Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mu(sic)
    Fastän jag inte är sugen på discus så läser jag allt du skriver Johnny för det är så lärorikt och intressant
    Det gläder mig
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Väldigt intressant text Johnny! Tack för att du summerar och delar med dig av dina erfarenheter. Kan tänka mig att det alltid hjälper någon.

      Nästan så att man blir sugen själv på att göra något liknande. :P Någon dag kanske...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Tack Linda. Det du får räkna med bara är att när du skriver så här himla mycket som det blev i det inlägget så blir inlägget i sig nästan omöjligt att svara på för någon. Lite som att äta en 7-rätters middag och där någon frågar efteråt om man gillade just lingonsylten.
        Så accepterar man det dvs. att folk kommer att läsa det du skriver men nästan ingen egentligen fortsätter diskussionen så är det bara att du tar dig tid och börjar skriva.
        Det som det tagit dig år att komma fram till kanske det inte är så lätt att argumentera kring efter 10 minuter.
        Så på sätt och vis skriver jag till mig själv när jag gör en sådan här betraktelse. Jag gör det för att komma vidare i min process som akvarist och kanske t.o.m. som människa.
        Inte för att jag begär eller förväntar mig att folk ska kunna tänka till.
        Många av er där ute har ju kommit fram till en hel del saker som ni inte vet om själva[emoji12]
        Så för min del var det en befrielse att få skriva ner och sammanfatta.
        Sedan jag skrev mastodontinlägget så har ju 1032 visningar skett på sammanlagt 8 dagar. Gissar att några av dem tänker vidare på hur de själva ser på sin hobby och allt däromkring. Sedan fins det väl en del som tänker "OMG så mycket text!" och klickar bort tråden kvickt som attan.

        För övrigt så tänker jag cykla till jobbet idag för första gången sedan jag blev frisk. Det ska bli tokroligt och svettigt. Paddlade första gången på 1,5 år förra veckan. Vad mycket som är kul när man kan göra nåt med sin kropp [emoji1]

        De diskusar jag har kvar mår idag oförskämt väl. Gissar att de också njuter av att vara friska [emoji6]
        Så här såg det ut ovanpå fiskarna i mälaren utanför Västerås förra veckan:
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1442224297.052060.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,2 KB
ID: 2172633
        Senast redigerad av Bluewing; 14 September 2015, 10:54.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Jag kan säga att jag också har läst ditt inlägg men har inte så mycket att komma med så jag la ingen kommentar. Jag gillar dock att där finns såna som dig som tar tid att skriva ett sån tänkvärd inlägg som säkert många läser och grundar på.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Bra där Johnny!
            Du, precis som jag, skriver ibland långa inlägg - det är kul och avkopplande att skriva - och ofta blir det någon form av "blogg" av det hela.
            För min del har det varit en process att inse att människor ofta läser, men inte direkt kommenterar, och det kan ibland kännas lite... trist.
            Men, jag tror att bara en textmassa väl sitter där, på pränt, så existerar den - om inte annat, så i tid, som ett tryckt dokument.
            Det är själva den "input" texten förmedlar, som är viktig!
            Ditt långa, exemplariska inlägg för en tid sedan kommer med all säkerhet att berika många som tar sig tid att läsa det!
            Kul att se (och läsa) att du mår toppen och har det gôtt!

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              +1
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Hur är läget Johnny? Allt bra med dig, fiskarna och hundarna (och övriga familjemedlemmar så klart )?

                Cyklar du fortfarande till jobbet eller du har lagt cykeln på hyllan för i år?
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Bra där Johnny!
                  Du, precis som jag, skriver ibland långa inlägg - det är kul och avkopplande att skriva - och ofta blir det någon form av "blogg" av det hela.
                  För min del har det varit en process att inse att människor ofta läser, men inte direkt kommenterar, och det kan ibland kännas lite... trist.
                  Men, jag tror att bara en textmassa väl sitter där, på pränt, så existerar den - om inte annat, så i tid, som ett tryckt dokument.
                  Det är själva den "input" texten förmedlar, som är viktig!
                  Ditt långa, exemplariska inlägg för en tid sedan kommer med all säkerhet att berika många som tar sig tid att läsa det!
                  Kul att se (och läsa) att du mår toppen och har det gôtt!
                  Du är klok som ett bibliotek du Mats. Du nailar det som så ofta i dina svar. Det är verkligen så att det är himla skönt att skriva ner tankar. Men det är himla mycket lättare att svara än att starta en dialog. Men hur som helst så mådde jag som en prins efter det att jag skrivit ner rubbet. Nu vet jag vad jag själv tycker och vad jag kommit fram till. Så jag är väldigt tacksam för att rcflyg ställde frågan. Han hjälpte mig en hel del.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Du är klok som ett bibliotek du Mats. Du nailar det som så ofta i dina svar. Det är verkligen så att det är himla skönt att skriva ner tankar. Men det är himla mycket lättare att svara än att starta en dialog. Men hur som helst så mådde jag som en prins efter det att jag skrivit ner rubbet. Nu vet jag vad jag själv tycker och vad jag kommit fram till. Så jag är väldigt tacksam för att rcflyg ställde frågan. Han hjälpte mig en hel del.
                    Johnny, du skriver lite i gåtor. Jag och säkert många med mig har läst ditt inlägg och vad du har kommit fram till. Men snälla försvinn inte härifrån Zoopet för det. Saknar väldigt mycket dina inlägg (kloka och roliga dessutom) till både nya och till oss gamla medlemmar - bara så att du vet .
                    Förstår om du prioriterar annat...

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Lätt att skriva, "vad var det jag sa" men det "nöjet" känner jag inte.

                      Däremot är jag väldigt glad att du har kommit in på rätt väg och jag hoppas att många som läser din tråd också får sig en tankeställare och slutar med hokuspokus och funderar lite på biologi.

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Hej Bluewing

                      Du kom in på forumet ungefär då jag höll på att fasa ut mig, vet att vi hade lite utbyte då du var ny men sen drog jag mig tillbaka.

                      Varför kan man fråga sig?

                      Jo jag är ju inte så "fin i kanten" som Mats B och många som inte har "munhuggits" med mig kan tycka att jag är väldigt negativ och lite av en besserwisser, förmodligen med all rätt när det gäller inlägg sent på fredagar och lördagar

                      Så jag valde att inte delta i tråden eftersom Mats B var här och vi tycker lika i det mesta, förutom Disco Diskus

                      Min lååånga film på mina Diskus var en ingång till Diskus världen enligt var du själv har sagt



                      Den är filmad i ett +400 liters kar och det är sex diskus med diverse mindre fiskar, jag kände redan då att 400 liter var i minsta laget.

                      Du kommer sedan in med 10 Diskus i ett 400 kar, dessutom med en bakgrund som tar bort en del volym, då kände jag att det här kan inte gå bra. När det sedan läggs till flockar av pansarmalar och feta L-malar, nej det är inte rätt.

                      Jag gick vidare från 400 liter till 540, fortfarande utan en bakgrund som tar en massa liter, däremot med två stora ytterfilter och ett rejält innerfilter.



                      Då ovanstående film togs hade redan en Diskus fallit bort och de var fem, vilket kändes helt ok, den sjätte var "överflödig" och dog en naturlig död.

                      Jag har aldrig använt någon medicin i mina kar, inte ens salt för att bota sjukdomar. Men jag har aldrig överlastat något kar heller. Pratet om antal liter per fisk är totalt nonsens, det beror helt på mognad av akvarium och mängden filtrering.

                      Ta det här karet som exempel



                      Rent biologiskt skulle jag kunna häva in massor av fisk, detta är rena drömmen på ett väl inkört kar som är "självgående", men poängen är att hålla det "lågt" med fisk så att det inte stressas.

                      Slutsats: Ditt kar hade varit igång sedan maj 2013, det är mindre än två år, ungefär den tid det tar för ett kar att "sätta sig". Jag vet inte hur många medicineringar du har gjort under tiden, har tappat räkningen. Men jag tror att du nu är inne på rätt väg och att du förhoppningsvis får två lugna år framför dig.

                      Har man ett kar som både har en biologisk mångfald och en inredning som gör att fiskarna (läs Diskus) kan gömma sig i mörkret, då slipper man många problem.

                      Del levande beviset på inkörning av akvarium

                      Senast redigerad av c90368; 19 September 2015, 20:33.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Webo
                        Hur är läget Johnny? Allt bra med dig, fiskarna och hundarna (och övriga familjemedlemmar så klart )?

                        Cyklar du fortfarande till jobbet eller du har lagt cykeln på hyllan för i år?
                        Himla mysigt med en så pass personlig fråga, Webo. Har du själv någon gång varit med om att livet startar om från noll igen?
                        Nu ska jag inte älta sjukdomar igen, utan mera säga att få förmånen att vara riktigt sjuk och sedan efter en tid (helst innan man storknat) bli frisk igen är något som jag är himla tacksam över idag. Livet känns lite som efter en hårddiskkrasch när mycket försvann på datorn och man sedan får en sprillans ny dator och börjar installera programmen och inser att det blev faktiskt himla mycket bättre med den nya datorn. Allt är piggare, lättare.
                        Så där är det i mitt liv nu. Lite som att jag fortfarande är inne på år noll och ser fram emot att få fylla ett år nästa sommar. Allt har liksom startat om. Livet är som en ny dator med extra allt....
                        Paddlade ju för första gången tidigare. Denna vecka har jag cyklat två gånger med min underbara Mountainbike. Men jag får bara belasta kroppen 3 ggr i veckan i ca 20 min. Så det var så himla roligt att cykla så jag nästan inte hittar ord. Så är det egentligen med mycket nu att det är roligare än de ord jag hittar.
                        Men från att ha jobbat i 150% i 20 år till att jobba i 80% som nu gör att det liksom känns som semester jämt. 80% jämfört med 150% innebär rejält mindre pengar. Men känner mig ändå som en vinnare där rikedom räknas i all tid som nu finns för umgänge med frun, min hund, familj, fiskar etc. Dessutom så har två av mina barn bestämt sig för att gifta sig nästa sommar i juli/augusti. Deras satsning på sitt gemensamma liv känns också som en början på något nytt och bra.
                        Så livet har gått från prestation, ansvar till en njutningsfylld tillvaro. Det är också därför vi (jag och min kvinna) bestämt oss för att skaffa en andra hund. Den passar liksom in i mitt omstartade liv.

                        När det gäller fiskarna är väl den stora förändringen att hjag har mindre pengar helt enkelt och då får, som många andra här på Zoopet, rätta mun efter matsäcken. Det gör att diskusen som fisk blir rejält exklusiv för mig. De tre som jag har kvar nu har blivit riktiga charmtroll om man nu kan säga så om diskusar. Så hela fiskhållningen går idag ut på att njuta maximalt av det jag ser och upplever i karen.
                        Ska jag rangordna karen så hamnar nog faktiskt regnbågskaret i topp. Sedan diskusarna, sedan resten.
                        Vet inte varför regnbågarna gör mig så tillfreds. De största i regnbågskaret är nog runt 17 cm nu. Att se dem hänga i den streamerström som går längs hela karet är extremt vackert. Jag kan liksom inte se mig mätt på dem.

                        Så i min värld stiger regnbågarna allt mer, ciklider glider faktiskt lite tillbaka för mig. Att det är så tillfredställande med dessa färgglada sillar är lite svårt att förklara. Men om jag ser i kristallkulan lite så kan det bli så att det blir en grupp med Glossilepis eller kanske Boesmani i mitt nuvarande diskuskar. Gillar även siamesiska allätarna nu när de blivit vuxna. De är helroliga när de har ett stort kar de kan sträcka ut i. Matchar regnbågarna perfekt. Tycker också mina kontaktsugna skalarer i mitt 200 Lido är jättekul.
                        Tycker det är kul att tänka på fisk i lite andra banor och tycker att asien, oceanien är det som kittlar kanske allra mest nu ett tag. Hade jag mer pengar så skulle jag köra enbart VF diskus i diskuskaret. Men då är det ca 1000:- styck och det vet jag inte om jag mäktar med.

                        Förresten så dricker jag min första starköl på 6 månader. Det är jättegott. Ha en riktigt bra lördag Webo och tack för att du tog dig tid att fråga. Hur är det med dig själv då i livet och med fiskarna?
                        Senast redigerad av Bluewing; 20 September 2015, 07:10.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Himla mysigt med en så pass personlig fråga, Webo. Har du själv någon gång varit med om att livet startar om från noll igen?
                          Nu ska jag inte älta sjukdomar igen, utan mera säga att få förmånen att vara riktigt sjuk och sedan efter en tid (helst innan man storknat) bli frisk igen är något som jag är himla tacksam över idag. Livet känns lite som efter en hårddiskkrasch när mycket försvann på datorn och man sedan får en sprillans ny dator och börjar installera programmen och inser att det blev faktiskt himla mycket bättre med den nya datorn. Allt är piggare, lättare.
                          Så där är det i mitt liv nu. Lite som att jag fortfarande är inne på år noll och ser fram emot att få fylla ett år nästa sommar. Allt har liksom startat om. Livet är som en ny dator med extra allt....
                          Paddlade ju för första gången tidigare. Denna vecka har jag cyklat två gånger med min underbara Mountainbike. Men jag får bara belasta kroppen 3 ggr i veckan i ca 20 min. Så det var så himla roligt att cykla så jag nästan inte hittar ord. Så är det egentligen med mycket nu att det är roligare än de ord jag hittar.
                          Men från att ha jobbat i 150% i 20 år till att jobba i 80% som nu gör att det liksom känns som semester jämt. 80% jämfört med 150% innebär rejält mindre pengar. Men känner mig ändå som en vinnare där rikedom räknas i all tid som nu finns för umgänge med frun, min hund, familj, fiskar etc. Dessutom så har två av mina barn bestämt sig för att gifta sig nästa sommar i juli/augusti. Deras satsning på sitt gemensamma liv känns också som en början på något nytt och bra.
                          Så livet har gått från prestation, ansvar till en njutningsfylld tillvaro. Det är också därför vi (jag och min kvinna) bestämt oss för att skaffa en andra hund. Den passar liksom in i mitt omstörtade liv.

                          När det gäller fiskarna är väl den stora förändringen att hjag har mindre pengar helt enkelt och då får, som många andra här på Zoopet, rätta mun efter matsäcken. Det gör att diskusen som fisk blir rejält exklusiv för mig. De tre som jag har kvar nu har blivit riktiga charmtroll om man nu kan säga så om diskusar. Så hela fiskhållningen går idag ut på att njuta maximalt av det jag ser och upplever i karen.
                          Ska jag rangordna karen så hamnar nog faktiskt regnbågskaret i topp. Sedan diskusarna, sedan resten.
                          Vet inte varför regnbågarna gör mig så tillfreds. De största i regnbågskaret är nog runt 17 cm nu. Att se dem hänga i den streamerström som går längs hela karet är extremt vackert. Jag kan liksom inte se mig mätt på dem.

                          Så i min värld stiger regnbågarna allt mer, ciklider glider faktiskt lite tillbaka för mig. Att det är så tillfredställande med dessa färgglada sillar är lite svårt att förklara. Men om jag ser i kristallkulan lite så kan det bli så att det blir en grupp med Glossiceps eller kanske Boesmani i mitt nuvarande diskuskar. Gillar även siamesiska allätarna nu när de blivit vuxna. De är helroliga när de har ett stort kar de kan sträcka ut i. Matchar regnbågarna perfekt. Tycker också mina kontaktsugna skalarer i mitt 200 Lido är jättekul.
                          Tycker det är kul att tänka på fisk i lite andra banor och tycker att asien, oceanien är det som kittlar kanske allra mest nu ett tag. Hade jag mer pengar så skulle jag köra enbart VF diskus i diskuskaret. Men då är det ca 1000:- styck och det vet jag inte om jag mäktar med.

                          Förresten så dricker jag min första starköl på 6 månader. Det är jättegott. Ha en riktigt bra lördag Webo och tack för att du tog dig tid att fråga. Hur är det med dig själv då i livet och med fiskarna?
                          Roligt att höra från dig igen. Så kul att du som om ny igen och livet lekar. Att jobba hårt och mycket är ju tyvärr något många gör, inkl mig själv, för att kunna unna sig lite mera och det är ju tyvärr inte som så att något man vill göra (som semester, fiskar, bil, aktiviteter osv) har blivit billigare utan allt går upp i kostnad snabbare än löneökningen :-). Så det är ju alltid en svår sak att veta vart ska man lägga sig. Jag tror jag ligger runt ca 120-125% då jag har mitt vanliga jobb samt konsultverksamhet sidan om och den är ibland väldigt stilla och sedan så blir där väldigt mycket på en gång. Det är dock en nergång för innan så jobbade jag mycket mera och man sov väl i snitt max 6 tim per natt. Det går inte riktigt mera utan kanske 1 till 2 gångar i veckan men sedan känner man av det. Men det är väl så när man har blivit uppfostrat till att det är bra att vara duktig och jobba mycket :-)

                          Ibland kan det vara bra att bromsa upp och njuta av det man har (akvarium/fisk mässigt menar jag) och inte hela tiden skaffa mera nytt för man tappar lätt en del känsla för det man hade innan. Såklart är det alltid roligt med nytt men det ska nog vara i lite mera lagom tempo för att man ska uppskatta det gamla och de nya. Jag kan tänka mig att om jag hade haft obegränsat med tillgångar att spendera på denna hobby som hade dt blivit mycket och snabbt och sedan en massa byten och ändringar och det är kanske inte så bra för en själv eller sin hobby och inte heller bra för fisken.

                          Det positiva är att jag kanske har hittat en butik som jag kan byta in räkor mot fisk och där kunna få tag på de lite dyrare fisken man skulle vilja ha utan att behöva jobba ihjäl sig. Jag skulle vilja ha ett stort stim med torpedbarb men för 100 kr/st i butiken och ett minimum på 30 st är lite väl mycket tycker jag och det verkar vara svårt att hitta dem privat.

                          Siameser blir ju väldigt stora har jag märkt. Mina som jag köpte för snart 1 år sedan är rejält stora nu och det är lite roligt att titta ppå dem när man har haft dem som mycket små fram tills nu när de är "gigantiska". Annars så är det Malawi som fortfarande har mitt största intresse men jag har börjat att ha flera sorter tetror i malkaret (för man måste ju han något där). Jag flyttade ju de Malawi ungar (de hade blivit stora nu) över till malawikaret och då var det plötsligen tomt i det karet. malarna gömmer sig, synodonits gömmer sig, pratkbotia gömmer sig så det såg ut som ett tomt kar. Så i med lite tetras och rasbora och nu får det växa fram lite för att jag ska veta vad jag vill ha eller flytta till Lidot som också är halvtomt då jag flyttade kardinaltetrorna och svart neontetras till malkaret så där är bara guldbarb kvar och små malar. Men jag vet inte om jag ska flytta något från malkaret till Lidot så därför väntar jag på att malkaret ska "växa" till sig.

                          Sen så har jag börjat att träna lite. På Groupon så hade de erbjudande från Nordic Wellness på 1 års Guld+ medlemskap för 2495 kr (53% rabatt) och då företaget ger 2000 kr i friskvårdsbidrag så kostade det mig bara 495 kr för att träna när jag vill för 1 år. Så det var en "no brainer". Att jag valde att nappa på erbjudandet är också för att där äntligen blir ett gym byggt nära mig för när man ska åka runt för att kunna träna så förlora man för mycket tid och då blir det inte av. jag har testat det innan och det gick inte efter en kort tid. nu ska där inte vara några hinder. Dock åkte jag på att köpa ett kort till frun också så helt gratis blev det ju inte :-). Fördelen är att hon också kommer ut och rör på sig nu (Zumba bla) och stället de bygger har barnpassning så man ska kunna få tid till det och om hon går samtidigt så kan hon inte gnälla på att jag inte är hemma :-)

                          Man kanske skulle ta sig en öl efter man har lagt barnen och sätta sig här igen och spamma forumet :-)

                          Skål!!

                          Edit: jag har ändrat min signatur så andra kan se vad man numera har i karen :-). Det var gammal info innan.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Skål på dig Johnny! Så härligt att höra att du mår bra och resten av familjen, både de två, fyr och fenbenta
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Japp, skål på dig Johnny! Ha en redigt skön helg, och njut av tillvaron!

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                Kul att läsa ikapp tråden. Fick ju lite tid över medan vi väntar på Orups show.
                                Det diskuteras ju alltid insikter och reflektioner här i tråden vilket är intressant att läsa. Ser du med är i en fas där funderingarna går ut på vad man ska välja att ha i karet. Jag har ju precis slutat mitt salta och har tömt det stora karet malawisarna går i 200l och kommer säljas.
                                Får se vad det blir när det är många idéer och förutsättningar som ska sammanfalla.

                                Återigen kittlar du mina tankar när du publicerade kajakbilden, gillar verkligen blanka vatten. Detta gäller även i karet, har du någon gång funderat på skillnaden hur karet upplevs när man stängar av pumparna? Jag har alltid haft flås i karen och har funderat på ett kar med mer stilla vatten men vet inte om det är så bra.
                                Senast redigerad av flygrc; 19 September 2015, 19:31.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...