Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Jag skippade också Scalarer och gick in för att bara ha "snälla" fiskar. Eftersom jag har Corydoras, vilka är toksnälla helt utan revirkänsla samt L-malar. Jag satsade på olika tetror men faktum är att en grupp Praktbotior är kvar. Tack och lov är dom faktiskt snälla än så länge.
    350 l

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Sv: Projekt 500+ liter

      Ursprungligen postat av Anki L
      Jag skippade också Scalarer och gick in för att bara ha "snälla" fiskar. Eftersom jag har Corydoras, vilka är toksnälla helt utan revirkänsla samt L-malar. Jag satsade på olika tetror men faktum är att en grupp Praktbotior är kvar. Tack och lov är dom faktiskt snälla än så länge.
      Jag ääälskar pansarmalar. Tyvärr har jag 100 kg Rådasand som botten, 2-3 mm, så de får bo i det lilla 120-litersakvariet.

      Men ja, skalarerna sitter lite löst just nu. Ska försöka hitta ett hem till dem.
      Mina/våra praktbotior är också snälla, men vi vågar inte skaffa fler, för då äter de upp allt i växtväg, sägs det. De blir tuffare i större grupp.

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        Ursprungligen postat av Knax
        HSB, som det brukar heta.

        Fast det är inte bara hon, lite känner jag själv att skalarerna begränsar fiskvalet i allmänhet, eftersom jag har en förkärlek till lite mindre fiskar. Jag skulle t.ex. vilja ha ett större stim rödmunstetra, men det går ju knappast med två hungriga, fullvuxna skalarer.
        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

        Hej, läst igenom tråden jättefint kar ..vilka mått är det du har på karet? uppfattade inte om det var 540 (150 60 60) eller om det var 525 liter??

        Sen pratade du om att du ville ha rödmundstetror. Jag själv har 5 stycken skalarer och ca 15 rödmunstetror och dom lever fortfarande .

        / Candra
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Ursprungligen postat av candra
          Hej, läst igenom tråden jättefint kar ..vilka mått är det du har på karet? uppfattade inte om det var 540 (150 60 60) eller om det var 525 liter??

          Sen pratade du om att du ville ha rödmundstetror. Jag själv har 5 stycken skalarer och ca 15 rödmunstetror och dom lever fortfarande .

          / Candra
          Hej! Tack ska du ha! Jag har inte gjort så mycket med det, annat än startat upp det. Mycket av inredningen gav sig ju med de stora rötterna jag fick med. Karet är 170x50x60, BxHxD, så det är ett lite udda mått, men det rymmer därmed 525 liter. Det är byggt av Arnold på Åleds akvarium 2007.

          Kul att höra att rödmunnar och skalarer kan gå ihop. Jag har ju ett litet stim om 6 st rödmunnar och vi kan ju testa att flytta dem till detta karet först. Om det går bra och våra (rätt tuffa) skalarer låter dem vara, kan man ju utöka senare.

          Blev lite avskräckt av att skalarerna högg våra halvvuxna molly (omkring 4 cm) direkt. 10 minuter efter att vi hade släppt i dem var en borta och en hade blivit av med bakdelen och flöt hjälplös runt med strömmen. Jag håvade upp de andra direkt och flyttade dem till ett lugnare kar.

          Det som händer annars just nu är att jag har gjort första vattenbytet (3 veckor har akvariet varit igång), med en konstruktion gjord av armerad PVC-slang, diverse Gardena-kopplingar och lite PP-rör (32 mm). Ska lägga upp en separat post om det.

          Det har satt sig lite mer med växter och annat och mitt största problem just nu, är att jag vill flytta en pansarmal från detta akvariet till vårt 120-liters, men jag når ju inte att fånga den... Klurar på något listigt sätt att locka fram den.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            Sen uppfattade jag det som att du bara hade 2 skalarer? Jag har hört att det är bättre att ha flera stycken. 5-6 stycken.

            Innan jag hade Skalarer, så ville min karl ha diskus...jaja tänkte ja..och dom är ju dyra, så vi köpte 2 stycken,,,
            och ena diskusen mådde allt sämre och sämre..jag höll på som en tok med värme, mat, vattenbyten...ingen hjälpte..

            Och sen fick jag reda på att...och ingen sa till mig att DISKUSAR skulle vara flera för att må bra, då den ena mobbade den andra..
            Jag frågade zoobutiken och dom sa inget.

            Och sen fick jag rekommendationer ifrån en annan butik där jag köpte scalarerna att dom helst skulle vara fler....ja tack så mycket för den informationen.. och det har fungerat bra.
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              Ursprungligen postat av candra
              Sen uppfattade jag det som att du bara hade 2 skalarer? Jag har hört att det är bättre att ha flera stycken. 5-6 stycken.
              Jo, det är sant. Problemet är då att hustrun motsätter sig fler skalarer... Som det ser ut just nu, kommer jag mest troligt att sälja/skänka mina båda hanar till akvariebutiken och istället fylla på med fler fredliga fiskar. Det lutar just nu mot ett gäng kopparbarber till, kanske 6 st så de blir totalt 10 st och så ett större stim, runt 20 st, rödmunstetra.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Både när det gäller scalarer och discus är det en fördel att börja med ca 6 stycken, då de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och chansen att få ett bra par som kommer överens ökar. Däremot funkar det att ha två, när man väl fått ut ett par.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Både när det gäller scalarer och discus är det en fördel att börja med ca 6 stycken, då de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och chansen att få ett bra par som kommer överens ökar. Däremot funkar det att ha två, när man väl fått ut ett par.
                  Så har jag också förstått det. Problemet är då, att man behöver ha god kontakt med någon handlare, som kan låta en ha skalarerna "på prov" ett tag för att se vilka som bildar par och sedan returnera resten. Skaffa och behålla 4 st till går inte hustrun med på. Svåra grejer.

                  Så eftersom jag inte kunnat pedagogiskt förklara varför vi ska ha dessa vackra, majestätiska fiskar med sitt intressanta beteende, verkar det just nu enklast att helt enkelt lägga ner skalar-projektet för denna gången och satsa på "snäll" fisk. Hustrun hänger upp sig på att de a) är "för stora" och b) äter andra fiskar.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Tja, de flesta fiskar äter andra fiskar. Allt hänger ju på storlek, scalarer har rätt små munnar, och kan äta små, smala fiskar, som t.ex neontetror, men det finns gott om fiskar, även tetror, som är för stora för att scalarerna ska kunna äta dem. Och stora blir de, men ser ändå eleganta och majestätiska ut, särskilt i lite större kar, där fenorna får utvecklas ordentligt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Vårt kar är ju lite speciellt i det att det är långt, men förhållandevis lågt. 50 cm är ju nästan minimum för att hålla skalarer. Lite lustigt hur de två hannarna (som vi antar att det är) har delat upp akvariet mellan sig. Den lite större har lite mer än halva akvariet, medan den lite mindre har resten. De lurpassar på varandra och "smiter in" i varandras revir, när den andre inte ser. Sedan blir det gruff, när inkräktaren ska jagas bort. Funkar åt båda hållen och är rätt underhållande att se på. Men vi kan ju inte ha det så i längden.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ok, ja, i låga, långa kar passar det nog bättre med ciklider som rör sig och växer mer på längden än på höjden, än scalarer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • candra
                          • January 2010
                          • 455

                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Både när det gäller scalarer och discus är det en fördel att börja med ca 6 stycken, då de är svåra, ibland omöjliga, att se könsskillnad på, och chansen att få ett bra par som kommer överens ökar. Däremot funkar det att ha två, när man väl fått ut ett par.

                          Ja, precis så menade jag att skriva. Tänk att man ska tveka på din kunskap..haha.
                          // Candra


                          240l sällskap 20l Nano


                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av candra
                            Ja, precis så menade jag att skriva. Tänk att man ska tveka på din kunskap..haha.
                            Kunskap? Har jag nå´n så´n? Varför har ingen berättat det för mig?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Knax
                              Hej! Tack ska du ha! Jag har inte gjort så mycket med det, annat än startat upp det. Mycket av inredningen gav sig ju med de stora rötterna jag fick med. Karet är 170x50x60, BxHxD, så det är ett lite udda mått, men det rymmer därmed 525 liter. Det är byggt av Arnold på Åleds akvarium 2007.
                              Hur är det med matematikkunskaperna? Jag skulle säga att akvariet tar upp en volym av 510 liter

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Sv: Projekt 500+ liter

                                Ursprungligen postat av simpson
                                Hur är det med matematikkunskaperna? Jag skulle säga att akvariet tar upp en volym av 510 liter
                                Skrev fel! 175x50x60 är måtten, kontrollerade med tumstock. Och givetvis är det volymen som akvariet tar upp, inte inre volym. Rätt ska vara rätt!

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...