Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vattnet har klarnat i Lido 120:
    [ATTACH=CONFIG]72594[/ATTACH]
    Grunnar på vilka fiskar jag ska lägga till framöver som hyggligt skonar körsbärsräkorna. Men tvärtrivs och är genomnöjd med karet och som inredningen blev. Går och stryker lite runt karet och bara myser. Tycker det är så häftigt när en inredning bara sitter i kroppen inte i huvudet. Gillar också att det fungerar utan limmad bakgrund. Bygger man upp med växtligheten på höjden så syns ju ändå inte bakgrunden.
    Snyggt Har själv ett Lido 120 som jag tömde häromsistens, och har gått i tankar om att sälja det. Men blev ju lite sugen på att starta upp det igen, när jag såg din bild. Du kanske kan komma med tips på inredning och invånare?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Tack Shepard.
      Idén med detta karet var att tänka på karet som ett nano, men större. Dvs att välja växter och inredning så att karet ser stort och luftigt ut. Mathias nämnde tidigare samma idé som jag haft själv dvs att utnyttja Lidots höjd genom att bygga just på höjden. Så jag har köpt mangrovebitar med mycket sprickor så att det går att trycka in Microsorum i sprickorna. Har dessutom haft olika små former av anubias som jag satt i. Sedan är det en redmoorebit med lindad Taiwan moss och diverse Cryptocoryner och smalbladiga Rotala. Likaså Frogbit på ytan är ju inte så stor så den går i samma skala som resten. Sedan är ju fisken mini dvs. Endlers och dvärgrasbora. Det största i karet är några Amano. Sedan kryper det pintjockt med Körsbärsräkor. Har inte räksäkrat filtret då min erfarenhet från mitt 450 är att filtret är ett rent lovenest för Körsbärsräkor och de kan vandra in och ur det som de behagar. Men de är skyddade från fisk och har obegränsat med näring.

      Så tyngdpunkten i karet är vänster bakre hörn (döljer JBL Taifun som löser Co2) som sedan balanseras av "stocken" till höger som är en urholkad halv stam. Idén med den stammen är att den förstärker diagonalen jag byggt samtidigt som det svarta filtret försvinner i skuggan av "stammen"

      Så tänk fisk och räkval som i ett nano men uppgraderad i ett 120 så känns karet gigantiskt. Det var idén
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ok, ja, för att vara ett nano är det ju allt annat än Har du i nå't särskilt för växterna?

        Funderar på om jag skulle lägga ner mitt 112-liters, och starta upp Lidot istället. Vill byta ut sanden i det, och funderar på om man kan flytta sanden från 112-literskaret, eller om det inte räcker...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          I detta kar är det biltemas sand, i botten fördelat gödningen Easylife Rootsticks som jag testat i mitt 450 med gott resultat. Inte tillsatt gödning i vattnet än utan vill förbi nitritpeaken innan jag börjar ge halv dos PMDD. Co2 tillsätts men på sparsam nivå. När karet börjar bli i balans så ökar jag PMDD och Co2 successivt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ta inte i så du storknar nu, Linda. Det är min vanliga rufs-deluxe-stil
            Ja, som jag gillar!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Sa ju att jag skulle sälja mina bägge nano, men börjar nu få idéer om att ha ett av dem som ett rent killi-kar och att jag så småningom tar en tur till Södermalms akvarieaffär för att hitta en riktig godbit.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Hittade rätt fisk till Lido 120. Ett gäng L204 ska koppas in
                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416505098.107452.jpg
Visningar: 1
Storlek: 356,1 KB
ID: 2164768
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Sa ju att jag skulle sälja mina bägge nano, men börjar nu få idéer om att ha ett av dem som ett rent killi-kar och att jag så småningom tar en tur till Södermalms akvarieaffär för att hitta en riktig godbit.
                  Du kanske kan göra om något till fiskspa med de fisker som äter hård och gammal hy och ha på jobbet. Då får du ju extra inkomster. Kan finnas i väntrummet så under tiden de väntar på att komma så tar de ett fiskspa ☺

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Äntligen ett akvarium igen

                    Ska du till Sthlm så måste du hojta till! Ok?

                    Tänk att du fastnat för träätarna. Kul med malar såklart! Fina är de också. Står på min önskelista.

                    Jag såg förresten Lido-kar idag (tomma) men förstår varför folk gillar dem. De har något över sig. t.o.m så att jag blev sugen.

                    Du som har en bunt juweler. Hur har silikonet sett ut på dina? Ordentligt eller lite slarv här och var? Antar att jag bara hade otur nu.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Klart jag ska. Hösten är min intensivaste jobbperiod så det blir minst 10 timmar per dag. Annars hade jag redan tittat förbi.
                      Det är Ernst fel. Det är lite skönt i ett kar med massa små räkor att ha en fisk som äter trät de sitter på i första hand och i Lidot så är det gott om smaskigt mangrove för en sådan läckerbit som L204 är. Köpte 3 (det var alla . )
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Hojta när du kommer farandes!
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Alltså... Helskotta vad bra det där blir!
                          Jag funderar själv på ett Lido! Hur många watt ljus kan man klämma i?

                          Och jag vill också ha träätare!!
                          L204, eller L397 vill jag ha, men jag har drabbats av beslutsångest...
                          Senast redigerad av Mr Woods; 20 November 2014, 19:43.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Äntligen ett akvarium igen

                            Javisst, blir det helskotta bra!
                            Gällande Lido så får du plats med 2 ramper á 48w dvs. 96w vilket innebär 0,8w per liter. Det är inga mittenstag som skuggar.

                            Är det inte riskabelt att skaffa träätare om man heter woods!?

                            De är helläckra och nu kan jag som alla andra L-ägare njuta av att någonstans i karet finns det läckerbitar. Det gäller bara att hitta dem....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Alltså... Helskotta vad bra det där blir!
                              Jag funderar själv på ett Lido! Hur många watt ljus kan man klämma i?

                              Och jag vill också ha träätare!!
                              L204, eller L397 vill jag ha, men jag har drabbats av beslutsångest...
                              Lido 120 är det 2 x 24w i och du kan addera åtminstone en likadan ramp till (om inte två)!
                              Juwelkaren är jättefina (tycker jag iallafall )!

                              Kul att det kommer fler innevånare till ditt kar Bluewing och du har fått till det jättebra!
                              Ps. ser att vi la in svar till Mr Woods samtidigt!
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Det är ju bara mitt artistnamn jue...

                                Å fan, 0,8 låter ju lagomt! Får kanske skaffa ett Lido ändå, sedan skall det odlas mossor utav bara he****e!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...