Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #31
    Ska jag vara orolig över denna lutningen?

    Mätt inuti akvariet från botten till vattenytan.

    Vänster fram: 64 mm
    Höger fram: 67 mm
    Vänster bak: 67 mm
    Höger bak: 70 mm

    Karet är fyllt till strax under hälften, säg 40%.
    350L Diskus

    Kommentar

    • mattiasmillberg
      • February 2010
      • 165

      #32
      Mina akvarium har stått så i flera år.. Aldrig märkt något... Tror inte det är någon fara om möbeln står snett, så länge akvariet ligger plant o inte glappar. ( om du förstår hur jag menar? )
      har själv diskus o tycker det är riktigt kul....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Ytterligare en tråd att följa, tack för det!
        Vad blir det för Slimline? Jag skulle nog föreslå Amazonas...

        Hmmm, du har inga vridningar på karet med de måtten du skriver, men 6 mm är ganska mycket på en såpass liten sträcka. Jag skulle tveklöst tömt ur vattnet och lodat upp karet en del.
        Står det på parkettgolv? Då är risken att golvet sätter sig under tiden du fyller på vattnet, och det är svårt att loda in karet tomt. Detta hände mig, när mitt 960 sprack...så jag vet av erfarenhet. Tyvärr.
        Senast redigerad av ansjo; 25 November 2012, 15:42.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #34
          Den riktiga amazonas är så jäkla dyr. Och tar upp mycket volym ur karet. Vill att fiskarna ska få så mycket som möjligt. Den nya slimline-amazonas ser rätt fin ut tycker jag =)

          Anyways, det är parkettgolv ja, så det är ju hela möbeln som lutar med karet på. Fyller upp det till toppen nu och ska ta mätningar igen.

          Frågan är hur jag ska göra för att få det plant om jag ska göra det. Möbeln har typ 8 plastklumpar under sig så isåfall får jag skruva loss dom och sätta någon distansskiva under och skruva dit igen.

          EDIT: Det gick fan inte fort att kräma ut 350 liter ur min vattenkran... zzzzz.
          350L Diskus

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Nä, inte den riktiga Amazonas utan Slimlinen. Har den själv i ett av mina kar, och det är den snyggaste Slimlinen tycker jag...
            Det bästa är att skimsa under tassarna, tex en kortlek funkar utmärkt och det räcker att kapa av dem på mitten så har du till hela möbeln. Mät hur mycket karet lutar är när du fyllt färdigt, det kan hända att karet sätter sig bättre då!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #36
              Med karet fyllt blev vattenhöjderna:

              Vänster Fram: 53,4 cm
              Höger Fram: 53,7 cm
              Vänster Bak: 53,7 cm
              Höger Bak: 54,0 cm

              Så för att få det rakt skulle jag behöva lyfta 1,5 mm på högersidan och 1,5 mm på baksidan.

              Då blire att lyfta båda fötterna längst till höger med 1,5 mm, då lyfts ju även höger BAK 1,5 mm, så då borde det räcka att lyfta de övriga bak med 1,5 mm oxo så borde det vara jämnt sen.

              Men då i teorin blir det ju kasnke 2 fötter i mitten fram som "lyfts" ifrån golvet av den längst till höger. Men kanske inte gör något.

              Undrar om någon kan följa min tankegång.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #37
                Jaha jag läste fel om bakgrunden. Jag ska köra Amazonas slimline ja. Den är beställd.

                Jäklar vilken bra idé med kortleken. Ska köra på det! Enklaste lösningen helt klart.
                350L Diskus

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Vad har du mätt ifrån nu? Och har du kollat så överkanten på karet är i våg?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • mattiasmillberg
                    • February 2010
                    • 165

                    #39
                    Någon millimeter kan ju inte spela någon roll.. Eller? Då borde jag ha flera hundra liter på golvet nu...

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #40
                      Jag mätte från insidan, bottenglaset till vattenytan.

                      Kör jag vattenpass ovanpå karet så lutar det svagt svagt åt samma håll som värdena indikerar.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                        Någon millimeter kan ju inte spela någon roll.. Eller? Då borde jag ha flera hundra liter på golvet nu...
                        Det beror på hur det lutar, har du en vridning på karet kan det gå åt pipan. Det kan visserligen inte hända något, men risken finns...
                        Mitt 960 hade varit igång någon månad innan det sprack, så det händer oftast inte direkt.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #42
                          Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                          Någon millimeter kan ju inte spela någon roll.. Eller? Då borde jag ha flera hundra liter på golvet nu...
                          Förmodligen borde det inte vara det. Lite marginal finns det säkert, men när man ändå håller på så kan jag ju försöka få det rätt ifrån början iaf.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Jag mätte från insidan, bottenglaset till vattenytan.

                            Kör jag vattenpass ovanpå karet så lutar det svagt svagt åt samma håll som värdena indikerar.
                            Det är helt ok, karet är inte snett i vridningar om jag tänker rätt, och då är det bara att gilla läget. Några mm som du har är bara upp till dig själv om du accepterar, jag personligen hade inte gjort något åt det.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #44
                              Om du inte hade brytt dig som dessutom fått erfara helvetet i form av spricka så kan jag nog sova ganska lugnt med det också.

                              Skillnaden är ju 6 mm typ på en distans av 140~ cm. Det borde vara många kar som lutar litegrann på det viset.

                              Ville bara dubbelkolla med er som har lite bättre koll än jag. Tack för hjälpen!

                              Tror jag ska lyfta det lite lite lite i bakkanten dock, 3mm på 50cm syns mer än 3mm på 120cm. Jag har extremt bra ögonmått så jag stör mig på att jag kan se att vattenytan är "sne" även om det är jäkligt lite
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #45
                                Jag kom på att jag ser ju för tjyven inte vattenytan, den gömmer sig ju bakom ramen nrä det är helt fyllt. Tur man är ointelligent.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...