Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Hur var det OT? :P Eller menade du "on Topic"
    350L Diskus

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Hur var det OT? :P Eller menade du "on Topic"
      Kanske lite av båda... Det vara bara ett litet förtydligande.
      Jag tror att Johnny (bland andra) är en av de största inspiratörerna här på forumet, och det har talats om mulm ganska mycket på senare tid, så det som jag själv muttrar om för mig själv titt som tätt kan nog få större genomslagskraft här i denna tråd - och i andra trådar där Johnny och gänget diskuterar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tycker det är klokt att dra hela grejen ett steg till eftersom vi människor ofta förenklar och läser det vi vill se. Man kan nog lätt få för sig som ny och entusiastisk att det bara är att slänga i pinnar så har man hittat en ny quick fix såsom ett preparat eller dylikt. Tänker på Mats råd till mig om att bygga upp mulm: låt det ta ett halvår
        Jag märker ju på vattenkvalitén trots tre filter att vattnet inte riktigt "hänger med" när jag lägger i för mycket och gränsen mellan finmulm och skitigt akvarium kan som Mats var inne på se hårfin ut för ögat medan det i vattenkvalité skiljer ett par mil.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Du Johnny, jag börjar få ordning på lövhögarna nu!
          Felet är bara det att jag byter så mycket vatten... Det hinner aldrig bli tillräckligt brunt (jag vill ha det ganska rejält brunt, på gränsen till svartvatten).

          Klicka på bilden för större version

Namn: 050520154076.jpg
Visningar: 2
Storlek: 177,1 KB
ID: 2171414 Klicka på bilden för större version

Namn: 050520154075.jpg
Visningar: 2
Storlek: 211,9 KB
ID: 2171415Klicka på bilden för större version

Namn: 050520154073.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,0 KB
ID: 2171416

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Men varför inte tillsätta Torumin eller motsvarande dvs. torv/svartvattensextrakt? Funkar kanon och bara lite gör skillnad.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Snyggt (glömde jag skriva) [emoji106]
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Jag har funderat på det, men med tanke på vad ni just diskuterade... Man kanske bör bromsa lite, det blir ju jättefin färg om jag håller mig till ett vattenbyte/vecka, men nu blir det minst 2 x 30%/vecka och oftast till och med kanske måndag-onsdag-fredag.
                Det matas en del här, känner mig som en annan diskusägare! Hur blev det så här? Det var ju inte meningen!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  ...men catappablad ger väl inte så mycket till färg.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

                    Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 05 May 2015, 19:28.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jag har funderat på det, men med tanke på vad ni just diskuterade... Man kanske bör bromsa lite, det blir ju jättefin färg om jag håller mig till ett vattenbyte/vecka, men nu blir det minst 2 x 30%/vecka och oftast till och med kanske måndag-onsdag-fredag.
                      Det matas en del här, känner mig som en annan diskusägare! Hur blev det så här? Det var ju inte meningen!
                      Risken med en sådan här diskussion som Mats är inne på är ju att vi andra vill få det funka på ett par månader det som han tagit ett år på sig att bygga upp.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

                        Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
                        Om du väntar en stund så ska jag kolla, håller just på med vattenbyte.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Risken med en sådan här diskussion som Mats är inne på är ju att vi andra vill få det funka på ett par månader det som han tagit ett år på sig att bygga upp.
                          Ja precis! Och jag har nått gränsen för hur många blad jag vågar slänga i nu, så det kanske hade varit något med en flaska svartvattensextrakt ändå. Åtminstone medan jag håller på med det här vansinniga vattenbytandet som ni diskusägare ägnar er åt!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Jag kör inte med så många löv i taget (typ fem-sex stycken) däremot så gav alla "flisor" från mangroveroten en skönt stökigt intryck. Min tanke med just dessa var att de inte borde belasta karet särskilt mycket eftersom det borde vara genomförbart med att stoppa ned en rot. För mig blev det en snabblösning på att få fram en stökig botten som påminner lite mer om hur det ser ut i naturen i väntan på att den process som säkerligen kommer ta ett år eller så får ha sin gång.

                            Men här kanske jag tänker fel?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Det är bara mysigt att byta vatten
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Jag kör inte med så många löv i taget (typ fem-sex stycken) däremot så gav alla "flisor" från mangroveroten en skönt stökigt intryck. Min tanke med just dessa var att de inte borde belasta karet särskilt mycket eftersom det borde vara genomförbart med att stoppa ned en rot. För mig blev det en snabblösning på att få fram en stökig botten som påminner lite mer om hur det ser ut i naturen i väntan på att den process som säkerligen kommer ta ett år eller så får ha sin gång.

                                Men här kanske jag tänker fel?
                                Nej tror du tänker rätt då mangrove (som ofta är teak i praktiken) har mkt långsam förmultning.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...