Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Trist att höra (läsa). Jag hållar tummarna för att det blir ett bra besked på fredag Bluewing.

    Skickat med Tapatalk från min mobil.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av HWH
      Beklagar, det är alltid tufft att mista nära och kära. Men det är ju bara se här på forumet hur många det faktiskt är som har akvarierna lite som terapi
      Ja det är verkligen terapi det kan jag skriva under på. Men som all terapi går ju riktig läkning ut på att lära sig hantera hela registret från mörker till ljus. Inte att blunda för mörkret för att envist stirra mot ljuset. I våra akvarier händer ju allt detta men i liten skala. Så visst är det så.
      Det där med att mista nära, det gör ju att man går sönder lite grand. Men träffar man en vän utvecklas ny mark inombords. Så det är det där med att gå vidare och fortsätta. Inte helt enkelt men tveklöst det enda vettiga att göra.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Webo
        Trist att höra (läsa). Jag hållar tummarna för att det blir ett bra besked på fredag Bluewing.

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Tack, sånt värmer. Jag också.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag har inga ord annat en många kramar till husse och matte. Vet hur det är när man åker berg och dalbana känslomässigt när det gäller ens älskade djur, spelar ingen roll om det är Diskusar eller en kär Flatcoated retriever. Jag har ju varit med om bägge resorna.
          Kramizar,

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack Inger, det kändes behagligt i kinden Vet att du vet
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Håller tummen för Cilla! Aldrig roligt sånt där.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Sorry för att jag kapar mig in i din tråd på detta sätt. Men kanske kan man be om tips på vad som borde vara nästa steg för att skapa den bästa miljö för min diskusar och övriga invånare? Se mitt senaste inlägg nedan:

                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Sorry för att jag kapar mig in i din tråd på detta sätt. Men kanske kan man be om tips på vad som borde vara nästa steg för att skapa den bästa miljö för min diskusar och övriga invånare? Se mitt senaste inlägg nedan:

                  https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1705464
                  Tommy, jag har inte släppt vår diskussion och tappat intresset utan jag återkommer snart.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Omskakande insikter. I diskussionerna med Tommy började jag tänka kring mitt eget kar. Det var just diskussionen om jättevallisneriorna inte minskade cirkulationen för mycket. Hur som helst så började jag resonera om en del av det som händer i karet också är för dålig cirkulation. Tycker att Diskusarna andats lite "hårdare" ett tag. Igår hittade jag en död Duplicareus till. Inget konstigt kanske men började dra slutsatser.
                    Sedan jag fick Panaque så blev ju skitmängden ökande i karet. Det gör att vänster filter kloggar igen fortare trots förfilter. Det i sin tur gör att strilröret till vänster skickar mindre vatten och att det blev stillastående zoner i karets vänstra del där jag också hittade mina döda Duplicareus.
                    Nu hade jag ju en extra cirkulationspump i karet som endast använts till att skyffla skit bara två timmar per dag. Det jag gjorde är att flytta denna streamer till strax under ytan enligt bilden nedan så att den skickade iväg en mjuk ström mot ytan så att det blev mer rörelse i hela karet. Efter att den varit igång nu ett dygn så har följande hänt just nu.
                    Alla diskusar är för tillfället ljusblå. Alla bråkar iofs med alla och alla äter. Malarna är aktivare.
                    Så som jag ser det så kan det vara så att jag i min ouppmärksamhet missat att karets cirkulation blivit för dålig pga för mycket växter som bromast upp flödet, vänste filter beckade igen och att som en följd av det fått flera diskusar som mått dåligt.

                    Så just nu är det fascinerande att se förändringen.
                    Lärde mig något nytt i Tommys sökande milt sagt.

                    Här sitter streamern på vänster sida högst uppe till vänster:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1409767775.692235.jpg
Visningar: 1
Storlek: 290,5 KB
ID: 2163138

                    Skiten nedanför filtret är 2 dagars Ernst gödselfabrik förtjänst.
                    Senast redigerad av Bluewing; 03 September 2014, 19:10.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Jag hoppas verkligen inte att han blivit ett besvär för dig.. Skulle det vara så att han störde den harmoni du hade kan vi självklart hänga lite på omplaceringen.. Det är absolut inte så att jag ångrar mig utan erbjuder bara min burk om det inte blev som du tänkte dig..

                      Ledsamt med risig vovve.. Det är ju invald familj..

                      är du öppen för ett litet syresättande droppfilter? Det skulle kunna göras i glas med genomskinliga biobollar osv.. Bara för att mitt ser ut som en låda träskvatten behöver ju inte alla göra det..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Min kommentar om Ernst är inte ett beklagande utan bara ett konstaterande. Låt mig försöka lära känna Ernst. Problemet med honom är mer att han gräver extremt mycket. Idag rasade rötterna på vänster sida. Vi måste låta honom landa i karet nu. Man kan säga att han avslöjade en inbyggd brist i karet. Om det efter ett bra tag fortfarande inte fungerar så kan vi slå våra kloka huvuden ihop. Men där är vi inte idag.

                        Men skippa skuldkänslorna tycker jag Du har varit vänlig och jag tog emot honom
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          När det gäller droppfilter så funkar de risigt på Juwelkar då allt upptill är för smäckigt för en högre vikt. Men tack för erbjudandet. Vid byte av kar så är det absolut ett av de bättre alternativen.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • JonasHol
                            • July 2010
                            • 226

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Omskakande insikter. I diskussionerna med Tommy började jag tänka kring mitt eget kar........


                            Du har så rätt! Det är mycket givande att diskutera och berätta hur man själv gjort olika lösningar. När jag försöker beskriva något så reflekterar jag direkt över hur jag gjort och om det är fel eller om det går att förbättra. På samma sätt är det givande att läsa och se andras lösningar, en del tar man åt sig annat kanske lite mindre men man lär sig hela tiden!


                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Vad menas med träskvatten? Mitt stora aber är att det känns som om man blir konstant kissnödig av något som står och droppar.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av JonasHol
                                Du har så rätt! Det är mycket givande att diskutera och berätta hur man själv gjort olika lösningar. När jag försöker beskriva något så reflekterar jag direkt över hur jag gjort och om det är fel eller om det går att förbättra. På samma sätt är det givande att läsa och se andras lösningar, en del tar man åt sig annat kanske lite mindre men man lär sig hela tiden!


                                Sent from my iPad using Tapatalk
                                Agree! och även om det var omskakande insikter så gläds en amatör över att de resonemang man deltar i även gynnar andra och inte bara än själv.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...