Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Det är som vi sagt förrut, kan inte klandra kardinalerna för att äta äggen, de vill ju bara äta som alla andra de stackarna. :-) Vill man att diskusarna ska få föda upp sina barn ifred får man göra det i ett odlingskar. Annars är risken att de andra små fiskarna hindrar det.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nja inte om man tänker logiskt eller tillhör KTV. Annars tycker jag det går utmärkt
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Bestämt dig för vilka nya malar? eller du kanske tänker på pansarmalarna?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Likan: Just frågan vilka malar jag kommer att skaffa beror lite på tillgång också. Det visar sig att det är svårt att få till en stor grupp med rostpansarmalar. Tror jag kan få tag i 5 st. Möjligen mixar jag med någon annan Corydoras som en andra art.
          Det som är klart är ett gäng Dorsigera som finns hos handlarn och väntar på transport.
          När det gäller ev. nya L-malar så velar jag för fullt och det kan bl.a. bero på vad jag kan få tag i. Sedan så är jag väldigt förtjust i mina Guldancistrus. Det kan hända att jag landar i en sådan grupp också. Tycker de är så vackra när de gulnat alltmer åt det orange hållet. Det får mogna lite.

          Jag ska bort från mina fiskar i en vecka nu. Ska paddla kajak i vattnen utanför Valdemarsvik. Litar på min granne som kommer att hålla koll på tempen dagligen och har fått god insikt om hur karet ska hållas svalt. Det ska ju bli hett som 17 i veckan utomhus, så det blir ett pyssel.
          Är det usel internetmottagning där blir jag borta från Zoopet en vecka. Så dessa tankar får mogna tills jag kommer hem.

          Hemma ska jag sedan göra i ordning flera karantän-kar med IKEAs genomskinliga plastbackar. Behöver några mindre luftdrivna "billifilter" och några mindre doppvärmare för dessa backar. Sedan är det tänkt att alla nyinköp ska få gå i karantän i dessa kar i 3-4 veckor. Aldrig förut kört med karantän, så det blir en ny erfarenhet
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Har snöat in fullständigt på L-malar nu. Cochliodon sp. 'L137' är nog en av favoriterna just nu. Är den inte läcker?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Johnny, ska du skaffa ett till kar för L-malar?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nix. Funderar på att sätta i några ytterligare i Diskuskaret i augusti när jag ändå måste ha karantän i 3-4 veckor på en eller två grupper Corydoras. Inget är bestämt. Jag bara drömmer iväg lite. Kan också bli några Guldancistrus som jag tycker är helkul som art.

                Edit. Ancistrus verkar inte funka i de temperaturer som är aktuella +28-30. Så den utgår.
                Senast redigerad av Bluewing; 23 July 2014, 17:04.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Aha, det är så du tänker

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Favoriten nu är L137
                    Är det den som blir 30cm?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja på sikt så....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Ja på sikt så....
                        Jaja, jag bara tänkte lååångt framåt . Klart att du ska slå till

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Har snöat in fullständigt på L-malar nu. Cochliodon sp. 'L137' är nog en av favoriterna just nu. Är den inte läcker?
                          Jag med... Säger bara L273...
                          Såg en live, och köpte den


                          INTE

                          grymt vacker fisk!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ruggigt vacker. Men kan tydligen bli grinig mot större fisk.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Jag har en l137 i bra storlek byter den mot en 273 om vi säger så haha.. Prislappen är på 5000 från lagret på 273an men säg 2500 för 9-12cm.. Halvdyr mal..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • jozi81
                                • January 2011
                                • 917

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Jag har en l137 i bra storlek byter den mot en 273 om vi säger så haha.. Prislappen är på 5000 från lagret på 273an men säg 2500 för 9-12cm.. Halvdyr mal..
                                Aaaaaaaaaaaaaaaa, 273 i bra size jag stod och tittade på hos Rolle på akvariecenter skulle han ha 799 för, oprutat!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...