Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av HWH
    Vad menas med träskvatten? Mitt stora aber är att det känns som om man blir konstant kissnödig av något som står och droppar.
    Ett droppfilter måste inte ha hög fallhöjd så jag tyckte det var riktigt tyst egentligen. I varje fall Jonathans
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Träskvatten innebär att skiten syns igenom droppfiltrets sidor....
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • stigson
        • February 2009
        • 522

        Hur går det för vitskitarna?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Här kommer ett litet vykort från infektionskliniken på Diskusgatan, avdelning ASÄF (alldeles särskilt älskade fiskars) VIP avdelning:


          Lite kul att du frågade Stigson då jag satt och skrev för att berätta lite.
          Lyftet i karet är överlag en dominoeffekt av en kraftig förbättrad ytcirkulation och som en följd av detta mycket starkare syresättning som är jämnare fördelad över karet. En streamer strax under ytan är smått fantastisk då vattnet inte blir strömt men hela ytan och vattnet därunder kommer i rörelse.
          Alla borde ha en streamer!
          Det som händer är att när Diskusarna softar så är alla ljusblå. Vid matning så blir de som är lägst randiga eller svarta. Helt beroende på hur hårt de angrips.
          Men även de tunnaste visar lite tecken på mage efter maten. Inte sett vitskit sedan igår. Blir mer små bitar som löses upp direkt (Ger ju frystorkat. Då blir det så) Min Panaqolus Albomaculatus är framme nästan dagligen nu när vattnet är i rörelse. Jag tror helt enkelt att jag med för dålig syresättning och vattenförflyttning förorsakat det som sedan blev vitskit. Alla prickar t.ex. som några Diskusar haft är helt borta nu.n Inte Panaqolusen förstås, men han är ju prickig
          Även om nu detta är mitt fel så är det en befriande känsla. Har jag gjort fel så kan jag ändra åtgärd och göra rätt. Så det är ingen tung skuldkänsla utan en ljus insikt efter ett maffigt lektionspass. Det är ju svårt att fatta saker innan man förstått dem
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Var alla ungefär lika stora när du köpte dem?
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tyckte det då. Men om du ser på denna bild när de kom så ser du att så inte var fallet:
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0009.jpg
Visningar: 2
Storlek: 137,2 KB
ID: 2163145
              De som var störst då är störst nu.
              Bifogade filer
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tyckte det då. Men om du ser på denna bild när de kom så ser du att så inte var fallet:
                [ATTACH=CONFIG]70849[/ATTACH]
                De som var störst då är störst nu.
                Är inte discus intresserad men dessa är galet fina

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Det gör inget Blaze1337 att du inte är intresserad av Diskus. Forumet gör ju att vi får se sånt vi inte valt själv. Tycker det är så himla spännande Nu är jag ju partisk, men visst är de galet fina
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det gör inget Blaze1337 att du inte är intresserad av Diskus. Forumet gör ju att vi får se sånt vi inte valt själv.
                    Så sant som det bara kan bli

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Så härligt Johnny att du kanske har hittat orsaken till det "onda", förstår du nu varför jag har det ordspråket som jag har .
                      Jag tycker att det är så häftigt när det bara går upp ett för somliga - om vad som kan ha orsakat "felet" .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Javisst är det härligt. Sedan fattar jag att det väl händer nåt annat nästa vecka. Men det får komma då. Idag är det bara gott
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Här kommer ett litet vykort från infektionskliniken på Diskusgatan, avdelning ASÄF (alldeles särskilt älskade fiskars) VIP avdelning:


                          Lite kul att du frågade Stigson då jag satt och skrev för att berätta lite.
                          Lyftet i karet är överlag en dominoeffekt av en kraftig förbättrad ytcirkulation och som en följd av detta mycket starkare syresättning som är jämnare fördelad över karet. En streamer strax under ytan är smått fantastisk då vattnet inte blir strömt men hela ytan och vattnet därunder kommer i rörelse.
                          Alla borde ha en streamer!
                          Det som händer är att när Diskusarna softar så är alla ljusblå. Vid matning så blir de som är lägst randiga eller svarta. Helt beroende på hur hårt de angrips.
                          Men även de tunnaste visar lite tecken på mage efter maten. Inte sett vitskit sedan igår. Blir mer små bitar som löses upp direkt (Ger ju frystorkat. Då blir det så) Min Panaqolus Albomaculatus är framme nästan dagligen nu när vattnet är i rörelse. Jag tror helt enkelt att jag med för dålig syresättning och vattenförflyttning förorsakat det som sedan blev vitskit. Alla prickar t.ex. som några Diskusar haft är helt borta nu.n Inte Panaqolusen förstås, men han är ju prickig
                          Även om nu detta är mitt fel så är det en befriande känsla. Har jag gjort fel så kan jag ändra åtgärd och göra rätt. Så det är ingen tung skuldkänsla utan en ljus insikt efter ett maffigt lektionspass. Det är ju svårt att fatta saker innan man förstått dem
                          Vackert. Vad använder du för utrustning (hårdvara och mjukvara) när du filmar?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Jo du Tommy. Det är grejer det Skämt åsido: Det är en apple iPhone 5S, Iphonehållare kopplad till ett kamerastativ och filmad med Capture gratis app. Så det går att få en ok film med riktigt enkla grejer.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Detta är hållaren, en Grip Tight.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jo du Tommy. Det är grejer det Skämt åsido: Det är en apple iPhone 5S, Iphonehållare kopplad till ett kamerastativ och filmad med Capture gratis app. Så det går att få en ok film med riktigt enkla grejer.
                                Enkelt är ofta väldigt bra . Fungerar hyggligt att filma med iPhone 5s egna mjukvara men filmerna har en tändes att bli väldigt stora.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...