Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Oj, nu jäste Göteborgarn upp betänkligt - ser ut som en spärrballong just nu.


    Ciklidister är ju helt klart det bästa som finns..

    Det lutar åt plattfisk i akvariestugan vol. 2 eller?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson


      Ciklidister är ju helt klart det bästa som finns..

      Det lutar åt plattfisk i akvariestugan vol. 2 eller?
      Ja, det är ofrånkomligt skulle jag tro. En grupp rejäla rackare på styvt 20-25 stycken kan nog bli fränt!

      Ister från ciklider måste vara det bästa som finns att förtära... ciklidister...

      Kommentar

      • Nanoräkan
        • May 2011
        • 255

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Tack!!!
        Projektet som så är att drömmen går först verkligheten sist. Så det är egentligen ganska oklart. Ibland tycker jag det skulle vara bäst med ett riktigt minimalistiskt kar gällande fiskarna. Då menar jag kort och gott en stor grupp med malar en grupp med en typ av Discus.

        Omvänt tänker jag ibland lystet på en grupp Scalarer, Discus och malarna.

        Men även på Discusarna, malarna och några riktigt läckra Apistos som jag köper på Akvarielagret i Stockholm.

        Det finns dagar då jag undrar om inte några lugna stimfiskar borde finnas där och så håller det på. Men det är inte så vimsigt som det låter. Jag fullföljer tanken på varje stickspår och litar på att det som är rätt kommer att stå ensamt kvar till slut.

        Har under alla år med akvarium följt impulser bara. Denna start var det häftigaste i akvarieväg som hänt. Har nog aldrig lärt mig så mycket av folk genom att bara drömma och dela erfarenheter som i detta projekt.

        Ja du, det blev lite allt möjligt det där. Hur skulle du själv välja gällande fiskar i karet?
        Jag hade nog kört på den minimalistiska vägen. Pansarmalar på botten och discusen i mitten. Sedan kanske ett stim bilbukar vid ytan? Jag har själv aldrig haft bilbukar men jag tycker de verkar goa och ser ut att passa bra ihop med discus.

        Men jag tror det bästa är att du själv känner efter vilka fiskar du är sugen på och kör på dem och skiter i vad vi andra tycker

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          En förbaskad tur att jag filmade direkt, På en timme nu har alla Cryptocoryne av de mindre smält ner till "snor" utom ett uppkäftigt blad. Mitt favoritblad i burken. De stora Crispatulorna var inte sena att hänga på så ny har ca 75% smält ner. Så av mitt stolta Cruptocoryneakvarium så återstår några Anubias, 2 Tigerlotus och några kvarvarande Crispatulablad och Pstior på ytan. Thats it. Men skippar att fota/filma eländet. Var tvungen att suga ut 25 procent för att få ur alla blad som var i olika stadier av förmultning.
          Men skippar att fota/filma eländet.
          Så nu får vi se hur lång tid det tar innan de kommer igen. Men det är som det är. Jag får gå över till drömmarna istället och kolla på filmerna i väntan på att de vaknar igen.

          Men jag får tänka som Mathias i dag "I nöd och lust...."
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            En förbaskad tur att jag filmade direkt, På en timme nu har alla Cryptocoryne av de mindre smält ner till "snor" utom ett uppkäftigt blad. Mitt favoritblad i burken. De stora Crispatulorna var inte sena att hänga på så ny har ca 75% smält ner. Så av mitt stolta Cruptocoryneakvarium så återstår några Anubias, 2 Tigerlotus och några kvarvarande Crispatulablad och Pstior på ytan. Thats it. Men skippar att fota/filma eländet. Var tvungen att suga ut 25 procent för att få ur alla blad som var i olika stadier av förmultning.
            Men skippar att fota/filma eländet.
            Så nu får vi se hur lång tid det tar innan de kommer igen. Men det är som det är. Jag får gå över till drömmarna istället och kolla på filmerna i väntan på att de vaknar igen.

            Men jag får tänka som Mathias i dag "I nöd och lust...."
            Fy vad trist, jag planterade sjutton plantor för två månader sedan - ingen har smält ner ännu. Dom kommer igen, även om det tar tid - om det nu är någon tröst.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jo jag vet. Men mysfaktorn sjönk med 50% framför akvariet. Men vi får se hur lång tid det tar innan de kommer igen. Crispatulorna är nya för mig.
              Men jag gör ingenting nu mer än så småningom byter vatten, matar malar. Det får sköta sig själv nu.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Sedan ska jag väl säga att det inte känns speciellt deppigt utan det var lite väntat med svartvatten, 3 grader högre temp, sandbotten och annan färgtemperatur på lysrören som skillnader jämfört med butiken.
                Senast redigerad av Bluewing; 02 June 2013, 08:39.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Sedan ska jag väl säga att det inte känns speciellt deppigt utan det var lite väntat med svartvatten, 3 grader högre temp, sandbotten och annan färgtemperarur på lysrören som skillnader jämfört med butiken.
                  Vi får väl se hur mina sköter sig, nu när jag höjt gradantalet ett snäpp upp. Crispatulorna har jag köpt några gånger, men aldrig lyckats med. Fast å andra sidan, är det få växter, som "lyckas hos mig".

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Kör du igång med co2 ser det fräscht ut igen på ett par månader, utan co2 tar det nog dubbla tiden.
                    De högre Cryptocorynesorterna kan vara kinkiga att få igång, men när de väl börjar växa är det rena ogräset.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kör du igång med co2 ser det fräscht ut igen på ett par månader, utan co2 tar det nog dubbla tiden.
                      De högre Cryptocorynesorterna kan vara kinkiga att få igång, men när de väl börjar växa är det rena ogräset.
                      Mina höga cryptisar är jättesnygga i mina kar...utan CO2.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Mina höga cryptisar är jättesnygga i mina kar...utan CO2.

                        //Inger
                        Gott!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Kör du igång med co2 ser det fräscht ut igen på ett par månader, utan co2 tar det nog dubbla tiden.
                          De högre Cryptocorynesorterna kan vara kinkiga att få igång, men när de väl börjar växa är det rena ogräset.
                          Tack Anders för bra tips! Skulle ju kunna testa CO2 där
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            Har suttit och tittat igenom alla missade inlägg i tråden såhär på Söndags morgonen , sämre start på dagen kan man definitivt ha

                            Det ser ut att bli hur bra som helst Jonny det är bara göra vad människan är bäst på just nu och det är att VÄNTA och hoppas att din Cryptocoryne tar sig igen , här är en liten bild på vårat "nakna" kar
                            Bifogade filer
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Nanoräkan
                              Jag hade nog kört på den minimalistiska vägen. Pansarmalar på botten och discusen i mitten. Sedan kanske ett stim bilbukar vid ytan? Jag har själv aldrig haft bilbukar men jag tycker de verkar goa och ser ut att passa bra ihop med discus.

                              Men jag tror det bästa är att du själv känner efter vilka fiskar du är sugen på och kör på dem och skiter i vad vi andra tycker
                              Visst kommer jag att köra på de fiskar jag känner för, men nu är det mer en fråga om att zooma in på vad som känns rätt och då spelar det stor roll att höra vad andra tycker eller ser som ett bra upplägg. Än så länge så är det lite öppet. Fokuset nu är ju att karet ska komma i balans. En kasse Cryptocoryneslem gör ju en del med balansen i akvariet.....

                              Har haft marmorbilbukar förr. En trevlig art men ett litet helsike när man byter vatten etc. eftersom de hoppar ordentligt. Mer än en gång fick jag springa och rädda en bilbuk som landade en bit från akvariet på golvet. De är lite ömtåliga och tycker man ska ha en ganska stor grupp. Annars så ser du dem knappt.

                              Sällan jag ser dem i affärerna.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Roligt att höra att läsningen känns givande, Woodlund. Riktigt fina Discusar du har. Det där ser ju både trevligt ut och lättstädat

                                Känner mig helt lugn gällande Cryptocorynen då det var lite väntat, men hade väl hoppet ändå att det skulle kunna flyta på. Filtrena beckar ju nästan igen av Cryptocorynerester just nu. Men malarna gillar läget och verkar trivas ändå.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...