Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinR
    • September 2014
    • 370

    Gott att höra!

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Skönt att höra att det går framåt.

      Det är ju bra för husfriden om hon får behålla sitt favoritkar. Så jag förstår och är med.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Äntligen verkar det börjat vända så smått i mitt nano med fisk/räk-död. Idag är första dagen som de få fiskar som finns kvar börjar se förväntansfullt nyfikna ut och har ätit. Några Amanos har börjat leta mat och karet känns inte längre pestsmittan. Känns så skönt
        Skönt att höra!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu är nanot helt återställt och Amanona knatar runt som vanligt. DeEndlers jag släppt i beter sig som vanligt och värdena i karet är bra. Det hela blev en nyttig läxa i avseende att 30 liter har minimalt med krock-kuddar. Med Co2 och soil skapas kraftfulla processer i karet, så växterna mår kanon. Men det är lätt att det slår fel för fiskarna tycker jag då jag nästan gasade ihjäl dem tidigare då jag nuddat regulatorns ställskruv av misstag. Kör nanot utan Co2 nu då växterna är enkla och simpla.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Nu är nanot helt återställt och Amanona knatar runt som vanligt. DeEndlers jag släppt i beter sig som vanligt och värdena i karet är bra. Det hela blev en nyttig läxa i avseende att 30 liter har minimalt med krock-kuddar. Med Co2 och soil skapas kraftfulla processer i karet, så växterna mår kanon. Men det är lätt att det slår fel för fiskarna tycker jag då jag nästan gasade ihjäl dem tidigare då jag nuddat regulatorns ställskruv av misstag. Kör nanot utan Co2 nu då växterna är enkla och simpla.
            Gott att ordningen är återställd!
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Har börjat få lite planer. Funderar på att sluta med nanon. Det sista krånglet lade liksom bara lök på laxen. Även om nanon är vackra när de är välskötta och fungerar utmärkt som accessoar i inredningen i vilket hem som helst så är de både extremt begränsade och begränsande.
              Förutom killis så är det lite rasboror och endlers om det är fisk som är intressant. Thats it.
              Om man gillar räkor är de ju kanon. Ett miniatyrkar till ett minidjur.
              Men jag gillar nog räkor som är minst som Amano och de känns lite som en flodhästhjord i mitt 30 liters nano.

              Så hur som helst så börjar jag tänka om gällande mina kar. Hemma så har jag ju idag ett 450 Vision med Diskusar. Ett 180 Vision SA sällskapskar och 2 nanon på 30 liter. På jobbet har jag mitt 450 Vision med asientema.

              Så nu funderar jag på att sälja båda mina nanon och ersätta dessa med ett Juwel 200 Lido i vitt.
              I ett sånt kar kan jag ju ha flera arter upp till mellanstorlek. Bara tanken känns spännande. Börjar mer och mer snegla åt Pias karstorlekar som känns rätt lagom.
              Så jag gissar att jag säljer av mina nanos innan jul och köper ett Lido i början av nästa år. Så känns det gott att tänka just nu.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mu(sic)
                • March 2012
                • 2305

                Det låter spännande [emoji2] jag tycker 180 är precis lagomt.


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  Kul! Förstår att Nanos kan bli.lite begränsande i längden.

                  Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ja det håller jag med om Mu(sic). Kan gott tänka mig ett 180 till. Är ganska sugen på lite allt möjligt. Ett Guramikar kanske. En grupp fjärilar eller Apistogrammor. Skulle kunna ha ett par Skalarer om det blev en 200 kub.
                    Kanske bräckvatten och då med Etroplus Maculatus. Jag vet inte än. Låter tankarna få flyga fritt ett tag
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av HeidiH
                      Kul! Förstår att Nanos kan bli.lite begränsande i längden.

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                      För mig börjar det bli så i varje fall.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Eller så kanske jag skapar ett växtkar som Mathiaswannabe och släpper i 6 små nästan osynliga fiskar. Så kan det också bli
                        Eller så blir det någon mindre jordätare, Malawi igen kanske? Aldrig haft Glasmalar.... hmmmm.
                        Bottentittare? Snäcklekare? Apistogramma?
                        Senast redigerad av Bluewing; 10 November 2014, 18:44.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          Jag har också funderat på bottentittare men jag har inte kommit så långt som att kolla om dom passar in. Det är härligt att bara flumma iväg [emoji2]


                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ska bli spännande att se vad du hamnar

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Kolla på Pias tvättstugebilder och se de första bilderna. Helläckra!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Kolla på Pias tvättstugebilder och se de första bilderna. Helläckra!
                                Japp jag har nyss kollat, jätteläckra

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...