Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ja det är väl kanske så. Ett stim av tetror av något slag "behöver" jag dock. Rubintetrorna kommer inte få bo kvar iaf, de är så små och kommer bli diskusmat.

    Vinkeltetra kanske? De håller sig ju också lite högre upp och inte bara vid botten (där finns ju redan corys att titta på). De ska väl tåla lite högre temp också, är lugna, och något större och borde inte bli mat?

    Kardinaler är ju ganska "standard" men de håller sig väl mest vid botten.

    EDIT: Gör ju inget om de är vid botten när det bara är ett stim. I mitten kommer ju diskusarna vara. ^^
    Senast redigerad av Einarsson; 02 December 2012, 20:26.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Jag har ett Fluval 206 och ett 306, det mindre på 800l/h är redan inkört, flyttade direkt från gamla karet. Hur lång tid tar det då innan det är "safe" och stabilt nog att slänga i diskusarna?

      Och till ett 350 liters, hur många ancitrus/ottisar är lämpligt att ha? eller lagom att ha?
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Mina nya vänner, för er som vill se. :-) Inga superbilder men jag tog bara ett gäng lite kvickt.
        Bifogade filer
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Åh så fina! Trodde först du med din nya vänner menade oss. Men förstår nu att det är dina fina Diskusar du pratar om. Verkligen fina! Det är nu det börjar! Vad ska du köra med för foder etc?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Fina fiskar hos Tony. Kommer köra med sånna diskuspellets till en början. Fick med mig en hel påse ifrån Tony så att fiskarna ska får samma föda som de är vana vid. Sen kan man väl "experimentera" med färskt foder och sådant senare.
            350L Diskus

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Trevligt ögongodis, hoppas det går finemang!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Det är ett kanonfoder du fått med dig från Tony , vi kör med samma foder till våra diskus och dom älskar det
                Läckra vänner du fått tag i där jag tycker mig ha sett dom innan
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ja du har säkert sett dem innan, haha. Det blev 7 st iaf, även om man ville ta med sig 30...

                  Här är den sista fisken som inte syntes innan, den har väldigt starkt röda prickar, mycket starkare än den andra Leoparden, lite speciellt utseende.

                  Mörk bild dock, försökte få bort suddet genom att snabba på slutaren lite.
                  Bifogade filer
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Härliga bilder på kanonfina Discusar! Lycka till nu!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Ja du har säkert sett dem innan, haha. Det blev 7 st iaf, även om man ville ta med sig 30...

                      Här är den sista fisken som inte syntes innan, den har väldigt starkt röda prickar, mycket starkare än den andra Leoparden, lite speciellt utseende.

                      Mörk bild dock, försökte få bort suddet genom att snabba på slutaren lite.
                      Återigen blir jag varm i hjärtat, när jag ser bilder på mina favoritfiskar. Njut nu av dom, och gå försiktigt fram - dom är inte som alla andra.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Yes, blir att följa Tonys anvisningar nu och hålla vattnet fint så att de ska växa och må bra.

                        Längtar till imorrnkväll då det är dags för första matningen.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Fan om man ska byta 30-50% av vattnet så tar det en jäkla stund att tömma... Häverteffekten är inte jättesnabb. Skulle behövt en rejält tjockare slang än en vanlig trädgårdsslang så det blir lite mer fräs i det hela. Det skulle även göra det lättare att slamsuga om det blir lite mer sug.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            De dära kopplingarna man kopplar i kranen och skapar sug genom att låta kranvattnet rinna, blir det mer "fart" i dom än det blir med vanlig häverteffekt från akvariet till golvbrunnen? Den slösar iofs en hel del vatten vilket är kasst på ett sätt.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det blir betydligt mer fart med en sådan tillsats, men då lönar det sig ganska snart att köpa en tjockare slang istället!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ja, det är rätt dåligt tryck i kranen här också så fyllningen tar sin lilla tid, men det är inte mycket att göra åt och det gör inte så mycket.

                                Men det underlättar ju att suga skit från botten om det är lite fart när vattnet ska ut så det har kraft nog att få med sig skiten.

                                Får kolla om man kan få tag i en tjockare slang att använda när man ska ha ut vattnet. Har bara en vanlig trädgårdsslang nu.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...