250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Jag har funderat lite på din teori om att jag "sköter mitt akvarium för bra". Jag har ju inte matat på 3 dagar nu och när jag avtäckte akvariet så hittade jag massor av sandsnäckor döda. Jag har även noterat att jag inte får dom mängderna sandsnäckor som andra får, jag har liksom bara några spridda skurar.

    Det känns som att jag inte har tillräckligt med mat för dom, för jag har ju inga fiskar vad jag vet som äter snäckor (inte i det här akvariet). Jag har testat att öka matmängden men tycker inte det gör någon större skillnad (testade att klart övermata 2 ggr om dagen i en vecka).
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      Sv: 250L blir 1440

      Du får begrava lite mat i sanden åt de kanske

      Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Jag rensade ju lite igår, funderar väl på att rensa lite mer faktiskt men det får duga för nu. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130626_160207.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,1 KB
ID: 2148230
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          250L blir 1440

          Fy fasiken vad snyggt ditt kar blivit. Syns att inredningen börjar mogna.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Tack. Det var kul att se rötterna på högersidan igen, har inte sett dom på ca 1 månad. Dom är snyggt luddiga av någon form av svarta alger.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Det är drag i karet just nu. Nyckelhålen är i lektagen, en halvrisig bild får det bli eftersom dom drar sig undan om man närmar sig

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130627_211538.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,1 KB
ID: 2148243
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Sv: 250L blir 1440

                Ser kanonfint ut, både karet och fiskarna!

                Mäktigt med all stellata som breder ut sig så fint!
                Dock kan jag tycka att du förlorar djupet i karet, du har ju så härliga mått som inte riktigt får full effekt. Jag har två tips. Dels att gallra ut svärdsplantorna. Öppna upp lite simyta och sikt. De mår bra av att ansas rejält ibland, då skjuter de snabbt nya blad då de inte behöver förse gamla med näring. Jag tycker det är lättast att sträcka ned hela handen och känna mig fram till de yttersta bladen och slita upp dem med en vinkel utåt, då får man lätt med kompletta stjälkar.
                Sen tänker jag att det vore effektfullt att dela stellatan i två partier, ett på varje sida, och öppna upp enbart korridor snett bakåt åt något håll. En triangelformad öppning i rätt vinkel skapar ett fokus för ögat och en spänning och mystik i inredningen. Sen kommer glosson sprida sig dit eftersom ljuset är intensivast i mitten så det blir nog snyggt.
                Några av mina tankar bara.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Tack för tipsen, alla tips välkomnas. Speciellt angående svärdplantorna, har inte riktigt vetat hur jag ska göra med dom men det låter ju logiskt.

                  Just nu är det lek på 3 håll i akvariet så jag lugnar mig lite med vidare ansning. 2 par Scalarer leker på varsin sida av den stora svärdplantan och ett par nyckehålciklider håller på med något lekliknande på framsidan av den lite rödspräckliga svärdplantan jag har.
                  Det ser dessutom ut som att ytterligare ett par håller på att bildas av dom två mindre Scalarerna som finns kvar, dom putsar å fixar på en av rötterna på högersidan av akvariet. Det är bara den ensamma största i mina ögon snyggaste Scalaren som får gå ensam eftersom jag har ojämnt antal och det där med swingers inte verkar vara så poppis i deras värld .
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det är drag i karet just nu. Nyckelhålen är i lektagen, en halvrisig bild får det bli eftersom dom drar sig undan om man närmar sig

                    [ATTACH=CONFIG]62541[/ATTACH]
                    Tänkte på att två av nycklarna har prickar och två har sträck baktill. Är de olika teckningar eller ändrar dem det själva till och från, typ kamouflage?
                    Jag måste ju lära mig lite ifall jag ska skaffa sådana
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Dom ändrar efter tycke och smak beroende på lek och gud vet vad. Ibland ser dom ut lite som flaggciklider å ibland är dom lite spräckliga när dom gömmer sig.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Haha okej, då vet jag.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Har du resurserna och orken kan du byta till dig ett 2250L 250x120x75 för ditt kar.. 15mm, står nedskuret i linköping.. antar att det inte är intressant med tanke på hur nystartat detta är men han vill ha mindre och du kanske vill ha större?
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Du Kristian, vad lägger du dig på för Co2-värde i karet?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Inte intressant med större kar. Får inte plats helt enkelt (det skulle täcka dörren till mitt sovrum...)

                              Jag ligger på ca30 PM co2. Kh2 och pH 6.3.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                250L blir 1440

                                Hur lång tid behövde du från start för att komma upp till 30 ppm? Jag menar innan fiskarna vant sig vid den höga Co2 koncentrationen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...