Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Och vad i helvete lider du av som inte tog den? Jag fyller ju år snart!
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • jozi81
      • January 2011
      • 917

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Och vad i helvete lider du av som inte tog den? Jag fyller ju år snart!
      Du får en då du fyller 40!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Haha.. Ja det verkar rimligare förlåt ot min gode blåvinge..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Neontetra8
          • July 2014
          • 11

          Jag önska jag kunde ha diskusar men jag har bara ett 54liters akvarium.
          Men har nån några tips på fiskar till 54liters akvarium (har 10 neontetror).

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ursprungligen postat av Neontetra8
            Jag önska jag kunde ha diskusar men jag har bara ett 54liters akvarium.
            Men har nån några tips på fiskar till 54liters akvarium (har 10 neontetror).
            Hej och välkommen till Zoopet. Ja Blåvinges diskusar är fantastiskt fina. Ett riktigt drömakvarium.

            En eller ett par Ancistrus kan vara bra att ha. Annats rekommenderar jag att gå in här på zoopet på fiskbeskrivningar (under avdelningar) och där söka på akvarieläng. Då får du upp bra fisk för just ditt akvarium.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Ursprungligen postat av jozi81
              Aaaaaaaaaaaaaaaa, 273 i bra size jag stod och tittade på hos Rolle på akvariecenter skulle han ha 799 för, oprutat!
              Du är ju knäpp som inte köpte den!!

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Har snöat in fullständigt på L-malar nu. Cochliodon sp. 'L137' är nog en av favoriterna just nu. Är den inte läcker?
              De är rätt trevliga än så länge. Jag har läst lite rykten om att de kan, som så många andra, bli lite småaggro när de blir större.

              Du har ju ett 450l= gott om plats ju för en (eller flera) mal som blir runt 30.

              Men fina är dem. Simmar gärna med ryggfenan uppe har jag märkt.

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406216599.771055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,8 KB
ID: 2162579
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406216609.964192.jpg
Visningar: 1
Storlek: 310,6 KB
ID: 2162580
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406216701.117244.jpg
Visningar: 1
Storlek: 294,7 KB
ID: 2162581

              En av de två sitter i stort sett alltid på rutan så jag ser en av dem varje dag iaf. + när brysselkål serveras. Då kommer båda.

              Ettfett- hur är din i lynnet? Trevlig? Aggro? Blyg? What ever? kul skvaller?
              Senast redigerad av Likan; 24 July 2014, 16:59.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Ursprungligen postat av Likan
                Du är ju knäpp som inte köpte den!!



                De är rätt trevliga än så länge. Jag har läst lite rykten om att de kan, som så många andra, bli lite småaggro när de blir större.

                Du har ju ett 450l= gott om plats ju för en (eller flera) mal som blir runt 30.

                Men fina är dem. Simmar gärna med ryggfenan uppe har jag märkt.

                [ATTACH]70068[/ATTACH]
                [ATTACH]70069[/ATTACH]
                [ATTACH]70070[/ATTACH]

                En av de två sitter i stort sett alltid på rutan så jag ser en av dem varje dag iaf. + när brysselkål serveras. Då kommer båda.

                Ettfett- hur är din i lynnet? Trevlig? Aggro? Blyg? What ever? kul skvaller?
                Kan väl knappast bli mer ot, men shit vad snygg din Gibbi är.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Det gillade gubben att höra. kul att du gillar den! Den har en fin aura tycker jag. (För visst har även fisk det!)
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Klart fiskar har aura. Se bara på några av de diskusar den här tråden handlar om. Men deg är inte alltid den magin fastnar på bild.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Du är ju knäpp som inte köpte den!!
                      +1

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Min är rätt lugn och harmonisk men å andra sidan är den en av de minsta malarna i burken så den har ju inte så mycket val.. Däremot ruskigt hungrig, dvs extremt aktiv när det finns mat i karet..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          låter lovande.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Återkom efter en underbar semestervecka som tillbringades mestadels på östersjöfiskarnas tak, dvs. på ytan i Gryts skärgård.
                            Genom min grannes nyfikna hållning och läraktighet så klarade hon dessa heta dagar med perfekt temp i akvarierna.
                            Så jag njöt av en paddling till Häradskär bl.a. En fyr jag sett ute till havs men nu efter några timmar var jag framme. Mallig som en revirhävdande Diskus över att på 4,5 timme t o r vara längst ute i havsbandet för egen maskin.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: P1010164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,0 KB
ID: 2162633

                            Väl hemma igen så möttes jag av hungriga och sällskapssjuka fiskar. Rensade ur 1/3 av jättevallisnerian ur Diskuskaret. Växterna har överlag börjat ta fart sedan jag mjukt startat med PMDD i detta karet. Lägger i 1/2 normaldos en gång i veckan vid 50% VB.
                            Byter sedan var 3:e dag 1/3 och tillsätter motsvarande PMDD efter den volymen.
                            Cryptocorynen har börjat ta fart, Anubiasen likaså. Men skippar jag PMDD så vitnar de nya bladen på Anubias och Cryptocorynen står ganska still.
                            Filmade karet:

                            Bladen som flyter runt är de nya Catappabladen som jag tillsätter eftersom de gamla blivit förbrukade.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Diskusarna ser himla välmående ut trots att husse har varit borta så länge - Johnny dom är så fina

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Micke L
                                • December 2013
                                • 456

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Återkom efter en underbar semestervecka som tillbringades mestadels på östersjöfiskarnas tak, dvs. på ytan i Gryts skärgård.
                                Genom min grannes nyfikna hållning och läraktighet så klarade hon dessa heta dagar med perfekt temp i akvarierna.
                                Så jag njöt av en paddling till Häradskär bl.a. En fyr jag sett ute till havs men nu efter några timmar var jag framme. Mallig som en revirhävdande Diskus över att på 4,5 timme t o r vara längst ute i havsbandet för egen maskin.
                                [ATTACH=CONFIG]70167[/ATTACH]

                                Väl hemma igen så möttes jag av hungriga och sällskapssjuka fiskar. Rensade ur 1/3 av jättevallisnerian ur Diskuskaret. Växterna har överlag börjat ta fart sedan jag mjukt startat med PMDD i detta karet. Lägger i 1/2 normaldos en gång i veckan vid 50% VB.
                                Byter sedan var 3:e dag 1/3 och tillsätter motsvarande PMDD efter den volymen.
                                Cryptocorynen har börjat ta fart, Anubiasen likaså. Men skippar jag PMDD så vitnar de nya bladen på Anubias och Cryptocorynen står ganska still.
                                Filmade karet:

                                Bladen som flyter runt är de nya Catappabladen som jag tillsätter eftersom de gamla blivit förbrukade.
                                Jag tycker du fått till en skön mix av cryptosar, anubias och vallisneria som är växter som jag själv gärna använder.
                                Lägger du i de bruna löven för att sänka pH? Som vanligt fina fisken(ar)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...