250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Bilar är simpelt, växter e ju as knepigt .
    Som sagt nitrat haor jag ju faktiskt acceptabla nivåer kvar, cyann äter ju fosfat och den växer ju i slutet av veckan så det bör inte vara det som är problemet.
    Jag buffrar ju vattnet till något högre gh så där finns ju många av microämnena och resten bör finnas i miplus gödningen. Det enda jag vet som jag faktiskt avviker när jag doserar är ju att jag kör miplus pro och jag doserar efter vanlig miplus.
    Jag anar också att jag ligger något över mina uppmätta pH värden då det drog iväg 0.1 när jag ändrade cirkulationen i samband med vattenbytet...
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      Jag tycker det här är otroligt facinerande. Jag slutade med KNO3 delen i PMDD pga höga nitratvärden. Fick alger i alla kar utom ett som fortfarande har 30-40 i nitrat. Nu får alla kar utom det KNO3 igen. I det karet ökade jag i stället MiPlus till 1,5 eftersom järn ligger i underkant. Resultatet i det karet blev att nitratet sjunker. Borde ju då betyda att något i MiPlus saknades och att nitratet nu förbrukas.
      Ska avvakta nån vecka till innan jag drar en slutsats. Gör bara små ändringar åt gången för att se vad som händer och varför.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tycker ämnet med växter, näring och alger är extremt fascinerande. Det som är det mest spännande är väl också när man tycker sig hitta en logisk förklaring och ser sambanden. Ibland tror jag nyckeln ligger i vilka växter vi planterar i våra akvarium. Även om man fläskar på med höga doser PMDD så kan ju en enskild växt ta en del av t.ex. nitratet och då blir det kanske för lite för vissa andra växter. För egen del kör jag ju med dubbeldos PMDD men fick ändå prickalger som tyder på brist med fosfater. Har nu tagit bort Limnophila som är rena närings-svampen och märker direkt mer fart på t.ex. Svärdsplantor och en del andra. Så för att få jämna doser PMDD tror jag på ett välavvägt växtbestånd.
        Om man har en växt som gör Nitratet för lågt så kan man vad jag förstår få överskatt på annat eftersom de övriga växterna stannar av.
        Dessutom tycker jag mig ha märkt att just Cyano triggas extremt av någon bakteriell obalans. River jag i botten t.ex. så kommer Cyano inom ett dygn. Om jag verkligen inte rör nåt alls i botten så tynar den bort. Så när det gäller Cyano tror jag det finns många triggers.
        Senast redigerad av Bluewing; 02 May 2013, 13:28.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Cyano är extremt märkligt. Ofta beror det på låga nitratnivåer enligt vissas observationer. Men mitt diskuskar har aldrig sett röken av Cyano och där är nitratnivån i princip noll hela tiden. Men ja, då är ju även allt det andra noll också förmodligen.
          Senast redigerad av Einarsson; 02 May 2013, 11:33.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            250L blir 1440

            Det uppstår ju sällan i ordentligt inkörda akvarier. Ökad exponering av en ökad ljustid tack vare skifte av årstid kan vara en bidragande orsak ibland.

            Jag tycker ändå att det är en rätt tacksam plåga, det är ju lätt att arbeta bort den.

            Bluewing:

            Du tänker inte fosfater i ditt resonemang? Det är vid låga halter i det spektrat prickarna kommer
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              250L blir 1440

              Jo jag tänkte fosfater....... Editerade inlägget...
              Senast redigerad av Bluewing; 02 May 2013, 13:28.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Jaha, frågan är ju bara hur jag får mitt kar inkört. Visst det är ju inte jätte gammalt, det rör sig om ca 6 månader i skrivandets stund.

                För att ni som inte sitter här i min soffa ska få en överblick så kan jag upprätta en liten lista på vad som finns i burken.
                Växter.

                Echinodorus osiris (tror jag)
                Echinodorus Amazonicus (tror jag)
                H.Polysperma
                Eusteralis stellata
                Rotala macrandra
                Cerathophyllum demersum
                Glossostigma elantinoides
                Microsorum pteropus
                cryptocoryne wendtii

                Sen är det en småbladig växt som jag inte blir klok på vad den heter, ganska snabbväxande som påminner om h.polysperma fast mörkare och mindre blad.

                Fiskar
                7 scalarer i skaplig storlek
                6 Nyckelhålsciklider
                35-40 Sorgmanteltetror
                15 Metallpansarmalar
                10-15 ottocinklus

                Övrigt.
                2st FX5or
                Trycksatt co2 med ph cotnroller
                Powerhead på 1000l/h
                Sand botten i blandade fina storlekar
                drygt 15kg rötter.
                10st 80w aquastar

                Den största växtmassan står nog svärdplantan för, den stora är ca 60cm i diameter och nåt hela vägen upp till ytan. Det är dessutom ganska stora mängder h.polysperma och Cerathophyllum demersum som växer alldeles för mycket.

                Jag har ju tidigare funderat på att medicinera bort cyanon men mina försök med mörkläggning gav ju väldigt goda resultat så vattnet är ju helt medecin fritt.

                Frågan är ju hur jag nu ska tackla det hela. I dag ligger jag ju ganska högt på nitraten eftersom jag tillsatte gödning i går, jag tycker faktiskt att det har blivit mer cyano i dag så nitrat teorin känner jag inte verkar stämma för mitt kar.
                Ska jag lasta på med mer fisk?
                Jag har ju som sagt haft funderingar på att skaffa mig ett större stim neoner (mycket färg och ekonomiskt försvarbar) om dom skulle gå åt över tiden som scalar foder får väl vara den dagens problem.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Låter ju osannolikt att det inte skulle vara inkört? Eller? Hur som helst verkar ju inte nyckeln ligga i nitraterna i ditt fall, det har du ju testat allting med nu. Får nog börja spåra felet någon annanstans, frågan är var... Någon super expert? :<
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    250L blir 1440

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Låter ju osannolikt att det inte skulle vara inkört? Eller? Hur som helst verkar ju inte nyckeln ligga i nitraterna i ditt fall, det har du ju testat allting med nu. Får nog börja spåra felet någon annanstans, frågan är var... Någon super expert? :<
                    Nej, egentligen inte

                    Det lär ju ta längre tid att få igång ett större akvarium
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Fylla på med mer fisk? Har ju massa Endlers som skulle kunna bajsa ner karet lite mer... Å så kan jag ju flytta över min EBJD så håller jag terrorbalansen på den fronten också... Men samtidigt så är jag ju inte jätte sugen på det då dom blir lite i största laget.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        Cichlor bajsar mycket
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          250L blir 1440

                          Ge det mer tid, se till att knäppa cyanon på fingrarna när den jävlas och sen vänta på att det blir ordentligt stabilt.

                          Jag antar att det är därför, ihop med fetebelysningen.

                          Vad har du i karet som växer riktigt fort?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Det som växer riktigt fort är h.polysperma, Cerathophyllum demersum och R.macaranda kan ju lätt växa 10cm på ett dygn så dom får väl klassas in där.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              250L blir 1440

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Det som växer riktigt fort är h.polysperma, Cerathophyllum demersum och R.macaranda kan ju lätt växa 10cm på ett dygn så dom får väl klassas in där.
                              Bra. Låt det dra iväg utav bara f-n så att det inte finns en chans för något annat ovälkommet att klara sig.

                              Har du några flytväxter?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Har hela 250l baljan överfull med musselblommor...

                                Så du menar att jag ska låta dom dra iväg? Jag satt nämligen och funderade på att ansa ner dom som fan för att kunna hålla upp nitratnivåerna i nivå. Intressant...
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...