Projekt 500+ liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Projekt 500+ liter

    Som riktigt tvättäkta nybörjare har jag dumpit ner här bland en massa oerhört sakkunniga människor och jag tänkte nu ställa lite frågor kring ett ämne som jag tagit upp i en annan tråd.
    För att få lite mer struktur på sakerna, lägger jag här upp det jag har knåpat ihop hittills och hoppas kunna fortsätta på det projekt som detta verkar utveckla sig till.

    Detta forum verkar alldeles ypperligt, men det är lite svårt att hitta saker när man är ny. Hoppas att ni står ut med att jag garanterat kommer att ta upp saker som finns utförligt beskrivna på andra håll. Tyvärr har jag inte blivit bekräftad som guldmedlem ännu, så det blir inga bilder just nu. Hoppas det löser sig de närmaste dagarna.

    Projektet
    Eftersom det är detta som är roligast, börjar jag med det och går igenom nuläget lite senare.

    Akvarium, utrustning och yttre förutsättningar
    Idén är att köpa ett begagnat akvarium, p.g.a. trängd studentkassa just nu. För närvarande håller jag ögonen på ett akvarium på Blocket om 540 liter, alltså 150x60x60 cm, men det kan ju bli något annat i slutändan. Detta är relativt komplett med belysning, pump och filter och doppvärmare.

    De har också en specialsnickrad bänk, men den är helt i trä och eftersom jag inte är bombsäker på att parkettgolvet (jodå, du läste rätt) där akvariet ska stå är 100% jämnt, tror jag mig behöva justerbara fötter. Jag har hittat en begagnad alu-ställning med justerbara fötter för några hundralappar.
    Här kommer första frågan: Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.

    Inre miljö
    Så har jag surfat runt lite här på forumet och pratat lite med akvariehandlare och kommit fram till att man bör gå tillväga något sådant här:

    1. Först i med en frigolitskiva i botten av akvariet, som täcker nästan hela botten, utom ett par centimeter längs de synliga sidorna. Skydd mot tunga stenar eller andra "olyckor". I med lite grus runt kanterna för att frigoliten inte ska synas. Vilken tjocklek på frigolit har jag ingen aning om, eller var man får tag i den. Hjälp?
    2. I med större stenar, som man lägger direkt på frigoliten, för att undvika att grävande fiskar flyttar ev grus under stenarna och därmed flyttar dem.
    3. Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? http://www.tropica.com/dk/plant-care...substrate.aspx
    4. Råda Sand, (blästersand) alltså 0,4-0,8 mm. Möjligen för fin sand? Till ett 540-liters kar har jag räknat med nästan 100 kg, vilket borde bli 65-70 liter, alltså 7 cm tjockt i hela karet.
    5. Därefter läggs rötter och lite mindre stenar och andra gömställen in.
    6. Plantering av de stackars växter jag redan har. Jag är totalt obildad vad gäller växter och dödar varenda krukväxt, men jag har någon javaormbunke, lite vattenpest och några smalbladiga växter. Fler växter får jag skaffa efterhand.
    7. Inköp och installation av något lämpligt CO2-system, eftersom jag läser och hör att koldioxid är viktigt för växternas tillväxt. Vi kommer inte att ha särskilt många växter från början. Här behöver jag hjälp med inköpstips! Vad funkar i ett 540-literskar, nu glest, men så småningom förhoppningsvis ganska tätt planterat?


    Jag har säkert glömt något vitalt och gjort flera nybörjarmisstag. Men så här långt har jag tänkt... Nå.

    Uppstart/vatten
    Till detta "nya" akvarium tänkte jag ta fint, klart vatten ur kranen (man borde kunna fylla med slang?) och sedan krama ur filtret ur 145-litersakvariet ner i det "nya" filtret och/eller i vattnet. Jag räknar med några smärre vattenbyten under första dagarna, men behöver jag även sätta till bakteriekultur på flaska? Om jag slangar över 50 liter från 145-litersakvariet, gör det någon nytta? Det akvariet ska ändå bort, så jag kanske kan ta lite bottenslam också?

    Invånare
    Så småningom börjar det bli dags att flytta in. Först kommer tetrorna, 6 st sorgmantlar. Det är min enda plan, se nedan för övrig besättning. Jag vill gärna ha lite råd om i vilken ordning fiskarna ska sättas i.

    Utöver de invånare jag redan har, tänker jag skaffa och sätta i några malaysiska snäckor. I övrigt vill jag som sagt kombinera så många som möjligt av de fiskar jag har. Dock vill vi behålla några svärdbärare och molly i 60-litersakvariet vi har, samt någon ancistrus eller två.

    Underhåll och utveckling
    Växter är ett kapitel för sig, vad kan vi ha som botiorna inte äter upp?! Gärna storbladiga sorter, som kan ge lite "skugga" och som scalarerna kan trivas med.
    PMDD är ett intressant kapitel. Ska man helt enkelt köpa paket med de nödvändiga ingredienserna och blanda efterhand? Hur samspelar PMDD med koldioxid?

    Som synes har jag ingen direkt plan, när det gäller tema eller liknande. Det blir lite utifrån vilka fiskar vi har idag och vilka vi tycker om. Ge gärna tips som riktar in oss mer åt något håll.

    Bakgrund
    Förra året blev jag akvarieägare för första gången i mitt vuxna liv. Med pälsdjursallergiska barn kändes det som en bra grej att testa. Ett 60-liters nybörjarakvarium blev över på jobbet. Ganska snart därefter fick vi även ärva ett 145-liters hörnakvarium av goda vänner och när våra Molly spenops började yngla av sig skaffade vi ett 30-liters nanokar att ha dem i. Jag är novis och de 18 månader som har förflutit har lärt mig lite, men det är mycket kvar.

    Nuvarande setup

    I vårt 60-literskar går idag en massa fisk:
    2 ancistrus och 1 liten gibbiceps (alla runt 7-10 cm)
    3 svärdbärare
    6 rödmunstetra
    2 kardinaltetra
    2 glödbandstetra
    20 molly spenops (blandade generationer)
    3 siamesiska algätare, för att råda bot på problem med svarta tofsalger

    I 30-literskaret simmar:
    40 mollyyngel
    25 svärdbäraryngel

    Och slutligen, i 145-litersakvariet:
    4 scalarer
    3 praktbotia
    1 gibbiceps, 10-12 cm SL + 1 oidentifierad större sugmal
    1 pansarmal

    Planerade inköp:
    5-10 rödmunstetra
    5-6 pansarmalar
    1-3 praktbotia

    Växter finns i alla akvarier, men här är jag för okunnig för att tala om vilka sorter det är.

    Långt, men hoppas på svar på några bitar, vilka bitar som helst. All hjälp är välkommen!

    /Mats, a.k.a. Knax
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.


    jajamensan, har gjort, men gör inte om det igen.
    inte för att det inte blev bra, utan för att jag är så j-a darrhänt att det blev
    ett h-es jobb.

    från nu och framåt kommer jag enbart att köra med kökstommar från IKEA
    som är förstärkta och med deras rostfria justerbara fötter.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      3.Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? http://www.tropica.com/dk/plant-care...substrate.aspx

      dvs bottengödning.
      klockrent, har jag kört med i alla utom ett kar.

      men...men.,,,,näringen tar slut efter 6-12 månader, beroende på vilken belastning du har.

      vad gör du då ??



      så, om du planerar att ha karet med samma set up i mer än 6-12 månader,
      så sikta på flytande näring istället.

      PMDD + EC ger dig allt du behöver och mer, till en peng som vilken student som helst klarar av.

      det är väl ungefär var 5-6 skattade öl på riktig pub kostar....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        4.Råda Sand, (blästersand) alltså 0,4-0,8 mm. Möjligen för fin sand? Till ett 540-liters kar har jag räknat med nästan 100 kg, vilket borde bli 65-70 liter, alltså 7 cm tjockt i hela karet.

        till normalkar räknar man med cirka 20 kg / 100 liter vatten.

        till 540 liter = 5,4 x 20 = 100 kg.

        budgetalternativet som väldigt många oxpå tycker är snyggast är julas blästersand, den grövre av de två versioner de brukar ha hemma.



        4 sådana blir rätt lagom.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          6.Plantering av de stackars växter jag redan har. Jag är totalt obildad vad gäller växter och dödar varenda krukväxt, men jag har någon javaormbunke, lite vattenpest och några smalbladiga växter. Fler växter får jag skaffa efterhand.


          med lite javaormbunke, en och annan vattenpest, kanske en liten grupp
          vallesneria, och några cryptos + ett par anubias, så har du växter som med
          lite ljus och flytande näring i form av PMDD + EC kommer att växa ur karet,
          bortsett från anubias då som växer långsamt, men de är alla tåliga växter
          som överlever på minimal skötsel och växer som fasen med bara lite skötsel

          viktigast är att du i början har ett gäng snabbväxande blommor, vattenpesten
          är klockren för det.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            3.Därefter växtnäringsgranulat, för den här gången ska jag banne mig lyckas med växterna. Tropica har ett substrat som iofs kostar en peng, men det ska vara en engångsinvestering. Någon som har erfarenhet? http://www.tropica.com/dk/plant-care...substrate.aspx

            dvs bottengödning.
            klockrent, har jag kört med i alla utom ett kar.

            men...men.,,,,näringen tar slut efter 6-12 månader, beroende på vilken belastning du har.

            vad gör du då ??



            så, om du planerar att ha karet med samma set up i mer än 6-12 månader,
            så sikta på flytande näring istället.

            PMDD + EC ger dig allt du behöver och mer, till en peng som vilken student som helst klarar av.

            det är väl ungefär var 5-6 skattade öl på riktig pub kostar....



            .
            Hm. Det känns ju billigare att börja med, om inte annat. Så: Ingen bottengödning, utan istället en kombination av olika flytande näring? Gotcha! Hur kombinerar man? Både och eller växelvis? EC ska väl sättas till varje dag, om jag har rätt för mig. PMDD snarare en gång i veckan?
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              Har någon byggt in en sådan ställning i trä? Hur gjorde du/ni? Fattigmanslösningen med tyg är ju också möjlig, förstås.


              jajamensan, har gjort, men gör inte om det igen.
              inte för att det inte blev bra, utan för att jag är så j-a darrhänt att det blev
              ett h-es jobb.

              från nu och framåt kommer jag enbart att köra med kökstommar från IKEA
              som är förstärkta och med deras rostfria justerbara fötter.
              OK, kanon, Ken! Finns det rent av en bra tråd för beskrivning av detta med förstärkningar etc? Jag får alltid massor av träffar när jag försöker söka reda på något här.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                OK, kanon, Ken! Finns det rent av en bra tråd för beskrivning av detta med förstärkningar etc? Jag får alltid massor av träffar när jag försöker söka reda på något här.
                inte mycket till beskrivning, men sidan 3, inlägg 57 finns ett par bilder.




                i detta fall är det överskåp, djup 37 som används,

                skall man ha normala bänkskåp, djup 60, så tar man dom som är avsedda
                för diskmaskin. där behöver man kanske inte samma förstärkning anser en del.

                jag är nojjig och har jobbat på IKEA i 10 år, så jag skulle alltid sätta dit en
                extra regel eller två.....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knax
                  Hm. Det känns ju billigare att börja med, om inte annat. Så: Ingen bottengödning, utan istället en kombination av olika flytande näring? Gotcha! Hur kombinerar man? Både och eller växelvis? EC ska väl sättas till varje dag, om jag har rätt för mig. PMDD snarare en gång i veckan?

                  PMDD räcker som flytande näring, tillsätts 10 gång i veckan enligt angiven normaldos,

                  EC är flytande kol, tillsätts 1ml / 100 liter vatten per dag.


                  sedan behövs det inget mer för en normnal setup.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    PMDD räcker som flytande näring, tillsätts 10 gång i veckan enligt angiven normaldos,

                    EC är flytande kol, tillsätts 1ml / 100 liter vatten per dag.


                    sedan behövs det inget mer för en normnal setup.



                    .
                    Aha, så EC ersätter CO2? Eller bör man ha både och? Som sagt, nybörjare. Såg någon annanstans att du skrev att det inte är någon direkt panik med växtnäringen, men eftersom jag flyttar rätt trötta växter över hit, kanske jag ska dra igång med det direkt?

                    PMDD ska i 1 gång i veckan, väl? Hittade www.pmdd.se som ju var en enkel och till synes bra sida.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Aha, så EC ersätter CO2? Eller bör man ha både och? Som sagt, nybörjare. Såg någon annanstans att du skrev att det inte är någon direkt panik med växtnäringen, men eftersom jag flyttar rätt trötta växter över hit, kanske jag ska dra igång med det direkt?

                      PMDD ska i 1 gång i veckan, väl? Hittade www.pmdd.se som ju var en enkel och till synes bra sida.

                      nej, inte EC och Co2 samtidigt.

                      EC är flyande kol, Co2 är det i gasform.

                      i långa loppet är Co2 bättre, men jag tycker det är bättre att börja med EC.


                      när jag har sagt att man kan ge katten i växtnäringen den första tiden, så är det
                      baserat på att man får hem "välgödda" blommor från butik.

                      är dom trötta så dra igång direkt.


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Vad säger ni om tipset att använda torv och Substral som gödning? Vad skulle fisken tycka om det?
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          vilken fisk pratar vi om.....??

                          det lär ju bli PH-drop och mörkt vatten



                          -
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Knax
                            • November 2012
                            • 1148

                            #14
                            Här kommer lite bilder på aktuella kar. Hoptotade som de är av en ren amatör är det inte direkt något skryt, mest info för er som läser och skriver i denna tråd.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 105,0 KB
ID: 2143942Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,4 KB
ID: 2143945
                            Yngelkaret - en 30-liters kub med molly, svärdbärare och ancistrus
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 009.jpg
Visningar: 2
Storlek: 137,8 KB
ID: 2143943Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2143946
                            60-liters akvarium med levandefödare, tetror och diverse algätare
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 019.jpg
Visningar: 2
Storlek: 132,8 KB
ID: 2143944Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarier 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,0 KB
ID: 2143947
                            145-liters akvarium med scalarer, botior, sorgmantlar och några malar
                            // Mats, a.k.a. Knax



                            "All's well that ends." - Unknown

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Det var lite så jag tänkte. Fisken skulle ju vara de flesta av mina nuvarande fiskar i alla akvarier sammantaget. Så då skippar vi det och kör på med PMDD och EC!

                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              vilken fisk pratar vi om.....??

                              det lär ju bli PH-drop och mörkt vatten



                              -
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...