110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Jag har mina ihop med räkor och Posthornssnäckor i en Dennerlekub, och gissningsvis ligger pH:t på runt 6,5. Men du har en poäng där, och det är nog något man ska fundera över.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #32
      Hittade en finfin inspirationsfilm med filterräkor, härliga Dario Dario och lite annat smått och gott. Skulle jag få tag på honor till Dario Dario skulle jag utan tvekan skaffa ett gäng igen.
      Video of my pair of Dario Dario and in my 2ft Planted Shrimps Tank
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #33
        Sv: 54 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

        Jag bor också i Umeå så jag vet att du hittar eklöv nere vid kajen, just nedströms bion. Där står ett par mindre ekar. Nu verkar det ju bli plusgrader ett tag till så det är faktiskt högsäsong just nu för plockning

        Nu har jag inte den sundanion själv men jag tror absolut att den kommer att funka, är nog främst för lek man skulle behöva l
        piilla med pH. Vi har ju rätt mjukt vatten här så med lite löv och några rötter kommer du ha bra vatten för dessa.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Noulja
          • April 2012
          • 19

          #34
          Är rätt 100 på att det står en ek vid dammen utanför Lidell-hallen uppe på Campus-området om man rör sig däromkring. Zoopet har fått mig att omedvetet börja titta över eklöv överallt!

          Kommentar

          • Mysan__
            • February 2008
            • 407

            #35
            Finns en här uppe på Umedalen också, en ek alltså. Jag visste inte om att de fanns här förut. Men hittade den för nån vecka sen
            Mvh/ My

            Kommentar

            • Maria S. Edström
              • November 2012
              • 95

              #36
              Ursprungligen postat av Ason
              Intressant tråd Maria! En fundering bara kring denna vackra fisk...

              Vill inte Sundadanio axelrodi ha rejält surt vatten (Seriously Fish säger "Requires strictly acidic conditions within the range 4.0 – 6.5." [http://www.seriouslyfish.com/species...anio-axelrodi/])?

              Hur går det ihop med snäckor och deras skal ni som kan?

              /Bengt
              som enbart är i sitt obestämt långa planeringsstadium - och själv ännu lutar åt Tanichthys micagemmae för egen del
              Det var en bra fråga! Och nu måste jag ärligt erkänna att vattenkemi är något jag vet noll, nada och absolut inget om Jag gör vattenbyte veckovis och lägger i en kalksköldpadda då och så för skaldjurens skull. Men jag kan hålla med att surt vatten och snäckskal kanske rimmar illa. Å andra sidan är ju akvariet tänkt att gå just från en snäckinhängnad till mer fiskinriktning. Den enda snäckan jag tänkte mig är just min ensamma elefantsnäcka, som får krypa kvar av sentimentala skäl tills den har krupit klart, så att säga.
              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                #37
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Hittade en finfin inspirationsfilm med filterräkor, härliga Dario Dario och lite annat smått och gott. Skulle jag få tag på honor till Dario Dario skulle jag utan tvekan skaffa ett gäng igen.
                https://www.youtube.com/watch?v=CohZLGrY-O0
                Härlig film! Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor? De är ju en gammal favorit! De är väl ganska små och nätta, va?
                Dario dario är alltså ganska sällsynta?
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #38
                  Sv: 54 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

                  Snäckor älskar att gnaga på löv och jag tror att de kanske kan tillgodose sig en del där som främjar skalet, jag har då inga problem med sandsnäckor i sura kar iaf och jag brukar ha lite löv.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Maria S. Edström
                    • November 2012
                    • 95

                    #39
                    Moving Waves och noulja: Ser man på! Jag har nog stirrat ned i backen lite för mycket när jag varit ute och gått tror jag. Speciellt eftersom jag ganska ofta rör mig i trakterna kring universitetet. Men bra att veta! Jag kanske tar med mig en påse och samlar in lite innan lektionen på måndag så kan jag kanske skapa ett spännande samtalsämne i klassen om inte annat Torkar man löven på något speciellt sätt, eller räcker det att sprida ut och låta vara?

                    My: Härligt att karln din intresserar sig lite i alla fall Jag får vara glad så länge min sambo matar åt mig när jag är borta... får se hur det blir med det om jag skulle börja prova på med levande föda Hittar jag inga löv på egen hand kanske du kan leda mig på en lövsökarrunda framöver! Haha
                    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                    Kommentar

                    • Maria S. Edström
                      • November 2012
                      • 95

                      #40
                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Snäckor älskar att gnaga på löv och jag tror att de kanske kan tillgodose sig en del där som främjar skalet, jag har då inga problem med sandsnäckor i sura kar iaf och jag brukar ha lite löv.
                      Bra att du sa det, för jag tänkte ju ha sandsnäckor. Hade helt glömt bort det i min iver över fisken Så då är Asons fråga i allra högsta grad relevant. Men skönt att höra att den kombinationen fungerar för dig. Brukar du lägga i någon extra kalkkälla till dina snäckor, eller räcker det med löven?
                      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        #41
                        Jadå det kan jag göra.
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #42
                          Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                          Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor?
                          Tänkte precis samma sak; Dvärgkardinaler, va? Suktat lite efter dem själv.

                          Kommentar

                          • Ason
                            • November 2010
                            • 107

                            #43
                            Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                            Härlig film! Var det inte kardinalfisk man kunde skymta där också? De där lite gråfärgade med ljus strimma på kroppen och röda fenor? De är ju en gammal favorit! De är väl ganska små och nätta, va?
                            [...]
                            Vad jag kan se är det en Tanichthys micagemmae, som väl numera oftast kallas Vietnamesisk kardinalfisk (tidigare Dvärgkardinalfisk m.fl.), som simmar runt vid ungefär sekund 10. Den blir 20 - 30 mm som störst. Stimfisk, lättodlad. Det är den som ligger i min plan

                            Den finns med bland "räksäkra fiskar", som Jens Hägglund letat fram och presenterat i redbee.se 2011-07-19 15:52 #19 http://www.redbee.se/showthread.php/...=%F6nskar+tips - en bra utgångssammanställning tycker jag, även om åsikter alltid går isär.

                            /Bengt
                            allting hänger ihop - frågan är bara hur

                            Kommentar

                            • Maria S. Edström
                              • November 2012
                              • 95

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ason
                              Vad jag kan se är det en Tanichthys micagemmae, som väl numera oftast kallas Vietnamesisk kardinalfisk (tidigare Dvärgkardinalfisk m.fl.), som simmar runt vid ungefär sekund 10. Den blir 20 - 30 mm som störst. Stimfisk, lättodlad. Det är den som ligger i min plan

                              Den finns med bland "räksäkra fiskar", som Jens Hägglund letat fram och presenterat i redbee.se 2011-07-19 15:52 #19 http://www.redbee.se/showthread.php/...=%F6nskar+tips - en bra utgångssammanställning tycker jag, även om åsikter alltid går isär.

                              /Bengt
                              Se där! Jag trodde dock att det var tanichtys albonubes, vanlig (?) kardinalfisk. Den har inte lika extravaganta fenor, men är så charmig på ett anspråkslöst sätt
                              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                              Kommentar

                              • Ason
                                • November 2010
                                • 107

                                #45
                                Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                                Se där! Jag trodde dock att det var tanichtys albonubes, vanlig (?) kardinalfisk. Den har inte lika extravaganta fenor, men är så charmig på ett anspråkslöst sätt
                                Du kan ha rätt... På T. micagemmae skall det vita linjen nog vara mer centrerad enligt böckerna - på T. albonubes ligger den högre upp... Det ser lite olika ut beroende på var man stoppar videon tycker jag. Men fin är den

                                T. albonubes är lite större - och tydligen inte "räksäker".

                                /Bengt
                                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...