Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Jag kör med en 12 v datorfläkt kopplad till en ställbar spänningskälla köpt på Clas. Funkat kanon
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Fläkt funkar kanon.
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ok. Ska kolla detta tips för varma dagar.

        Är hemma nu och efter 10 underbara dagar på Gotland. Här är en bild från Björkume naturskyddsområde på norra Gotland där en slinga av stigen går alldeles intill kanten på en hög klint. Bland det vackraste jag sett:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1664.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,1 KB
ID: 2162515

        Diskusarna mådde kanon och har under dessa dagar fått mat vid tre tillfällen. De åt som grisar men kände inte igen husse, så de fick småpanik så fort jag kom nära. Tror själv det beror på skägget som växte bra på Gotland. Men när de vant sig så är husse favorit igen. Alldeles säkert.
        Men just nu var det uppspärrade fenor och fegränder så fort jag visade ansiktet.
        Det som trivdes bäst var Cladophoran så jag har fått rensat en del av denna trista alg. Ser också en hel del döda snäckor på botten efter värmechocken men vattnet var ändå kanon.
        VB och annat är fixat så nu får karet ligga till sig innan diverse annan fisk ska koppas in i början på augusti.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Låter som ni har haft en härlig semester och vilken vacker bild .
          Du har haft en kanonfiskvakt måste jag säga, men antar att denna person är smått "Diskushjärntvättad" av dig .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ja det har vi haft och tack
            Ja denna kvinna har tydligen fått för sig att det är en undervattenskennel på övervåningen så hon är oerhört uppmärksam och alert. Jag passar på att övergödsla med positiv information om dessa sympatiska varelser som Diskusar (och de andra fiskarna är). Jag förklarar beteenden etc. så hon är alldeles fascinerad av dem. Tänk så det kan bli
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247



              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                En akvariekompis passade mina fiskar under min semester. Det hade dött en fisk, men han hade släppt i 38 (!) Tropheus duboisi i mitt stora akvarium. De var iof mindre men blev väldigt snyggt med prickiga bland de stor. Dessutom hade mina Tropheus spec "ikola" - Kejsare - lekt och det blev 18 yngel till. Mycket bättre i år än förra året då en AC krånglade och ALLA fiskar dog i akvarierummet.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Välkommen hem igen och va skönt att allt gått bra med karen.

                  ... och riktigt fin utsikt. Mumma för själen.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    Säger också välkommen hem!
                    Låter som en pålitlig fiskvakt du haft, och kul att du lyckats entusiasmera henne såpass vad gäller discusarna
                    En så vacker bild - ny bakgrund/skrivbordsbild på datorn
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Snyggbild, första jag såg var helikoptern som flög hang
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av admin
                        En akvariekompis passade mina fiskar under min semester. Det hade dött en fisk, men han hade släppt i 38 (!) Tropheus duboisi i mitt stora akvarium. De var iof mindre men blev väldigt snyggt med prickiga bland de stor. Dessutom hade mina Tropheus spec "ikola" - Kejsare - lekt och det blev 18 yngel till. Mycket bättre i år än förra året då en AC krånglade och ALLA fiskar dog i akvarierummet.
                        När man har haft egna problem i karet med teknik och läser om hur du, jozi81 och andra råkat tvärilla ut så inser jag att detta med krånglande teknik som ger dödlig utgång är vanligare än vad i alla fall jag fattade innan.
                        Låter som en riktigt häftig återkomst till burken för dig i år Hade du ingen aning alls om T. Doboisi-chocken?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Likan
                          Välkommen hem igen och va skönt att allt gått bra med karen.

                          ... och riktigt fin utsikt. Mumma för själen.
                          Ja det var riktigt härligt. Inser varje år efter semestern hur viktigt det är för fiskars hälsa att inte få mat i perioder.
                          Kommer att lägga in flera fasteperioder löpande för dem.

                          Tack för bildberöm.

                          Ursprungligen postat av heba
                          Säger också välkommen hem!
                          Låter som en pålitlig fiskvakt du haft, och kul att du lyckats entusiasmera henne såpass vad gäller discusarna
                          En så vacker bild - ny bakgrund/skrivbordsbild på datorn
                          Tack, det värmer att bli välkomnad tillbaka

                          Kul att du gillar bilden, som faktiskt är tagen med en iPhone
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Snyggbild, första jag såg var helikoptern som flög hang
                          Tack!
                          Letade efter helikopter ett tag sedan så jag vad du menade med helikopter Hade missat den helt. Det beror väl på att du har blick för allt smått som flyger genom att du flyger rc själv
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Bytte främre rören i Diskuskaret. Har Hi-Lite som nr. 2 och testar Juwels color som rör nr. 1. Det blev en mycket varmare ton. Filmade karet för att visa:

                            Då ser jag att paret till höger lekt Så från 1:10 i filmen så filmar jag närmare det högra paret. Kul! Det har ju varit helt fritt från lek i karet ett tag.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Makalöst fint! Topp!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Kul att du gillar det, Mats. Jag gör ju nästan ingenting med karet mer än vattenbyte och filterskötsel. Så karet har mognat till sig lite som med ditt T-kar. Skönt med självgående kar
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...