Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Johnny, kan du se om sprattlarna kommer till det läge när de "fäster" på underlaget efter kläckning?
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Åh så fina bilder

      Trodde att de gjort det igår men vet säkert inte eftersom föräldrarna skymde blicken på mig. När det gäller förra paret så ramlade ju ynglen ner och fäste inte. Någon bra förklaring på vad som kan orsaka det?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Åh så fina bilder

        Trodde att de gjort det igår men vet säkert inte eftersom föräldrarna skymde blicken på mig. När det gäller förra paret så ramlade ju ynglen ner och fäste inte. Någon bra förklaring på vad som kan orsaka det?
        OK, då får vi forska lite i vad som gör att ynglen inte riktigt fäster (jag har inget svar på detta, men vi kan kolla runt lite - eller hoppas att någon har ett definitivt svar).
        Detta är ju ett känsligt stadie, då sprattlarna fortfarande har gulesäcken kvar och alltså inte kan simma tillbaka om de ramlar ner.
        Det är ju en otroligt smart strategi att ynglen fäster sig med små "linor", så att föräldrarna kan hålla konstant koll på dom.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Men vad jag förstår måste föräldrarna fånga upp dem och "fästa" ynglen på annat ställe än rommen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Men vad jag förstår måste föräldrarna fånga upp dem och "fästa" ynglen på annat ställe än rommen.
            Vi får helt enkelt kolla upp hur det där går till exakt, hur ynglet fäster sig på underlaget o.s.v.

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              På Ingers begäran 😉

              Heckel från Rio Paunini flyttar sprattlare. http://www.youtube.com/watch?v=HKV7NYnuy3c
              Discus for life

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Fantastisk film som visar nåt jag aldrig sett själv. Helt enorm film!
                Får väl tacka å det allra varmaste Roger och Inger för omtanken. Jag kör nog denna filmen dagligen på en monitor vänd mot akvariet för att säkerställa att mina odlade Diskusar ska fatta något som borde ligga i generna. Eller annars är de som husse, lite väl glömska.
                Denna film tål att tittas på många många gånger. Även för mig
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  Trots att det är tredje gången som detta par leker på kort tid så kunde jag knappt hålla mobilen stilla.
                  Rätt häftigt är det att se hur de gång på gång spottar sprattlaren på plats tills den slutligen fastnar.
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ja du har verkligen fått till det i filmningen. Vad händer med ynglen sedan då? Eller är det första gången de klarar det så här långt?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Roger hade lagt ut denna film på FB, så eftersom vi "pratade" om just detta om att flytta sprattlare tidigare idag, så tyckte jag att den här filmen var helt perfekt .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Finns ganska många filmer på youtube för den som vill kolla mer.
                        Sök på lofstrog så hittar ni.
                        Ta en kall och luta er tillbaka😉
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Bara lite för skojs skull. Ett par av de filmsnuttar man tagit på sprattlare;



                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Så läckert det ser ut Oerhört läckra filmer. När man nu har taffliga Diskusföräldrar som gärna har sex men glömmer ungarna så är det skönt att se omsorgsfulla Diskusar som kan det hela ordentligt. Mycket tacksam för filmerna.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • TommySt

                              • January 2014
                              • 208

                              Har i mitt nya Vision 450 reagerat på att vattentemperaturen inte går under 26. Dagtid över 27.
                              Har då stängt av såväl doppvärmare som bottenvärmare. Slutsatsen är sålunda att det är Juwelrampen (inkl 4 reflektorer) som ger så pass mkt värme. ?

                              Inomhustemperaturen är 20,5.

                              27-28 kan ju funka bra med växter men så här i början vore det ju inte fel med 24 (innan fiskar släpps i).

                              Vad gäller cirkulationen på vattnet så har jag oxå ett extra filter/cirkulationspump, så det är inte tal om att vattnet inte snurrar runt.

                              Har haft rören tända 12 tim/dygn såhär långt.

                              Ett nytt fenomen för mig detta, i a f sen tiden med riktigt små kar och glödlampsbelysning.
                              Betyder ju då att man inte kan komma under 27 grader dagtid - och hur skall det bli till sommaren med inomhus högre än 21, undrar man ju.

                              Har du motsvarande erfarenheter Bluewing och har du oxå reflektorer? (Nu kör du ju Discus och gissningsvis typ 29 grader så det är kanske inget du reflekterat över.)
                              Using Tapatalk

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Juwels ramp är ju dessutom väldigt bra på att täcka hela akvariet så det blir väldigt lite avdunstning. Så ja, lysrören värmer en hel del.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...