110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    #16
    Haha, varsågod! Alltid roligt vilken uppfattning man får om människor av bara nick och forumsinlägg. Kan vara helt annat irl. §;o)

    Ansjo: Får hoppas på den turen jag med då. §;o)

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Förutom om man heter Mats Bryzell, då kan man hålla en miljard Endlers i en 50-kub utan problem.....

      då slår hanmig med hästlängder.

      mina är bara 150-200 st i ett 63 liters.

      hyfsat stabilt kar som kräver VB på 20-25% varannan dag trots överdimmat filter

      men det kanske beror på malarna som vid sista räkningen låg på ~75 st.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Vill du ha en rolig men lite knepig Asiatisk fisk som man får fixa levandefoder åt eller om man har tur frysfoder släng i en Dario Dario. De är som mini(!)ciklider både i beteende och utseende men är faktiskt släkt med kampfisken.

        Växter går utmärkt även i ett kar med ett gammalt rör, det tar dock betydligt längre tid att få igång dem. Jag får nu ansa en hel del ibland och det trots att ytan är halvt täckt av flytväxter. Det är "algfritt" så att skrapa rutan existerar inte, till skillnad mot andra karen.
        Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP8165.jpg
Visningar: 2
Storlek: 476,6 KB
ID: 2143800Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP8162.jpg
Visningar: 2
Storlek: 345,9 KB
ID: 2143801


        Jag kan tipsaom att mina två solfjädersräkor (ja, tror det eller ej en räkart jag inte heft ihjäl) verkar stormtrivas på mitt pulveriserade ciklidfoder från NLS. Någon gång ibland slänger jag ner algtablett men de bryr sig så lite att posthornssnäckorna t o m hinner äta upp det innan de reagerar.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #19
          Jäklarns anåda vad kul att ni skriver i tråden! Jag var som lite rädd över att det skulle uppstå radiotystnad... Nu ska vi bara se om jag lyckas delta i diskussionerna på ett redigt sätt

          Tack för alla tips! Nu satte ni många grillor i huvudet på mig

          Ansjo: Sundadanion var ju som ett litet smycke! Men hur stor är sannolikheten att en vanlig dödlig som jag kan få tag på sådana genom den vanliga djuraffärskedjan med tidningssuffix? Danio är för övrigt en familj jag inte ens tänkt på. Skall läsas mer om! Förresten, crypto bunden på rot - skulle det fungera?

          Mats Bryzell: Tack för videon! Kul att det blir lite visuell stimulans i tråden också Det är bra mysigt med småfisk och räkor alltså, och lite mossa!

          Ken Olofsson: Tack för uppskattningen! Jag vill ju helt ärligt ha alla tips och råd jag kan få. Det är ju så himla kul med en "community" där så mycket kunskap finns, utan att man behöver ta studielån!

          tazzrat: Inget tal om trådkapning! Jag har ju frågor om det mesta, så ju fler svar som kommer fram utan att jag ens behöver ställa frågor är ju bara lyx för mig! Kul att det finns fler med små akvarium förresten! Det större akvariet jag hade förut huserar numer på annan ort, så att flytta över eventuellt fisköverskott till ett större akvarium fungerar ju inte för mig heller. Det är 54 goa liter som gäller!

          Mysan_: Ja nu har jag hittat hit Galaxyrasbora. Ja det är en fisk jag stått och suktat efter fler än en gång vill jag lova, och det är helt klart kandidat i matchen! Jag håller dock dörrarna öppna än så länge, med tanke på att min kunskap om mindre fisk sträcker sig så långt som det den lokala butikskedjan brukar ha inne...

          VisualDarkness: Kul med fler bilder! Det där var ju också en fin liten rackare! Levandefoder har jag aldrig mixtrat med, men för den rätta invånaren skulle jag nog kunna trixa lite extra. Och skönt att höra att hoppet lever om växter trots lite spartanska förutsättningar som mina Men du menar att mitt lysrör kan räcka, utan någon gödning? Det vore ju fantastiskt om jag kunde få det lite "plug and play" utan att slabba på med tillsatser, vilket jag är ganska novis på Angående räkan, jag har ju i nuläget en solfjädersräka som jag är helt förtjust i. Tanken fanns att denne skulle få en kompanjon, men därefter har jag på flera ställen läst att det är svårt att ha nog med "partiklar" i omlopp i akvariet för att föda mer än en räka. Åsikter om detta?

          Om jag ger mig in i diskussionen angående levandefördare: just det där med djur som förökar sig är jag himla kluven till. Samtidigt som det måste vara enormt intressant att se lekbeteendet och kul om man lyckas få yngel att överleva så känns det faktiskt problematiskt på en sån liten yta och utan större djur som kan, så att säga, hålla beståndet i schack. Jag hade det problemet med både körsbärs- och chrystalräkor tidigare i detta akvarium (därav min tveksamhet till räkor även om jag verkligen gillar dem), för att inte tala om snäckorna jag har nu! Det är ju himla kul att de blir fler, men jag får lite ångest när intresset för snäckor/räkor är så lågt att det är svårt för mig att skänka bort djur som blivit för många Det är en aspekt av vad jag menar med "hållbart", alltså att jag inte ska behöva tänka på att behöva ta ur och hitta hem åt det jag till slut stoppar ned i akvariet, då jag är lite grand i den sitsen just nu med snäckorna.

          Om jag summerar detta lite då: ett stim småfisk som inte förökar sig i någon explosionsartad takt är en ganska enhällig rekommendation? Och eventuellt räkor som komplement? Och där har man nått gränsen för en vettig population i akvariet? Stim + "skådefisk" och bottenfisk är helt enkelt att tänja på gränserna för mycket? Stim + bottenfisk (är ju så barnsligt förtjust i små rackare som bökar omkring i sanden!)?

          Hur många räkor kan man ha innan situationen blir ohållbar? Eller finns det någon slags insikt hos dem som gör att de anpassar reproduktionen naturligt efter utrymme och födotillgång? Är det så de endlers som ansjo talade om "fungerar" i större kar?
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av Maria S. Edström

            Ansjo: Sundadanion var ju som ett litet smycke! Men hur stor är sannolikheten att en vanlig dödlig som jag kan få tag på sådana genom den vanliga djuraffärskedjan med tidningssuffix? Danio är för övrigt en familj jag inte ens tänkt på. Skall läsas mer om! Förresten, crypto bunden på rot - skulle det fungera?
            Det ska nog gå att få tag på dessa Sundadanios, Jag kollade in på grossisten Akvarietekniks lagerlista och då finns den där. Så handlar din butik genom dessa kan du säkert beställa.
            Cryptocoryne funkar att binda upp på en rot, de växer iofs inte fast som en del andra sorters växter så välj något att binda upp dem med som inte försvinner.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Sv: 54 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

              Du kan absolut ha en skådefisk i det karet också så länge du inte har allt för stort stim förstås. Du nämnde själv dvärgciklider och det tycker jag är en utmärkt idé för att få en fisk med lite mer beteende som kan vara kul att glo på en längre stund. Jag vurmar själv mycket för apistogrammor där det finns några arter som kan funka fint med ett par i ett så pass litet kar. Borelli och Cacatuiodes tycker jag du kan kika på, den förstnämnda skulle matcha sundanio axelrodi fint i färgen tror jag.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det ska nog gå att få tag på dessa Sundadanios, Jag kollade in på grossisten Akvarietekniks lagerlista och då finns den där. Så handlar din butik genom dessa kan du säkert beställa.
                Cryptocoryne funkar att binda upp på en rot, de växer iofs inte fast som en del andra sorters växter så välj något att binda upp dem med som inte försvinner.
                I länken som du postade lite längre upp står det att det finns färgvariationer på dessa fiskar beroende på vart i floden de har sitt habitat - är detta något som märks ut eller kan man få en "gott och blandat-påse" med färger om man beställer dem? Det var ju just de som var blåskimrande som var helt otroligt vackra! En annan fråga: hur gäller detta med löv på botten? Det står att sundadanions miljö är löv på sandbotten, är detta ett krav för att hålla fiskarna? Jag tycker att akvarium med en liten murrig, naturlig känsla är bland de finaste, men jag vet helt enkelt inte hur jag skall finna passande löv i Umeå i november Tallbarr fungerar knappas lika bra tar jag för givet?
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  #23
                  Moving Waves: Stimmets storlek får ju anpassa sig efter vad mer som hamnar i akvariet Som du säger skulle borellii passa fint med färgen på sudadanion! Cacatuoides kanske skulle göra sig fint med galaxyrasbora? Hmmm...

                  Såg förresten precis min solfjädersräka ömsa skal! Jag har aldrig lyckats få se denna process in action så att säga, så det var en riktigt trevlig överraskning såhär på tidig lördag eftermiddag!
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                    I länken som du postade lite längre upp står det att det finns färgvariationer på dessa fiskar beroende på vart i floden de har sitt habitat - är detta något som märks ut eller kan man få en "gott och blandat-påse" med färger om man beställer dem? Det var ju just de som var blåskimrande som var helt otroligt vackra! En annan fråga: hur gäller detta med löv på botten? Det står att sundadanions miljö är löv på sandbotten, är detta ett krav för att hålla fiskarna? Jag tycker att akvarium med en liten murrig, naturlig känsla är bland de finaste, men jag vet helt enkelt inte hur jag skall finna passande löv i Umeå i november Tallbarr fungerar knappas lika bra tar jag för givet?
                    De som Akvarieteknik hade inne nu, var just de blå. Det är även dessa jag har här hemma, och i mina ögon de snyggaste men tyvärr även de dyraste. De säljs i separata färger, så den biten behöver du inte oroa dig över.
                    Det är inte tvunget att ha löv på botten, men löv skapar en känsla av naturen i karet och det blir inte så stelt inrett som det annars lätt kan bli. Det är Eklöv du ska leta efter, kan vara svårt att hitta i dina trakter, men du får ta dig en sväng och höra dig för. Annars är det bara att hojta till så kommer det kanske på posten.
                    Barr och delar av barrträd är inget som du ska stoppa ner i karet, då är risken ganska överhängande för katastrof...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #25
                      Löv kan jag nog fixa åt dig Åh jag blir så sugen på att starta upp mitt andra akvarium när jag läser här. Men har en karl som.. Tja.. Tittar lite snett på mig när jag lite försiktigt lägger upp idén. :P
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Maria S. Edström
                        • November 2012
                        • 95

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        De som Akvarieteknik hade inne nu, var just de blå. Det är även dessa jag har här hemma, och i mina ögon de snyggaste men tyvärr även de dyraste. De säljs i separata färger, så den biten behöver du inte oroa dig över.
                        Det är inte tvunget att ha löv på botten, men löv skapar en känsla av naturen i karet och det blir inte så stelt inrett som det annars lätt kan bli. Det är Eklöv du ska leta efter, kan vara svårt att hitta i dina trakter, men du får ta dig en sväng och höra dig för. Annars är det bara att hojta till så kommer det kanske på posten.
                        Barr och delar av barrträd är inget som du ska stoppa ner i karet, då är risken ganska överhängande för katastrof...
                        Vad bra, det där var faktiskt en fisk som jag blev riktigt sugen på!
                        Mjo, barr skulle jag nog inte få för mig att försöka med
                        Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                        Kommentar

                        • Maria S. Edström
                          • November 2012
                          • 95

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mysan__
                          Löv kan jag nog fixa åt dig Åh jag blir så sugen på att starta upp mitt andra akvarium när jag läser här. Men har en karl som.. Tja.. Tittar lite snett på mig när jag lite försiktigt lägger upp idén. :P
                          Åh, det vore ju kanon My! Jag ska bara bestämma vad för slags invånare jag skall ha först Ja, det finns alldeles för mycket intressanta fiskar för att man kan nöja sig med ett akvarium... Men som läget är nu verkar det vara det jag får hålla mig till, så jag får se till att få det rätt och riktigt på en gång! Jag fick dock sambon att komma och titta på räkan när den ömsade skal. Hopp om framtiden...?

                          Förresten, kanske solfjädersräkan inte skulle misstycka att sätta i sig några av de smådjur som eventuellt bosätter sig i löven om sådant blir aktuellt? Det kanske rent av skulle vara en bra idé?
                          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Jepp, löv är oftast till godo för karet och dess invånare!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mysan__
                              • February 2008
                              • 407

                              #29
                              Ja men absolut då finns det hopp! Min är faktiskt duktig, han hjälper till med vattenbyten och ansning av växter. Och det låter som han mjuknar lite för idén om ett till akvarium.
                              Så det låter lovande..

                              Borellii är fina! Finns så många apistogramma som är fina dock
                              Mvh/ My

                              Kommentar

                              • Ason
                                • November 2010
                                • 107

                                #30
                                Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                                Vad bra, det där var faktiskt en fisk som jag blev riktigt sugen på!
                                [...]
                                Intressant tråd Maria! En fundering bara kring denna vackra fisk...

                                Vill inte Sundadanio axelrodi ha rejält surt vatten (Seriously Fish säger "Requires strictly acidic conditions within the range 4.0 – 6.5." [http://www.seriouslyfish.com/species...anio-axelrodi/])?

                                Hur går det ihop med snäckor och deras skal ni som kan?

                                /Bengt
                                som enbart är i sitt obestämt långa planeringsstadium - och själv ännu lutar åt Tanichthys micagemmae för egen del
                                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...