Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    ... eller så gör du som jag - tar en liten paus, och uppdaterar i ett senare skede. Det händer alltid något, t.ex. så kommer säkert något av dina Discuspar att fösa fram en fabulös skock yngel inom kort, och då är det ju kul att se resultatet här i din sköna Discustråd!

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Jag håller med Mats - du "måste" ju fortsätta att uppdatera i denna tråd!
      Dom här långa trådarna som sträcker sig över lång tid är verkligen betydelsefulla på flera sätt och även om man (jag) inte skriver så flitigt så läser många alla uppdateringar. Det enda negativa jag kan se är att man inte hittar "just det där inlägget" där det stod om det jag behöver veta just nu t.ex alger/medicinering/symtom/recept osv. men det är ett mindre bekymmer som inte motiverar att trådarna slutar.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Jag håller med Mats, gör som han gör

        Det är alldeles för synd att en tråd som denna med så mycket bra information ska försvinna ut i mängden av bortglömda trådar. Iofs så tar det nog ett tag innan den glöms bort, men till slut gör den kanske det om ingen skriver i den.
        Plus att den enda som det känns enformigt för att lägga upp bilder och filmer så är det nog du Bluewing, och det har jag förståelse för. Men jag kommer aldrig att bli trött på att läsa dina uppdateringar om ditt makalöst vackra akvarium.

        Ta en paus från tråden och känn på det lite är mitt tips och önskan

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          Det är aldrig fel att ta en liten paus från tråden för att komma tillbaka efter ett litet tag med uppdateringar , som Mats säger så händer det alltid saker när man har akvarium
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Johnny, du vet hur jag har känt under en tid - man liksom hänger sig kvar...fast det inte känns så kul längre. Det kuliga, som har varit "förr" har liksom bara försvunnit. Så egentligen förstår jag dig. Men din tråd och hur du på ditt eget "upp and downs" beskriver allt är helt oslagbart. Så din tråd är guld värd för både nybörjare och "gamlingar".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Oj, vad ni tänkt och tyckt till. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Märker hur det jag skriver kan tas på vitt skilda sätt. Jag börjar med detta som Inger tar upp i slutet. För min del så har jag inte tröttnat och det är inte mindre kul på något sätt alls. Vare sig gällande att skriva eller här på Zoopet. Jag gillar er och forumet. Det handlar mera om att vi i forumet triggar varandra när nåt är nytt. Om jag eller någon annan skaffar ny fisk, ny inredning, nytt filter eller nåt annat nytt så blir det en energi i inläggen och i svaren. Upplever denna tråd som närmare vardagen och dess lunk. Egentligen den delen av akvaristiken jag själv gillar mest.
              Jag gillar att se fiskens livs alla faser: att se yngel växa upp, bli tonåringar, vuxna bilda par, leka och bli gamla med lite krokiga ryggar för att sedan dö. Ett levande kar innehåller allt detta.
              Jag är nog inte ute efter en kick-akvaristik utan att få dela mina fiskars liv och beteenden.

              Det är bara det att jag kanske trodde att detta mera enbart gillades av mig och att det för en utomstående är ointressant egentligen. Tycker att det snackas mycket i trådarna om framtiden. Hur det ska bli i karet sedan, med nästa fisk, inredning etc. Tycker detta är kul men saknar berättelser av det som händer sedan. Vardagen i karet. Era filmer visar just detta. Skulle gärna se filmer på 5-10 minuter där era fiskar simmar omkring bara. Älskar Rogers (lofstrog) filmer eller Mats filmer som visar hur fiskarna simmar, gnabbas etc. Då känns det som att jag kommer närmare just den arten.

              Det var mera bara en smygande känsla av att ha hamnat i ett fack där jag visade saker som egentligen inte är av intresse för andra. När jag märker att andra här som också har en lunk hemma började sluta filma och rapportera om vad som händer i era kar. Ja då trodde jag att det liksom fanns en oskriven regel här att det är intressant att skriva så länge nåt är nytt eller på gång att hända. För mig är detta enbart 25% av akvaristiken. Det är i vardagen det intressanta sker.

              Ska smälta det ni sagt och grunna på hur jag vill göra. Jag kanske omvärderar det hela och låter tråden rulla på när det händer något. Men vill utfärda en varning. Det blir i så fall inget egentligt nytt som händer i denna tråd. Enbart en (enligt mig) underbar vardag. De nyheter som händer står det som händer i karet för. Jag är bara en observatör.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Förutom kunskapsförmedling så är ju Zoopet en klubb för invärtes beundran, på både ont och gott. Jag gillar att följa det ni gör med era akvarier och jag kollar så ofta jag kan. Jag tycker att den här tråden + några andra är riktigt trevliga, det blir liksom ett bloggande eller twittrande i akvarieformat och vem kan inte tycka att det har sin charm. Det kan ju även vara ett sätt för akvaristen i dig att få ventilera lite saker och det är ju naturligtvis enbart av godo. Det finurliga med era trådar är att jag inte har ett enda jota att bidra med, det är nästan ännu skönare för då kan jag enkelt sitta på åskådarplats och hålla lagom koll på vad som händer. (Vad tusan hände med motorcykeln?)

                Du är en duktig akvarist, bli medlem i akvarister 2.0 så kommer du snart inse att du är en smått fantastisk akvarist till och med. Häng i och uppdatera när det händer något, det är ju bara gött liksom. Om du vill ta ut svängarna lite så finns det många utländska forum som är riktigt bra, detta kan ibland erbjuda en nytändning och det kan vara ack så behövligt. Vi hörs!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Så gick du och vann "Månadens Snyggaste Akvarium" också. Det borde väl rendera fler uppdateringar i denna tråd, eller hur, Johnny?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Hela den här grejen med tråden, karet etc. tog banne mig en helt oväntad vändning på bara ett dygn. Kände mig som en akvaristik relik med samma attraktionskraft i mina trådar som en test av bästa begagnade rullatorn.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: F_rste_pulje_3227888a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,3 KB
ID: 2157563
                    Så kommer ni då med en annan respons än den förväntade och dessutom smackas det på med en gigantisk Schwartzwaldtårta som månadens akvarium på slutet här idag.
                    Just nu är jag mest lycklig över karet, tråden, er, kar-berömmet så det är nästan så jag inte vet vad jag ska göra av detta goda och njutningsbara i magen.

                    Så visst tänker jag fortsätta tråden, det känns ju oundvikligt
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Vardagslunket är intressant det med. Kom ihåg det. det är vi många som tycker! & karet ditt har ju blivit hur läckert som helst! Jag vill bara in i rötterna och kika runt i skuggan efter gömställen. = fantasin vaknar till liv när jag ser ditt kar. Jag gillar ditt diskusprat också, trots att jag egentligen är (var förr snarare) ointresserad. Som jag sagt långt tidigare så har du öppnat upp mina ögon för diskus. från en ful platt fisk till en faktiskt vacker och intressant fisk.

                      Keep up the good work man!
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        Härligt att du tänker om och tänk på att "test av bästa begagnade rollatorn" är mycket intressant för användare av rollatorer dvs vi här på Zoopet
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          Fick Nyhetsbrevet nyss, och jag måste gratulera dig Bluewing!

                          Skriver inte så mycket just nu då jag hamnat i någon slags Akvariekoma, tappade lusten lite när min 6Kg Co2 läckte ut på 5 veckor pga en läckande regulator.. Så nu är jag tillbaks på PH8.1 och griniga växter.

                          Sitter å sneglar lite åt Saltkar nu, vi får se.. Men då blir det nog bar ett kar..

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Likan
                            Vardagslunket är intressant det med. Kom ihåg det. det är vi många som tycker! & karet ditt har ju blivit hur läckert som helst! Jag vill bara in i rötterna och kika runt i skuggan efter gömställen. = fantasin vaknar till liv när jag ser ditt kar. Jag gillar ditt diskusprat också, trots att jag egentligen är (var förr snarare) ointresserad. Som jag sagt långt tidigare så har du öppnat upp mina ögon för diskus. från en ful platt fisk till en faktiskt vacker och intressant fisk.

                            Keep up the good work man!
                            Det där var ju riktigt trevligt att höra. Bättre komplimang än att man kan inspirera varandra går ju inte att få egentligen.
                            Flera trådar kan ju fungera som en ögonöppnare, typ dina mal-inspirationer. Zoopet dräller ju av sådana inspirationskällor. Kul att få vara en av dem.
                            Ursprungligen postat av heba
                            Härligt att du tänker om och tänk på att "test av bästa begagnade rollatorn" är mycket intressant för användare av rollatorer dvs vi här på Zoopet
                            Det är ju er respons som gör att det är lättare att förstå den funktion en tråd kan ha ibland.
                            Ursprungligen postat av Dopply
                            Fick Nyhetsbrevet nyss, och jag måste gratulera dig Bluewing!

                            Skriver inte så mycket just nu då jag hamnat i någon slags Akvariekoma, tappade lusten lite när min 6Kg Co2 läckte ut på 5 veckor pga en läckande regulator.. Så nu är jag tillbaks på PH8.1 och griniga växter.

                            Sitter å sneglar lite åt Saltkar nu, vi får se.. Men då blir det nog bar ett kar..
                            Tack Dopply Blåste ju själv ur ett par tuber innan jag hittade mina läckaget i ett av mina kar. Det blir lätt att tappa sugen när det går en emot. Ju mer teknik, desto mer är det ju som kan krångla också.
                            Men sedan tycker jag detta med våra små överbelastade ekosystem är svårt. Det kan lätt tippa över åt olika håll och våra vackra kar blir bara ett elände. Då blir ju karet en länk till de dåliga minnena och då kan det nog mera kännas jobbigt med karet. Man vill kasta, sälja, sluta, byta etc. etc.
                            I detta kar så har det ju varit flagellater (vitskit), prickar på fiskarna, matvägran, cladophora-alger har jag permanent problem med. Men arbetar med att hitta tillbaka till känslan och hitta en glädje i att lösa problemet eller i varje fall söka lösningar.
                            Skilsmässa är inte alltid den mest optimala lösningen så att säga.
                            Men tror oavsett vad vi satsar på för kar, så står vi där en dag med ett misslyckande rätt i ansiktet.
                            Sånt snurrade i skallen när jag läste om din sopiga regulator och vad den har gjort med din känsla för ditt kar.
                            Vi människor är så känsliga för besvikelser. Inte så enkelt att ladda om känslan. Vet de inre stormar som Likan brottades med när karet läckte och golvet ett elände. Håller tummarna för att du landar i något du gillar igen
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Jag är riktigt avis på dina gröna växter (som oftast). men hur var det, ger du dem någon näring eller klarar de sig utan? Minns att du eftersträvar så lite tillsatser som möjligt i detta kar. Därför blev jag lite nyfiken.

                              Själv har jag förstört mina vackra anubias i tron om att de klarade sig utan näring. (Eftersom de gjorde det i andra karet hela hösten/halva vintern.) Nu ser de hemska ut. Där blir man påmind om att olika kar verkligen har olika förutsättningar, fast man själv tycker att det är likadant.
                              (Jag ska börja göda så fort jag är klar med avmaskningen. Hoppas att de kommer nya fräscha blad.)
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Likan
                                Jag är riktigt avis på dina gröna växter (som oftast). men hur var det, ger du dem någon näring eller klarar de sig utan? Minns att du eftersträvar så lite tillsatser som möjligt i detta kar. Därför blev jag lite nyfiken.

                                Själv har jag förstört mina vackra anubias i tron om att de klarade sig utan näring. (Eftersom de gjorde det i andra karet hela hösten/halva vintern.) Nu ser de hemska ut. Där blir man påmind om att olika kar verkligen har olika förutsättningar, fast man själv tycker att det är likadant.
                                (Jag ska börja göda så fort jag är klar med avmaskningen. Hoppas att de kommer nya fräscha blad.)
                                Jag gör lite olika gällande gödning i detta karet. Ingen löpande stadig gödning ges. Utan det beror på vad som saknas. Sätter lerkulor under de Jättevallisneria och Cryptocoryne som verkar för veka. Gällande Anubias så tillsätter jag en halv normaldos PMDD några veckor om de nya bladen blir lite för små alternativt för ljusa. Så jag håller karet så precis jag klarar med de lägsta nivåerna av gödning. Så man kan säga att jag mest hanterar bristsymptom på dessa växter. På så sätt kan det gå 1-2 månader utan PMDD tillskott eller annan gödning. Ger jag mer än så så blir det för mycket grönalger då dessa växter kräver ytterst lite näring.
                                Hoppas Likan att det var svar på frågan
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...