Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag slänger Svärdsplantorna eftersom jag tidigare haft Cladophora i karet och inte vill ha det vare sig i mitt eller annat kar.
    Klokt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Sv: Äntligen ett akvarium igen

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Ja det ska bli intressant att se hur de kommer att ta sig. Tycker inte du att det liksom fattas paletter i bilden på nåt sätt?
      Visst fattas det paletter

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Kände mig sugen att ta mig an mitt 180 idag. Så jag tog ut mina två svärdsplantor.
        Trots att hälften av bladen klipptes bort förra veckan blev de så här när jag tog ut dem:


        Tog även ur den stora mangroveroten ur karet och satte in två mopanirötter jag fått över från Diskuskaret. Delade sedan den smått gigantiska Javaormbunken jag hade i flera mindre plantor som sattes i olika veck och håligheter i mopanirötterna. Innan allt skräp har lagt sig så blev det så här med mobilen:


        Nu låter jag det få mogna och sätta sig lite så får jag se hur det ska utvecklas framöver. Börjar bli rejält sugen på Palettciklider i detta kar ska erkännas. Inte SA men jag tycker de är så läckra
        Jösses, vilken storlek på den plantan
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja det ska bli intressant att se hur de kommer att ta sig. Tycker inte du att det liksom fattas paletter i bilden på nåt sätt?
        jopp, det gör det jag har fått "smak" på paletter nu

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag slänger Svärdsplantorna eftersom jag tidigare haft Cladophora i karet och inte vill ha det vare sig i mitt eller annat kar.
        Det gör du rätt i, den skiten sprider sig som en värsta farsot..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det där såg snyggt ut, mannen!
          Paletter och några Mosaikgurami hade suttit som en smäck i det karet!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Tack, Anders. Ska ta en bild med en bättre kamera sedan. Just nu börjar vattnet bli the-färgat av mopanirötterna, vilket lär hålla i sig en tre månader eller så.
            Kul idé med mosaikguramin, en gammal favorit. Det kittlade lite gött i magen vid tanken,vilket är ett bra tecken. Tycker Zoopet är som en guramifri zon ibland. Fattar inte att det är så sällan bilder på dessa vackra fiskar.
            Ska titta förbi vid en affär på vägen hem.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5

              Är det inte så att gurami kan vara lite stökiga att hålla,bråkar en hel del med varandra ?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Christer5
                Är det inte så att gurami kan vara lite stökiga att hålla,bråkar en hel del med varandra ?
                Kan vara så i vissa fall, men de är ett utmärkt "palettstörfisk"-inslag i karet (Johnny är ju lite småsugen på någon form av palett) - och en hel del av dom riktigt tjusiga att titta på!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Äntligen ett akvarium igen

                  Min handlare hade Paletter! Så jag ska dit efter jobbet och se hur de ser ut. Mosaiker också.

                  Sedan apropå guramis så är just mosaiker riktigt mjuka i sättet. Kanske inte hanar emellan men annars. En gurami som rekommenderas i rätt miljö dvs. med flytväxter och annat som lockar till guramiharmoni Funkar kanon med andra lugnare fiskar.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Äntligen ett akvarium igen

                    Kolla om de har någon sorts taeneatus, de är inte lika agera som de vanliga huliganerna, plus att de i mina ögon är redigt mycket snyggare !
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Äntligen ett akvarium igen

                      Men nu blev det vanliga, helt standardpulcherbusar I ett sånt här forum så väcker ju ofta det speciella eller ovanliga intresset. Hos mig också. Men jag har en slags hemlängtan inom akvaristiken och saknar fiskar som jag haft en gång i tiden. Så ser jag en eldbuk, skalar eller vad det nu är så känns det som att minnen från förr ploppar upp i skallen som överhettade popcorn.

                      Sitter ju och ler åt mina alldeles vanliga standard-svärdbärare....

                      Tittade runt på spännande apistogramma mm. Men satt med ett lyckligt flin framför Pelvicachromis Pulcher. Palettciklider gav mig mina första lekar som 12-åring och jag gick omkring som en stolt tupp då trots att alla som haft Paletter vet att det snarare är en bedrift att inte få till lek.
                      Handlaren ville att jag skulle välja Veijita etc. När man kan köpa paletter, sa jag?
                      Så i mitt inre är det en pågående resa till barndomen som pågår i mitt 180. Så för tillfället går en 1,93 m lång 12-åring runt här på Diskusgatan.
                      Riktiga förälskelser går ju inte över. De ligger där i bakhuvudet och gror och väntar på att få titta fram. Så det så.
                      Senast redigerad av Bluewing; 07 October 2013, 20:17.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Men nu blev det vanliga, helt standardpulcherbusar I ett sånt här forum så väcker ju ofta det speciella eller ovanliga intresset. Hos mig också. Men jag har en slags hemlängtan inom akvaristiken och saknar fiskar som jag haft en gång i tiden. Så ser jag en eldbuk, skalar eller vad det nu är så känns det som att minnen från förr ploppar upp i skallen som överhettade popcorn.

                        Sitter ju och ler åt mina alldeles vanliga standard-svärdbärare....

                        Tittade runt på spännande apistogramma mm. Men satt med ett lyckligt flin framför Pelvicachromis Pulcher. Palettciklider gav mig mina första lekar som 12-åring och jag gick omkring som en stolt tupp då trots att alla som haft Paletter vet att det snarare är en bedrift att inte få till lek.
                        Handlaren ville att jag skulle välja Veijita etc. När man kan köpa paletter, sa jag?
                        Så i mitt inre är det en pågående resa till barndomen som pågår i mitt 180. Så för tillfället går en 1,93 m lång 12-åring runt här på Diskusgatan.
                        Riktiga förälskelser går ju inte över. De ligger där i bakhuvudet och gror och väntar på att få titta fram. Så det så.
                        Åh Bluewing (säger jag i lite feberyra), dom "vanliga" paletterna är hur snygga som helst - jag vill också ha dessa igen. Jag själv haft dom här lite "ovanliga" ett antal gånger, men det har tyvärr inte funkat i vårat vatten i alla fall.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Äntligen ett akvarium igen

                          Ja visst är de Hanen och honan som var en av de kaxigare i karet hos handlarn. De fjädrar sig redan för fullt för varandra. De är i stort sett fullt utfärgade och är så vackra och lite coolt kaxiga. Det tog den fem minuter att flytta in hos mig
                          Senast redigerad av Bluewing; 07 October 2013, 20:46.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Äntligen ett akvarium igen

                            Stackars dig Inger som är så dunderförkyld. Låter jobbigt. Sköt om dig och hoppas du snart blir frisk
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja visst är de Hanen och honan som var en av de kaxigare i karet hos handlarn. De fjädrar sig redan för fullt för varandra. De är i stort sett fullt utfärgade och är så vackra och lite coolt kaxiga. Det tog den fem minuter att flytta in hos mig
                              Aha, dom har alltså redan flyttat in hos dig. Va kul...bilder, eller film uppskattas.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Äntligen ett akvarium igen

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Aha, dom har alltså redan flyttat in hos dig. Va kul...bilder, eller film uppskattas.

                                //Inger
                                Japp. De är numera permanenta medlemmar av familjen. Lite svårfotat i mopanivatten, men ska se om det går att få till. Bytte ju allt vatten i samband med omplantering etc. Så det är grumlig utfällning och thevatten som gäller. Grumlet kom nog ifrån några lerkulor jag missade i botten. Återkommer med bilder.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...