Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Tråkigt! Jag vet själv hur det känns, inte med plattfisk, men ändå...
    Trots allt är det nog nästan bättre att bara kunna få konstatera att de är borta istället för att se föräldrarna kämpa allt vad de kan för att hålla tjugo rödmunnar borta samtidigt, vilket naturligtvis inte går.
    Senast redigerad av Mr Woods; 05 April 2014, 05:48.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Det jag ska leta efter nu är vilka parametrar som styr romkvalité, rommängd, romkläckning och sprattliskvalité. Inte för att jag ska mixtra med karet utan att för att jag älskar att förstå saker och ting helt enkelt. Kommer att ta upp saker och ting i den takt det klarnar i tråden.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Det gör du rätt i!
        Själv har jag inte gett upp med bolivianerna än, men nu orkar jag snart inte hålla mig till artakvarium längre... Leopardendlers åkte i det nya karet igår, och genast blev räkorna i karet de kom ifrån roligare att se på!

        God morgon på dig! Nu är det sovdags för mig!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Sov sött! Själv har jag hand om en heldagsretreat i mindfulness så jag ska vara tyst och öva mig i att bara vara hela dagen
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Hej Johnny , surt att höra om dina yngel som försvinner

            Tyvärr kan det vara så att föräldrarna valt en mindre bra plats för sin äggläggning nära utsuget till filtret , jag har själv haft samma problem i en lekkub där jag har ett svampfilter och ett eheim innerfilter , de små rackarna sögs in i innerfiltret men detta är numera åtgärdat med en tunn nylonstrumpa över själva insuget , kanske något att testa framöver om dom bestämmer sig för att fortsätta lägga ägg på samma plats igen .
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Bra att deppet försvunnit .

              Vet du Johnny, mina Diskusar har blivit som förbytta på ett positivt sätt. Vet inte om det är våren eller om det kan bero på jag tillsätter Aqua-Namin i karet. Diskusarna har blivit mycket livligare förutom två som är lite försiktiga fortfarande och har varit så hela tiden.
              Dom smågnabbas med varandra alla, vilket dom inte alls har gjort förut och ser allmänt mycket gladare ut . Känns bra tycker jag.
              Godmorgon på dig .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Är problemet som Mats tror att de är som vi människor som måste öva sig en del innan vi funkar som föräldrar...
                Jag klippte ut ovanstående citat från ditt inlägg tidigare i tråden, Johnny.

                Jag tror faktiskt inte riktigt så, snarare att de har full föräldrakapacitet, i stort sett, vid första lek. Men, det verkar som att många av de discusar vi har i våra kar spenderar massvis med ofullständiga lekar - av någon anledning...
                Vad som är orsaken till detta vet inte jag, och jag tror vi får diskutera och fundera kring detta ett bra tag.

                Jag berättade om ett par, i ett tidigare inlägg, som tog massor av lekar på sig innan det blev resultat - men det är faktiskt det enda discuspar jag haft som har betett sig på det viset. Andra discusar som det blå Stendker-paret, rödturkarna och White Butterfly med flera, har alla klarat fullbordade lekar med frisimmande yngel direkt. Alla gåendes i vatten utan några tillsatser eller andra trix...
                De VF Nahmunda Red lekte aldrig vad jag kunde märka, vilket på sitt sätt var ganska skönt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Bra att deppet försvunnit .

                  Vet du Johnny, mina Diskusar har blivit som förbytta på ett positivt sätt. Vet inte om det är våren eller om det kan bero på jag tillsätter Aqua-Namin i karet. Diskusarna har blivit mycket livligare förutom två som är lite försiktiga fortfarande och har varit så hela tiden.
                  Dom smågnabbas med varandra alla, vilket dom inte alls har gjort förut och ser allmänt mycket gladare ut . Känns bra tycker jag.
                  Godmorgon på dig .

                  //Inger
                  Har exakt samma iakttagelse. Mina Diskusar är ju lika förändrade med AN tillsatt. Det är mer tempo på dem. De ranglåga äter mycket mer. Mycket kampande. Tror de mår bra av det helt enkelt
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag klippte ut ovanstående citat från ditt inlägg tidigare i tråden, Johnny.

                    Jag tror faktiskt inte riktigt så, snarare att de har full föräldrakapacitet, i stort sett, vid första lek. Men, det verkar som att många av de discusar vi har i våra kar spenderar massvis med ofullständiga lekar - av någon anledning...
                    Vad som är orsaken till detta vet inte jag, och jag tror vi får diskutera och fundera kring detta ett bra tag.

                    Jag berättade om ett par, i ett tidigare inlägg, som tog massor av lekar på sig innan det blev resultat - men det är faktiskt det enda discuspar jag haft som har betett sig på det viset. Andra discusar som det blå Stendker-paret, rödturkarna och White Butterfly med flera, har alla klarat fullbordade lekar med frisimmande yngel direkt. Alla gåendes i vatten utan några tillsatser eller andra trix...
                    De VF Nahmunda Red lekte aldrig vad jag kunde märka, vilket på sitt sätt var ganska skönt.
                    Ok. Då är det att fundera vidare helt enkelt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ok. Då är det att fundera vidare helt enkelt.
                      Ja, det skulle vara intressant att liksom få ett säkert svar på varför det blir avbrutna lekar för ganska många nyblivna dicuspar. Jag tror att de "har det" redan från början, men att någon aspekt gör att de inte riktigt fixar upp det hela vägen. Vad det kan vara är svårt att lista ut, men jag är säker på att om dom får hålla på i lugn och ro så kommer det inom kort att lyckas.
                      Du har så fin miljö i karet, och tar hand om dina fiskar så bra, så det är bara en tidsfråga.


                      Skickas från min iPad via Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Känner mig som en frisör i Diskuskaret. 10l jättevallisneria-blad varannan vecka av denna kaliber:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1396808072.502282.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,5 KB
ID: 2157228
                        Färgen blev helfel på bilden men bredden är maffig
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Verkligen maffigt blad, du ska inte möjligen dela på några plantor om en vecka eller två? Hojta till i så fall .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            När det blir varmare ute ska jag skicka över plantor till dig
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När det blir varmare ute ska jag skicka över plantor till dig
                              Jättesnällt av dig .
                              Just nu toksnöar det här och vitt på backen igen, blää .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Inger:
                                Översta bilden är hur jag limmat BTN på filtrets framsida. Ovan har jag sågat ur för ytinsuget:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: torrinredning 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,6 KB
ID: 2157284

                                Sedan satte jag en kort bit på insidan som lämnade undre insug och utkastet fritt. Det satte jag så här:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: sista passbiten innerfiltret.jpg
Visningar: 2
Storlek: 319,5 KB
ID: 2157285

                                Men PM:a gärna om frågor. Men får inte in bilder där.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...