, men annars borde en 'industridammsugare' eller våtdammsugare fungera perfekt. Gör ingenting om det skulle vara lite vatten kvar heller.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Diskusdrömmen tar fart!

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Nu du blåvinge. Nu är allting hemma inkl växter och allt. Kommer bli en rolig helg.
                Är lite avundsjuk på ditt fixande. Det där är lite favoritkänsla för mig när man står med växter och annat och så ska man få till det . Men det har varit en del rescaping i det karet nu va? Är det sista grejen på ett tag nu? Lite Directors Cut?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nu är det lite försent men mitt tips är att när man skall skyffla ut grus ur ett kar och vill slippa att få med skitigt vatten så använd en kattspade eller vad de heter, de är mycket bra till detta dock inte till finkornig sand.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ja jag löste det till slut med sanden. :-) Sopkvasten funkade perfekt för att få upp det sista.

                    Bluewing: Ja man grejar ju fram & tillbaka och provar lite och samlar på sig erfarenhet av vad som funkar etc. Typ mina hörn rök ju nu efterosm ett inte ens användes och det andra var lite jobbigt att administrera, typ såm fiskar kunde ta sig in där och fastna etc, inte så bra.

                    Sen som sagt märkte jag ju nu att min tomma bottne inte är nödvändig längre med hur skötseln sker nu för tiden, så då behöver jag inte det längre.

                    Men som du säger, nu blir det förhoppningsvis en directors cut som får vara ett tag eftersom det är mykcet "dyrare" setup nu. Innan vare bara sand och grejar, nu är det ju riktigt subtrat och mycket växter som kostar pengar. Så förhoppnignsvis blir det bra nu och fortsätter vara bra (så jag inte dödar växterna eller något ).
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Min hardscape. Lite småpill kvar men måste säga att jag är jäkligt nöjd. Stenen uppe i mitten kasnke jag tar bort sen dock den är mest där för att hålla roten nere sen. :-)

                      Nu börjar det stora jobbet, förbereda och plantera allting, kommer ta ett antal timmar, men det är roligt!
                      Bifogade filer
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det där blir hur fint som helst - jättesnyggt!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Fyller vatten nu faktiskt. Blir jävligt spännadne detta... Ser ju lite dassigt ut dock när växtenra precis är planterade men om några månader så.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Maria S. Edström
                            • November 2012
                            • 95

                            Riktigt go hardscape! Skall bli kul att se hur det blev med växter och allt!
                            Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                              Riktigt go hardscape! Skall bli kul att se hur det blev med växter och allt!
                              Håller med. Inte jätteimponerande kasnke än innan de har växt till sig. Men kan nog bli någon bild ikväll när grumligheten i vattnet försvunnit. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Hur var det nu. Kunde man sätta co2-diffusor under insuget till filtret så att det mesta sugs in där? Eller är det dåligt för filtret på något sätt? Känns som att det vore bra i övrigt för att få ut Co2n i vattnet.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...