Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Rotala funkar nog överlag sämre utan CO2... Jag la ner mäsken i ciklidburken bara för att jag är lat och det blir för många flaskor att byta... Slänger nog ut R.wallichii därifrån endera dagen! Den slutade växa.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Rotala funkar nog överlag sämre utan CO2... Jag la ner mäsken i ciklidburken bara för att jag är lat och det blir för många flaskor att byta... Slänger nog ut R.wallichii därifrån endera dagen! Den slutade växa.
      Jag får knappt sp green att växa utan gas men som tur är så är det inte direkt en bristvara här
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Men, det behövdes inte så mycket gas... Jag hade bara tre liter mäsk till ett 310L och kalasdålig lösning av gasen!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Den växten jag har i mitt kar är från ett mörkt kar i affären där plantan fått minimalt med ljus. Så det syns på växten att bladen längst ner är kortare och att den börjar ta fart så smått.
          Men håller inte med om att den var skitful innan utan vacker på ett skirt sätt. Har den även i ett nano helt utan gas där den börjar ta fart även där.
          Det är väl för det mesta så att om man kört med Co2 ett tag och sedan slutar med detsamma så blir det ju nästan som att strypa plantan då byggmaterialet försvinner. Sedan kan man väl säga att Wallichii behöver väl lite mer av allt än Rotundifolian.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Jag stormtrivs verkligen med detta Lido:
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              Jättefint! Ett sånt skulle jag vilja ha [emoji2]

              Kommentar

              • *Jörgen*
                • September 2014
                • 85

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Rotala funkar nog överlag sämre utan CO2... Jag la ner mäsken i ciklidburken bara för att jag är lat och det blir för många flaskor att byta... Slänger nog ut R.wallichii därifrån endera dagen! Den slutade växa.
                Mr Woods, hur mycket ljus har du till den växten? Är själv lite sugen på en och om man skulle satsa på en ramp till.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Jörgen, skicka ett PM till Woods direkt så får du svar den vägen.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Jörgen, skicka ett PM till Woods direkt så får du svar den vägen.
                    Ja det har du rätt i.
                    Intressant och lärorik tråd det här Bluewing.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jag stormtrivs verkligen med detta Lido:
                      https://www.youtube.com/watch?v=NBNY...oV4BsIAiCl9juQ
                      Wow, så läckert!
                      Lidot har ett perfekt format (iallafall för en som gillar kuber ) och du har fått till det så bra med inredningen! Gillar också ditt fiskval.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu har jag grubblat färdigt och stänger ner mitt sista nano och flyttar över drottningrasbororna och Amanoräkorna till mitt 120 Lido. Märker att jag är färdig med nano pga att det blir så himla stora begränsningar i fiskurvalet och att det är svårt att få till det med matningen under ledigheterna. Så ska sälja båda nano inklusive den piedestal jag har under (Eheims orginal)

                        Använder över lag Eheims Twinmatare när jag är borta länge. Äger 3 stycken idag som går i mitt Asienkar på jobbet, Diskuskar och mitt Vision 180. Däremot funkar Juwels matare bra i Lidot. Jag ger spartansk matning så räcker det precis i 2 veckor vilket är det längsta jag är borta från karen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ett snyggt inrett nano är grymt att ha, men som du säger blir man väldigt begränsad i både inredning och fiskval. Man måste nog ha ett genuint intresse för nano om man ska ha dem snygga och sköta dem över tiden...som inte jag heller hade.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Känner man att man inte räcker till för att sköta ens kar som man önskar så övergår tjusningen med hobbyn till skyldigheter och då är ju risken att alla kar blir eftersatta och att man så småningom tröttnar. (Så känner jag). Jag har förmånen här att få avnjuta Nanokaret utan större insats eftersom sambon sköter om det. Hon behöver dock snart en mottagande plats för en del djur efterdom de ynglat av sig så förbaskat
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Ett snyggt inrett nano är grymt att ha, men som du säger blir man väldigt begränsad i både inredning och fiskval. Man måste nog ha ett genuint intresse för nano om man ska ha dem snygga och sköta dem över tiden...som inte jag heller hade.
                              Det är verkligen precis som du säger. Nano är grymma om man har tiden för dem och trivs med millimeterprecision i skötsel och kan acceptera ett urval på ytterst få arter. Ser dem med som anpassade för räkor egentligen.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Känner man att man inte räcker till för att sköta ens kar som man önskar så övergår tjusningen med hobbyn till skyldigheter och då är ju risken att alla kar blir eftersatta och att man så småningom tröttnar. (Så känner jag). Jag har förmånen här att få avnjuta Nanokaret utan större insats eftersom sambon sköter om det. Hon behöver dock snart en mottagande plats för en del djur efterdom de ynglat av sig så förbaskat
                                Ja någon måste brinna för detta pysslet med en minivärld. Eftersom jag alltmer gör inredningarna så de ska få bli lite vilda och gå sina egna vägar så funkar det inte riktigt med nanos. Men ett välskött nano är verkligen vackert. Men ett sunkigt är tragiskt ganska snabbt.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...