Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #76
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,5 KB
ID: 2144397

    Fula skiftningar emellan de två i mitten, me ndet är nog det svaga och gulaktiga ljuset i rummet som orsakar mycket av det, det försvinner säkert under vatten etc.

    Kantbitarna kasnke jag ska göra något kortare, det saknas 10 cm ut till glasetp å varje kant och tänkte ha en liten bit (den är 20cm nu) som sitter 5 cm framför ungefär, så jag kan gömma tekniken där bakom. Kanske ska göra dom något kortare, typ 15 cm, så kasnke kanterna inte syns lika mycket.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #77
      Kom nog på en lösning nu, så ska såga av kantbitarna en aning till, bara hoppas den lösningen blir bra, inte lika lätt att limma ihop söndersågade saker, ;D Återkommer :P
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #78
        Såhär blir det!
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0497.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,4 KB
ID: 2144399

        Har lagt något under kantbitarna nu för att simuelra att de sitter en bit framför. Nu syns inte kanterna, biten till höger har en rak ful kant nu och den ska jag ta en kniv och jagga till lite och spetsa till hörnet så attt det inte syns en bred kant.

        Kantbitarna överlappar mittenbitarna med typ minst 5 cm också så att man inte ska se in bakom ifrån sidan så enkelt. Blir bara typ 3 cm öppning mellan kantbitarna och mittenbitarna, behövs inte mer för att lite insug och värmare ska få plats. De är ju inte så stora. Och nu närmre de kan sitta destå bättre utseendemässigt.

        3cm öppning i bredd borde ju inte ha problem att släppa in tillräckligt med vatten heller.. Kankse räcker med 1-2 cm öppning rent av. Med 2 cm blir ju ändå öppningen 2x55cm i "area" vilket är MYCKET. så jag kanske ska sätta dom så nära som möjligt. Om det lbir lite strömt insug precis just där gör ju inget, men känns inte som att filtrena kan orsaka så mycket ström även om öppningarna är smala.
        350L Diskus

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #79
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, "rotpussling" görs enklast genom att man tar de rötter man har till handa (och då har man oftast samlat på sig massor av rötter redan), sätter sig på golvet och börjar bygga... kollar lite hit och dit vilka "rotdelar" som passar ihop, och skapar sig en uppfattning om hur de möjligtvis kan komma att fungera ihop - man kilar, lägger och trycker fast tills det blir en enhet. Sedan memorerar man "rothögen" och gör likadant i karet. Som du säger, så kan man dölja eventuella skarvar genom att bida fast växter där det är uppenbart att det finns en skarv. På bilderna nedan har det pusslats rejält!
          Helt fantastiskt Mats!

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #80
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Såhär blir det!
            [ATTACH=CONFIG]57977[/ATTACH]

            Har lagt något under kantbitarna nu för att simuelra att de sitter en bit framför. Nu syns inte kanterna, biten till höger har en rak ful kant nu och den ska jag ta en kniv och jagga till lite och spetsa till hörnet så attt det inte syns en bred kant.

            Kantbitarna överlappar mittenbitarna med typ minst 5 cm också så att man inte ska se in bakom ifrån sidan så enkelt. Blir bara typ 3 cm öppning mellan kantbitarna och mittenbitarna, behövs inte mer för att lite insug och värmare ska få plats. De är ju inte så stora. Och nu närmre de kan sitta destå bättre utseendemässigt.

            3cm öppning i bredd borde ju inte ha problem att släppa in tillräckligt med vatten heller.. Kankse räcker med 1-2 cm öppning rent av. Med 2 cm blir ju ändå öppningen 2x55cm i "area" vilket är MYCKET. så jag kanske ska sätta dom så nära som möjligt. Om det lbir lite strömt insug precis just där gör ju inget, men känns inte som att filtrena kan orsaka så mycket ström även om öppningarna är smala.
            Stiligt!

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #81
              Hoppas bara nyansskillnaden mellan de två bitarna försvinner sen i karet... Den lär nog inte vara lika tydlig iaf..
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #82
                Hittade en hel galen rot idag! Vetifan hur jag ska få i den i karet, ni ser ju på möbeln hur stort karet är. Men det får helt enkelt lösa sig.

                Det är ju OMÖJLIGT att gå förbi en sån här rot i affären och INTE köpa den. Han fick in den igår och var förvånad att den inte redan var borta.

                Köpte även 4 små rötter som jag kan komplettera med eller "montera på" för att få en ännu spretigare rot.

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0031.jpg
Visningar: 2
Storlek: 86,9 KB
ID: 2144415Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0032.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2144416Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 2144417Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2144418Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0036.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,0 KB
ID: 2144419Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,0 KB
ID: 2144420
                350L Diskus

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #83
                  Den hade jag med klippt!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #84
                    Tror faktiskt den får plats hel om jag lägger dne på "sidan". Kan bli ritkigt snyggt då, blir lite samma ivnkel som på sista bilderna där. och de "platta" spretiga grenarna är ju så breda att jag enkelt kan plantera på eller lägga stenar med plantor på =)

                    Har precis lagt i ett liggunderlag i botten också.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #85
                      I karet. Typ såhär får jag försöka stötta upp den.

                      Blir en riktigt bra "centerpiece" att bygga runt. Hoppas diskusrana kommer gilla den.
                      Bifogade filer
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #86
                        Lite bilder igen, även en uppifrån. Det går inte riktigt simma bakom roten överallt, det är inte tillräckligt djupt för det. Men hellre att den ligger litegrann emot bakgrunden än att dne ligger emot rutan. Man vill ju trots allt hellre ha fisken framför roten än bakom. Finns ju ändå så man kan gömma sig och känna sig trygg.

                        Ska ju dit lite stenar på botten också såklart.

                        Sen plantor blir nästan enbart planterat på roten etc på olika ställen. Anubias ormbunkar etc. : )
                        Bifogade filer
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #87
                          Ni som vet, är det värt besväret att sätta filtermatta vid öppningarna vid kantbitarna för att förhindra att fiskar simmar in där?

                          Eller ska man helt enkelt låta det vara öppet, simmar de in där kna de ju alltid simma ut ígen. Och stora fiskar, typ diskus, borde ha vett att inte köra in nosen där, isåfall får de väl backa ut igen.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #88
                            ja skulle ha spärrat alla möjligheter för fiskarna att simma in bakom där.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #89
                              Då ordnar jag det. Det går ju helt klart, bara att det blir lite jobbigare och bökigare för mig själv. Men nrä de väl är på plats behöver man ju inte ta bort dem på jäkligt länge så.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #90
                                sitter å tittar lite på placeringen av roten... de är något som skär sig lite men kan inte riktigt sätta fingret på det...

                                om ja uttrycker mig så här, den ligger inte i linje med bakgrunden å skär av synvinkeln för mycke. blir de något vettigt av det då?
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...