Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ja, jag läste om Kristians elände också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ja igår var en hemsk upplevelse! Vi hade gäster och en av dem hade haft fiskar förut och han sa: - Nu vill jag se dina Diskusar!. Vi gick upp och jag gav dem mat. Reagerade på att ett par såg så slöa ut. Men övriga åt glatt. Då flöt en död Kardinaltetra förbi. Konstigt... När jag tog upp den med handen tyckte jag det var som varmt badvatten. Såg då 4 rostpansarmalar med buken i vädret. En simmade i spiraler. Jag blev iskall och sprang fram till termometern: 35 grader drygt!
      Sa åt mina gäster att: Detta måste jag ta hand om nu! Ryckte ur doppvärmaren. Sprang och hämtade slangen, tömde, lite vatten och fyllde med kallt. Det gick ner till 32 grader. Jag tömde ut en decimeter till och fyllde med kallt igen. Då visade det 29 grader. Sedan höll jag på att leta död fisk. Vid det här läget var halva gruppen Diskusar sotsvart. 3 stycken Diskusar vinglade konstigt med ihopfällda fenor.
      Totalt blev det 6 döda rostpansarmalar. 4 döda Kardinaler. Har sedan smugit upp i natt och haft en nattlampa tänd hos Diskusarna. De jag kan se ser normala ut nu. Men inväntar mer ljus så jag kan se mer.
      Samtidigt så var det väl på sätt och vis tur. Jag ska ju åka på semester om en vecka. Hade det hänt då hade alla dött.
      Hade vi inte haft en gäst som ville titta innan släckning så hade också alla dött tills idag.

      Sitter mer och försöker landa med det hela nu, vilka fiskar som måste ersättas, hur många av växterna som dog i värmechocken, hur jag ska göra med doppvärmare, etc. etc.
      Men berättar mer när jag tänt akvariet (vilket jag egentligen är lite skraj för).
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ...fortsätter med tumhållningen. Vilken mardröm, man tror bara att sånt här händer andra men inte mig.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Jättesnällt Inger! Precis så är det. Första gången någonsin en doppvärmare "hängt sig" för mig.
          Vilken första semestervecka det varit. I måndags krockade jag med bilen (som blev skrot) men alla klarade sig. Nu detta.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ja livet ska inte vara lätt, då hade vi tagit det för givet.

            Tråkigt att så många fiskar dog. Och man ska aldrig tänka i om och men. Nu hände det inte under semestern och nu var du hemma och upptäckte det när du gjorde. Det vi kan lära av detta är ju det Kjell skriver om att satsa på två små värmare istället för en stor. Vilket jag ska tänk på när jag funderar på att köpa fler filter med inbyggd värmare.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Helt rätt Helena

              Nu hade jag ju dessutom kommit fram till att jag skulle släppa oron runt detta kar och ta det som det kommer. Får väl se hela grejen som en slut-tenta i just det ämnet. En test av förmågan att ta livet som det är istället för att slita för att få livet dit man vill

              Undrar hur man ska räkna gällande storlek/effekt på doppvärmare?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                2x 2/3 av volymen kanske.

                Risken med att välja för små är väl att det finns risk för att det blir alldeles för kallt om en av dem slutar helt.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Då skulle det landa på att ha samma som idag egentligen. Men istället för en värmare på 300w ha två stycken på 150w. Då stängs ju den ena av om den andra skenar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Sedan har allt detta också landat i att vi diskuterar om vi kanske flyttar Diskuskaret. Nu står det enskilt i ett rum på övervåningen. Vi funderar på att flytta ner karet i hallen mitt i huset istället. Då skulle jag se det ännu oftare.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tände en stund nu. Hittade en mal och en kardinal död. Diskusarna ok men lite konstigt stilla. Kommer att mäta nitrit och nitrat för att kolla vattnet exakt efter detta.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Angående att flytta karet så borde väl fiskarna vara så vana med sitt akvarium och ni som bor i huset att en flytt skulle gå bra. Och det är ju en klar fördel att ha dem där man ser dem ofta.

                        Jag harlite samma funderingar. Nu är det så att de fiskar som är roligast att titta på och som engagerar mest är i källaren. Men jag vet inte om det är för att det är roligare eller för att det blir roligare för att man inte ser dem hela tiden.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Tycker det ändå är lite konstigt att corydorysarna inte klarat det eftersom de kan hämta luft vid ytan.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Om det nu är syrebristen som knäckte dem? Det finns väl en övre gräns vad organ, hjärna, hjärta klarar av. 35-36 grader är mycket.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag har mitt Diskuskar i köket .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Om det nu är syrebristen som knäckte dem? Det finns väl en övre gräns vad organ, hjärna, hjärta klarar av. 35-36 grader är mycket.
                                Jo fast här i Norge där vita prick medicin typ inte går att få tag i så kör massor av folk 35 graders kurer i flera veckor på alla möjliga och omöjliga fiskar utan problem.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...