Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja det är för djäkligt egentligen. Dessutom så börjar jag få konstiga idéer. Typ ett kar med tjockt med regnbågsfiskar och L-malar. Kombos är egentligen ganska häftiga.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Märkligt hur det funkar va.. Haha..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Film på Lidot:

        Jag har ju olika rör i rampen dvs. Juwels color fram och Juwel daylite bak. Tycker den kombon ger så himla bra färger. Lyster i det gröna samtidigt som fiskar och botten får en vilsam färg.
        I och med att jag bytte powerhead i mitt 450 diskuskar så tog jag den 1000L/T pumpen och satte i detta Lidit istället för den 500 som levereras. Tycker då det blir perfekt cirkulation. Mina L-malar är ju helt osynliga som vanligt, men det är ju charmen med dem
        Funderar starkt på att sätta i en grupp Drottningrasbora som de har en grupp vildfångade på mitt ställe. De är så vackra!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Kom hem och då låg min Nyckelhålshona död i mitt 180. Så nu har jag 4 olyckliga hanar kvar. Hon har ju lekt var 3:e vecka en tid och tunnade ur eftersom. Så trots proteinrik mat så tog hon väl slut. Trist hur som helst.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            I 120 Lidot så har det tillkommit en gammal favorit, Mosaikgurami:
            Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-12-09 20.23.18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 200,7 KB
ID: 2165139Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-12-09 20.23.14.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,0 KB
ID: 2165141
            Det är med mobilen så då blir bilderna därefter.
            Bifogade filer
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Kom hem och då låg min Nyckelhålshona död i mitt 180. Så nu har jag 4 olyckliga hanar kvar. Hon har ju lekt var 3:e vecka en tid och tunnade ur eftersom. Så trots proteinrik mat så tog hon väl slut. Trist hur som helst.
              Så trist, hoppas du hittar en nya hona.
              Ursprungligen postat av Bluewing
              I 120 Lidot så har det tillkommit en gammal favorit, Mosaikgurami:
              [ATTACH=CONFIG]73118[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73120[/ATTACH]
              Det är med mobilen så då blir bilderna därefter.
              Så fina, jag har ju dessa med och mina äter nästan ur handen på mig

              karet är fint med,tummen upp på det!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men hur hittar man en vuxen hona? Jag ser aldrig vuxna Nyckelhål till salu
                Sedan är det inte så lätt att se skillnaden. Ska höra med akvarielagret.

                Ja visst är de fina och trevliga. Dessa är drygt halvvuxna och ett par.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men hur hittar man en vuxen hona? Jag ser aldrig vuxna Nyckelhål till salu
                  Sedan är det inte så lätt att se skillnaden. Ska höra med akvarielagret.

                  Ja visst är de fina och trevliga. Dessa är drygt halvvuxna och ett par.
                  Nä, det är ju det som är svårt men kolla efter annonser på olika forum eller fb, kanske?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Bra tips, Pia. Tack!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Film på Lidot:

                      Jag har ju olika rör i rampen dvs. Juwels color fram och Juwel daylite bak. Tycker den kombon ger så himla bra färger. Lyster i det gröna samtidigt som fiskar och botten får en vilsam färg.
                      I och med att jag bytte powerhead i mitt 450 diskuskar så tog jag den 1000L/T pumpen och satte i detta Lidit istället för den 500 som levereras. Tycker då det blir perfekt cirkulation. Mina L-malar är ju helt osynliga som vanligt, men det är ju charmen med dem
                      Funderar starkt på att sätta i en grupp Drottningrasbora som de har en grupp vildfångade på mitt ställe. De är så vackra!
                      Så 1000-pumpen funkar i ditt Lido? Då borde den ju funka i 125an också... Borde ju vara samma storlek på lådan. Kanske borde ha köpt den istället men va osäker på om den fick plats eller inte.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Johnny, vad är det för smalbladig växt i mitten?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag var tvungen att leta reda på mina anteckningar Inger. Så det fick vänta tills jag kom hem. Sitter och sippar romspetsad glögg just nu hemma. Det är en vanlig Rotala Rotundifolia :
                          Klicka på bilden för större version

Namn: rotala rotundifolia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,3 KB
ID: 2165158
                          Att den ser röd ut här på bilden från Tropica beror på att den fått rejält med ljus. Mina kommer bara att bli gröna på nuvarande ljusnivå. Den är lättskött, lite skir och helt i min smak.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag var tvungen att leta reda på mina anteckningar Inger. Så det fick vänta tills jag kom hem. Sitter och sippar romspetsad glögg just nu hemma. Det är en vanlig Rotala Rotundifolia :
                            [ATTACH=CONFIG]73138[/ATTACH]
                            Att den ser röd ut här på bilden från Tropica beror på att den fått rejält med ljus. Mina kommer bara att bli gröna på nuvarande ljusnivå. Den är lättskött, lite skir och helt i min smak.
                            Den funkar nog inte hos mig - ingen Co2 och brist på lite annat

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Den klarar sig utan Co2 och är en lätt planta.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Äntligen ett akvarium igen

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Den klarar sig utan Co2 och är en lätt planta.
                                Den är väldigt lätt för mig, den funkar inte alls på samma sätt i akvarierna utan co2 här..

                                Den får tätare bladstruktur med kortare blad. Den blir väl rent utsagt skitful i de vanliga karen jag har.,

                                Men, den växer..

                                Edit: kollade filmen. Den har lite kvar att ge här med, vi får se hur den tar sig när bladtopparna får mer ljus
                                Senast redigerad av Mathias Nilsson; 10 December 2014, 23:44.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...