110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria S. Edström
    • November 2012
    • 95

    #76
    Nu är verkligen mitt humör på topp! Jag fick för några dagar sedan hem de första efterlängtade fiskarna till mitt 72-liters akvarium: 15 st. Corydoras pygmaeus. Och de är så söta att jag blir alldeles fjollig Här är en bild från kortsidan av akvariet med en suddig grupp i fjärran:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00983.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2149049

    Här är en bild från samma vinkel, men med tre pygméer lite närmare kameran. Notera sandsnäckan, vilken ger en rätt bra uppfattning om vilken storlek de små gynnarna egentligen är:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00988.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,8 KB
ID: 2149050

    Jag är så himla glad att jag låtit processen med detta akvarium få ta sin tid. Jag bestämde mig för att göra om akvariet redan i somras, men har sedan låtit idén mogna och försökt planera det mesta i lugn och ro. Och det känns som helt rätt beslut för mig Jag lyckades till och med hålla fingrarna i styr för någon vecka sedan när jag erbjöds att köpa en grupp Corydoras habrosus, när de pygmaeus som jag beställt inte anlände genom att tänka "om jag har tagit det lugnt så länge nu och följt min plan, varför ska jag frångå det vinnande konceptet nu?" Och denna gång lönade sig verkligen tålamodet, för jag är väldigt förtjust i mina pygmaeus!

    Här är en helbild på akvariet som det ser ut nu:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00981.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,8 KB
ID: 2149051


    I det lilla akvariet händer inte så mycket ännu annat än att spixi-snäckorna gått loss på mossväggen och äppelsnäckorna provsmakar crypton Bjuder på en bild från det karet också:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00991.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,7 KB
ID: 2149052
    Och som slutnot: vet någon hur jag bär mig åt för att få ändra rubrik i tråden? Vem mailar jag, eller finns det någon inställning? "110 liter hållbart, genomtänkt och intressant" fungerar bättre med literantalet nu
    Senast redigerad av Maria S. Edström; 20 August 2013, 10:48.
    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #77
      Hör av dig till Kjell eller Christian, om du vill byta namn på tråden så fixar dom det.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #78
        Kul med C.pygmaeus, och du ska se så fint de stimmar, mycket bättre än de flesta tetrorna!
        Det ser bra ut i ditt kar, en liten förbättring hade dock varit med en bakgrund i karet, det ser så mycket lugnare ut då. Det räcker med att tejpa dit en svart sopsäck eller liknande, dock utan reklam.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #79
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Hör av dig till Kjell eller Christian, om du vill byta namn på tråden så fixar dom det.

          //Inger
          Okej, skall göra det. Tack för hjälpen Inger!


          Ursprungligen postat av ansjo
          Kul med C.pygmaeus, och du ska se så fint de stimmar, mycket bättre än de flesta tetrorna!
          Det ser bra ut i ditt kar, en liten förbättring hade dock varit med en bakgrund i karet, det ser så mycket lugnare ut då. Det räcker med att tejpa dit en svart sopsäck eller liknande, dock utan reklam.
          Ja, jag visste att de skulle stimma, men jag insåg inte riktigt hur mycket! De verkar gärna samlas nästan allihopa och simma i en liten boll
          Kul att höra att akvariet ser okej ut! Och just, bakgrunden. Har blivit lite hemmablind så jag tänker inte på att det inte är någon där, fast det var en av sakerna jag skulle fixa! Detta får faktiskt bli dagens projekt! Dags att få ändan ur vagnen...
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • Maria S. Edström
            • November 2012
            • 95

            #80
            Nu har jag fått ändan ur och meckat fast en bakgrund så att inte vävtapeten sticker i ögonen på mina pygméer Jag provade alternativet sopsäck, men i ärlighetens namn tyckte jag att det blev lite för mörkt och blockigt. Istället satte jag tillbaka den plansch (nej ve och fasa - en plansch!) som jag hade där tidigare av den enkla anledningen att den fanns hemma samt matchade färgen på sanden någorlunda bra. Dessutom sticker den inte i ögonen, i alla fall inte i mina Skåda:

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2149053

            Växterna tycker jag börjar ta sig fint Jag fick rensa bort lite bruna blad som var kvar på min windelöv och som inte sandsnäckorna kommit åt, men annars verkar växterna ha återhämtat sig fullt från torrläggningen. Något som är en riktig överraskning är de två plantorna i mitten av akvariet, som jag tyvärr inte har någon aning om vad det är Dessa tog sig aldrig när de var sambos med snäckorna, men nu har de verkligen tagit fart!

            Sen måste jag säga att Corydoras är en fröjd att titta på! Så näpna och pigga, och ibland ligger de till och med så stilla att man lyckas få ett kort:

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00996.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,2 KB
ID: 2149054

            Dock har jag märkt att stimmandet, eller grupperingen, inte längre är lika tydlig som när de var nyanlända. Eller då de var i butikens akvarium då de stimmade med rasboror. De rör sig gärna i grupp, men lite mer löst och har inga problem att dela upp sig över hela akvariet. Jag funderar på om detta kan vara för att de är ensamma i akvariet? Mig gör det ingenting, för det är lika roligt att sitta och spana in på en rot, och så vips dyker en liten fisk upp från ett hål eller under ett löv som att se en corryboll rumla runt


            Dessa fiskar var så populära att jag har fått en konkurrent till vem som spenderar mest tid framför akvariet nuförtiden :

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00993.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,5 KB
ID: 2149055
            Senast redigerad av Maria S. Edström; 20 August 2013, 10:57.
            Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

            Kommentar

            • Maria S. Edström
              • November 2012
              • 95

              #81
              Igår fick även mitt lilla akvarium en liten uppfräschning. Jag hade ju endast en javamossvägg, några frogbit och en cryptocoryne där i växtväg, och detta började se lite tomt ut. Jag adderade lite skruvvallsineria för lite färg och höjd, och för att försöka dölja den sågade rotänden som syns om man tittar in från den ena kortsidan. En till cryptocoryne planterades också, denna en liten lägre variant med mer brunaktiga blad. Något som jag också gjorde var att fästa en sopsäck på baksidan av glaset. Även om det är tänkt att bakgrunden skall vara mossväggen så tycker ser man i nuläget nätet som mossan sitter fast på, vilket är ohyggligt fult Jag blev riktigt nöjd med detta, för det gav mossväggen en helt annan kompakthet. Man ser nästan inte att spixisnäckorna varit på den och ätit Här är en bild på det hela:

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,0 KB
ID: 2149056


              Här är min Atyopsis moluccensis, kungen i akvariet:

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,6 KB
ID: 2149057


              Och så slänger jag in en bild på ett gäng spixi:

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01024.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,9 KB
ID: 2149058

              I mittt 72-liters rullar det på. Jag har nära nog bestämt mig för att förutom ett par dvärgciklider och mina Corydoras pygmaeus så blir det nog någon Nannostomus-art. Frågan är bara vilken! Eques ser otroligt intressanta ut, men är inga fiskar som jag sett i livs levande tillstånd. Marginatus är verkligt vackra, men, som även eques, en utpräglad stimfisk och därmed måste jag ha många. Jag vill dock inte att akvariet skall se fullproppat ut, vilket jag är rädd för att det kanske gör om jag skall ha 10+ av denna fisk. Då finns ju alternativen mortenthaleri och rubrocaudatus, vilka vad jag förstår snarare hålls som en hane och några honor.

              Någon som har några tips och erfarenheter av fisk från Nannostomus-släktet?

              Jag tänker mig att någon Nannostomus med mina pygméer skulle vara en himla fin matchning. Båda har ju liknande ränder, så om pygméerna kanske skulle vilja gruppera sig då och då med Nannostomus-stimmet så tror jag att det skulle bli en snygg effekt

              Ja, det var några av mina söndagstankar det, väl mött!
              Senast redigerad av Maria S. Edström; 20 August 2013, 11:02.
              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                #82
                Jag har varken tips eller erfarenheter av Nannostomus-släktet. Men kan bara säga att jag tycker mortenthaleri är otroligt vacker.
                Sen en fråga bara, var hittade du skruvvallisen?
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  #83
                  Jag hittade skruvvallisen nere på DM i stan. Dock tror jag att mina snäckor skördat nästan allihopa nu Jag fattar inte hur mycket algtabletter snäckor kan äta och ändå vara hungriga...
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #84
                    Ju mer du matar dem, desto fler blir de...kan vara en anledning.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Maria S. Edström
                      • November 2012
                      • 95

                      #85
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ju mer du matar dem, desto fler blir de...kan vara en anledning.
                      Haha, det kan ju onekligen stämma Men äppelsnäckorna är ju ganska lätta att begränsa antalet på, och spixisnäckorna har jag inte sett lägga några ägg ännu. Kanske tycker de helt enkelt att växter är för goda för att låta bli, även om de inte är vrålhungriga Det är faktiskt himla knepigt att utfodra så att snäckorna låter växterna vara utan att de där små vita minimaskarna börjar dyka upp, nu när jag inte har några fiskar som kan mumsa på dem i sin tur
                      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                      Kommentar

                      • Maria S. Edström
                        • November 2012
                        • 95

                        #86
                        Akvaristik måste vara en av de bästa hobbyerna i världen, hands down. Du kan utan bekymmer vara en fulltids-fullblods-nörd som lever för allt vattenrelaterat du kan hålla inom fyra väggar, du kan lika väl vara någon som tycker att det är kul med en levande möbel hemma, som ett konstverk som förändras från dag till dag och alternativet finns också att vara en utpräglad periodare som tidvis andas med gälar och som tidvis bara hinkar i en slatt vatten i akvariet i veckan i förbifarten.

                        Akvariehobbyn för mig är något som ständigt genomgår olika stadier. Jag tänker bara på denna tråd - från början var det en intensiv planeringsfas som skedde på det teoretiska planet, därefter kom en tid av praktik då inredningar skulle ordnas, växter planteras och fiskar inflyttas,och nu är jag inne i en period där jag som akvariehållare är mer passiv och iakttagande, där jag på något sätt har lämnat kontrollen som jag hade under planeringen och uppstarten till själva akvariet och låter det gå, förvisso i den riktning jag först pekade det, men ändå självmant och med små förändringar som jag inte kunnat förutsäga och som blir så mycket mer spännande när jag enbart är åskådare och inte regissör.

                        Jag tror dock att dessa faser inte nödvändigtvis behöver avlösa varandra, jag tror att de många gånger löper parallellt, särskilt om man har fler akvarium än ett. Jag är fortfarande kvar på det teoretiska planet, och tänker ständigt kring nästa steg som kan ske för mina akvarier, trots att uppstarten är över sedan länge. Eftersom jag inte "gjorde klart" allt från början, med fiskval och inköp och liknande utan ville låta denna process ta sin tid (en del av tjusningen med hobbyn är ju att fantisera om alla alternativ som finns möjliga innan du har fisken i karet) så förlängs ju denna period och smälter ihop med den mer passiva iakttagande-perioden. Man blir kanske aldrig riktigt klar med ett akvarium, och även om du själv tycker att "nu är jag nöjd" så fortsätter akvariet i sig att mogna och förändras vilket gör att hobbyn aldrig blir statisk. Det är kanske detta som lockar mig mest, och som också håller mig kvar, inom akvaristiken.

                        Hoj go' vänner, nu fick ni er en dos fisk-filosofi på mitt egna subjektiva lekmannamässiga sätt Ibland blir jag så förundrad över hur olika jag tänker kring akvarium nu och hur jag tänkte när jag började att jag bara måste få utlopp för det. Man vet ju i alla fall vart man har sitt hjärta när man skriver bättre reflektioner på ett forum som detta än på hemtentor

                        Jag lovar att det snart är slut på den enhetliga textmassan! Snart kommer jag att kunna lägga upp lite bilder, inte bara länkar till bilder, och då blir det kanske annat ljud i skällan
                        Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #87
                          Där har du nog slagit huvudet på spiken i dina iaktagelser. Kruxet kan vara om man törstar för mycket i planeringsfasen och ser bara det roliga inom akvaristiken, och kör igång akvarium efter akvarium då det är så enkelt och det behövs inget arbete för att hålla karen i bra skick...tills den dagen det blir lite motgångar. Det är många av dessa kar som översvämmar Blocket, och ser jag i backspegeln har det försvunnit väldigt många personer man lärt känna privat via Zoopet.
                          Så det bästa är att ta det lugnt och inte köra igång 32 akvarium det första halvåret. Har man fått in känslan och fått lite erfarenhet är det en annan femma...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Vad trevligt du skriver, Maria. Riktigt njuter av formuleringar och tankeskutt.Tror att lekmannafilosofi går alldeles utmärkt. Tror inte det egentligen finns professionell fisk-folosofi. Så för mig kan du nog aspirera på en professur direkt Jag känner precis som du att det är väldigt olika processer inom det här med akvaristiken.
                            Nu lever vi ju i en fort-och-fel period i mänsklighetens historia, där människor är så upptagna av sin framtid att de inte hinner med sin nutid. Märker på många här i forumet och på mig själv ibland att det blir som att "gasen hänger sig" och då verkar det vara något, tex. prylar som kickar ingång att allt blir så bråttom. Däremot tycker jag själv att inredningsdiskussioner, art eller beteendediskussioner har en lugnande inverkan på i varje fall mig.
                            Tror det är bra om man lär sig vad man har sina kickar och sitt lugn inom sin akvariehobby så man inte förlorar sig i farten för mycket. Den stress man hamnar i "kick-fasen" då leder oftast till ommöbleringar i burken, byte av tema eller fiskbyten etc. i ett tempo som både stressar fisk, växter balansen i burken och mig själv.

                            Ett av de bästa råden jag fått här i forumet är av signaturen Bossep som predikade att jag skulle "sitta på händerna" när jag ville iväg. Klok man det där.

                            När jag läser det du skriver så tycker jag att du verkar lyssna inåt och att du vill landa i dina val. Helt rätt tänk.
                            Men jag blir bekymrad när du ska skriva mindre när du sedan tar bilder. Dessa långa stycke text när någon tar ut svängarna ordentligt är min värld kanske det mest stimulerande här. En gång skrev t o m Anders ett riktigt långt inlägg...

                            Så ta gärna bilder, men snälla, skriv inte kortare
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Maria S. Edström
                              • November 2012
                              • 95

                              #89
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Där har du nog slagit huvudet på spiken i dina iaktagelser. Kruxet kan vara om man törstar för mycket i planeringsfasen och ser bara det roliga inom akvaristiken, och kör igång akvarium efter akvarium då det är så enkelt och det behövs inget arbete för att hålla karen i bra skick...tills den dagen det blir lite motgångar. Det är många av dessa kar som översvämmar Blocket, och ser jag i backspegeln har det försvunnit väldigt många personer man lärt känna privat via Zoopet.
                              Så det bästa är att ta det lugnt och inte köra igång 32 akvarium det första halvåret. Har man fått in känslan och fått lite erfarenhet är det en annan femma...
                              Jo Anders, det är ju inte utan att man i tanken planerar både två och tre akvarium till, men då träder ett forum som Zoopet faktiskt in för mig och löser det hela. Här kan jag läsa och följa med andra på den roliga resan som är att planera och starta och sedan sköta olika typer av akvarium, och höra hur de tänker. Alldeles gratis och utan bekymmer med utrymme, och än så länge är det gott nog åt mig För det är just som du säger, det är så lätt att starta och rutinsköta ett akvarium att det kan vara frestande att dra iväg med flera, särskilt nu när det finns så många små modeller så att man knappast kan skylla på utrymme. Jag har ju varit lyckligt förskonad från problem, så jag har aldrig upplevt den där känslan av "nej, nu lägger jag ned", men jag räknar med att det någon dag kommer det med Jag hoppas då att jag kan hålla huvudet kallt och vara resonabel, men vad sjutton vet man om man en dag står med cyano upp till armbågarna och fiskarna simmar baklänges


                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag läser det du skriver så tycker jag att du verkar lyssna inåt och att du vill landa i dina val. Helt rätt tänk.
                              Men jag blir bekymrad när du ska skriva mindre när du sedan tar bilder. Dessa långa stycke text när någon tar ut svängarna ordentligt är min värld kanske det mest stimulerande här. En gång skrev t o m Anders ett riktigt långt inlägg...

                              Så ta gärna bilder, men snälla, skriv inte kortare
                              Vad kul att du vill skriva i min tråd, Bluewing! Dina trådar, framförallt den om dina diskusdrömmar, är det som verkligen inspirerat mig till en stor del av den attityd jag har kring mina akvarier i dag. Skynda långsamt, njut av hela processen för den kan vara ett lika stort nöje som själva färdigställandet, och har man tänkt både en och två gånger innan man väl sätter vatten i karet så får man mindre saker att ångra än om det bara blir ett jäktande för att få fisk i vattnet på kortast möjliga tid.

                              Angående långa texter... Jag är rädd för att skrivande ingår i min konstitution, och det blir både gärna och långt när jag väl kommer igång Så det är nog ingen risk att det bara blir en bilderbok. Men det kan ju vara kul att se vad sjutton jag gojar om som omväxling (eller ska jag säga komplement) till mina textväggar Lyckan att få breda ut sig i text om ämnen som både ligger mig varmt om hjärtat, utan tidspress och som är helt frivilligt kontrasterar så mycket mot de texter jag skriver under utbildningen (förvisso även de inom intresseområden, men med mer styrning från andra) och gör att jag bara inte kan låta bli. Jag kanske ska byta bana och omskola mig till akvarie-filosof!
                              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #90
                                Hej Maria! Jag vill bara "chima in" med övriga här. Du skriver bra och intressant, och jag tycker det är riktigt trevligt att få sätta mig och läsa ett lite stabbigare stycke text titt som tätt.
                                Jag har ju förr i tiden skrivit ganska långa grejer här på forumet, jag också - och precis som du, kanske känt att det "blivit lite mycket" ibland, och ofta ursäktat mig. Men, jag tror att en rejäl och beskrivande text i de flesta fall uppskattas. Så ös på bara!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...