Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Jag baserar det jag vet om golden på det jag hört av riktigt duktiga personer. Så jag kan bara hoppas att de har rätt. Men som jag förstått det så bör de äta uteslutande vegetabiliskt då för mycket animaliskt protein gör skada på dem. Hur pass stor skada vet jag inte men kan säkert leda till döden (?!) om jag förstått det rätt. Därför skippar jag dessa malar, och andra med liknande krav. De passar inte hos mig där det är rätt mycket animaliskt, även om de säkert får ovanligt mycket vegetabilisk föda i tablettform etc. Jag gillar mixen. Känns enklare på alla sätt. Men det är jag det!

    Nu ska jag leta lite malar till dig. Du bor ju så oförskämt bra, så du har ju många mal-uppfödare inom en timmes bilkörning bort. Billigt och bra kvalité.

    Men! Vi har ju det där med tempen. Har du 30 grader i vattnet eller? Jag såg att din lille rackare vill ha upp till 33 grader, så där har du nog svaret på varför den klarade 35.

    Sedan är fråga nummer två och tre - har du funderat något på storlek? Vill du ha mal/malar runt 10cm eller upp till 30cm?

    Jag vet tyvärr ingenting om din, men vi får väl hoppas att den är snäll. Ju fler gömställen desto mindre tjaffs kan jag tycka iaf. Fast jag har ju världens snällaste gäng här hemma så att jag ens yttrar mig om det.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Corysarna gör mycket nytta, kom ihåg det. De brukar även synas, det gör inte många andra malar.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Det räcker för mig, Mats. Jag står för mina beslut och tabbar själv. Vill bara ha idéer som drar åt andra håll än som jag tänkt förut. Diskusarna har återhämtat sig. Mår nästan bättre efter värmekuren än innan. Min Panaqolus mår också toppen. Alla corys mår skit. Då känns det intressant att lyfta blicken lite. Kanske tänka om
        Härligt att höra, Johnny!
        Jag kliver av "tips- och rådbänken" härmed.
        I nya burken kommer "goldnuggar" huvudsakligen att utgöra malbesättningen, för min del! (Don't try this at home, kids!).

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Sedan har vi ju även det där med syresättning... Många önskar ju bra cirkulation, men jag antar att det är rätt bra med tanke på att discusarna är rätt krävande?

          (Jisses, jag känner mig som en hobby-wannabe-expert. Haha.. rätta mig gärna om jag är ute och cyklar!)
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Härligt att höra, Johnny!
            Jag kliver av "tips- och rådbänken" härmed.
            I nya burken kommer "goldnuggar" huvudsakligen att utgöra malbesättningen, för min del! (Don't try this at home, kids!).
            Häng kvar vettja! Du har säkert massa kul på lur.

            Grymt snygga kar förresten! När jag ser sådant blir ju t.o.m. jag sugen på discus.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tycker det är tråkigt att du kliver av tips och rådbänken, Mats. Vet inte om jag har feltolkats i mitt svar?
              Vad jag menade är att ni andra som ger råd och tips inte behöver oroa er för om ert tips är fel i mitt kar utan att ni ska ge järnet att spåna på. Jag gillar att ni hjälper mig tänka fritt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Nu får du ett gäng nummer, hoppas att det är ok. Nu har jag främst kollat temperaturen och dessa verkar vilja/klara av upp till 28-30 däromkring.

                Malar som blir runt 10cm (L på alla):
                046, 066, 201, 134, 333, 173, 340, 411, 204.

                Snäppet större:
                147, 128.

                Runt 20-30:
                137, 019, 30, 25.

                Obs, jag har ej kollat kosten för alla. De flesta är omnivorer iaf, några träätare.

                Fast vem har sagt att det måste vara L-malar? Det kanske var mitt påhitt, haha.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Jag baserar det jag vet om golden på det jag hört av riktigt duktiga personer. Så jag kan bara hoppas att de har rätt. Men som jag förstått det så bör de äta uteslutande vegetabiliskt då för mycket animaliskt protein gör skada på dem. Hur pass stor skada vet jag inte men kan säkert leda till döden (?!) om jag förstått det rätt. Därför skippar jag dessa malar, och andra med liknande krav. De passar inte hos mig där det är rätt mycket animaliskt, även om de säkert får ovanligt mycket vegetabilisk föda i tablettform etc. Jag gillar mixen. Känns enklare på alla sätt. Men det är jag det!

                  Nu ska jag leta lite malar till dig. Du bor ju så oförskämt bra, så du har ju många mal-uppfödare inom en timmes bilkörning bort. Billigt och bra kvalité.

                  Men! Vi har ju det där med tempen. Har du 30 grader i vattnet eller? Jag såg att din lille rackare vill ha upp till 33 grader, så där har du nog svaret på varför den klarade 35.

                  Sedan är fråga nummer två och tre - har du funderat något på storlek? Vill du ha mal/malar runt 10cm eller upp till 30cm?

                  Jag vet tyvärr ingenting om din, men vi får väl hoppas att den är snäll. Ju fler gömställen desto mindre tjaffs kan jag tycka iaf. Fast jag har ju världens snällaste gäng här hemma så att jag ens yttrar mig om det.
                  Jag kan tänka mig att det är olika för Golden beroende på vad man matar med. Jag kör ju med Tetrabits till diskusen som ju lägger sig på botten och innehåller rejält med Protein. Ger sedan mygglarver, Mysis, Cyklops och annat godis. Ger algae Wafers dagligen till min Panaqolus som han och Otocinclusen i karet älskar. Kanske matar Mats annorlunda?

                  Kul att du letar Likan

                  När det gäller temp så rör det sig mellan 28-30 beroende på sommarvädret. Vintertid prick 29.

                  Storleksmässigt har jag ingen svårighet med större malar så länge de ryms i karet som är 450 liter och 150 cm och de ska kunna tolereras av mina Diskus. Panaqolusen min är 15 och är inte alls för stor.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1404243322.908939.jpg
Visningar: 1
Storlek: 280,5 KB
ID: 2158372

                    128an, "blue phantom" är mörka men läckra. Blir runt 15-20cm. Här får du bild på min plutt på ca 5-7cm.

                    (Som sagt, ang golden där. Läst om flera som äter hur mycket animaliskt som helst och ändå lever och frodas. Det jag sa var inte menat som hårda ord eller så, utan bara vad jag snappat upp.)

                    Snowball Plecostomus, (L102,L142, L033,) Hypancistrus Inspector är ju grymt vacker också.
                    Senast redigerad av Likan; 01 July 2014, 20:40.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Den där 128:an är ju grymt läcker
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        137 också. Gud va svårt! Känner någon till en odlare runt Västerås med spännande L-malar. Hojta till! Håller på att leta igenom alla dessa tips
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Jag hade inte valt 128 av en enkel anledning, diskusarna är så blå att den inte kommer uppfattas som blå i det sällskapet. De ska gå med röda fiskar, som mina Hantlar för i den kontrasten är de verkligen BLÅ.

                          Jag tycker du ska kolla lite på snowballsen, bara för att det det skulle göra sig med en fisk som är riktigt vit.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Jag vet 2 på rak arm, sedan finns det fler på sne arm. pma isf! En kille i västerås sålde nyligen en massa malar, jag köpte två av mina zebror av honom. Jag ska kolla om Blocket annonsen är kvar. Tror att han hade 333or.
                            Edit, jag hittar inte annonsen.

                            Bra input Helena! Du har säkert massor med tips du med. Just det där tänkte inte jag på.
                            Senast redigerad av Likan; 01 July 2014, 21:08.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • falkenator
                              • November 2007
                              • 20

                              Ang. att hålla koll på karet under semester, har du kikat nått på seneye? var lite sugen på att skaffa det till mitt kar men inte fått tummen ur!

                              404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Jag tänker på detta med att man inte ska blanda inom samma släkte L-malar i samma kar. Men min 204 är i alla fall de man ser mest, alltid framme alla 4.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...