250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    En bild på lite scalarer är väl aldrig fel.
    7 av 10 är med på bilden. Lite Cyano också om ni råkar vara färgblinda är nyfikna på varför rötterna ser så släta ut..


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130309_162252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 2146670
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Fina! Den i mitten hade riktigt snygg nosform

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Dom har typ samma allihopa men det syns inte så bra på den usla bilden. Att det ska vara så svårt att få vettiga bilder med mobilkameran.
        Jag vill ju lägga pengarna på fiskar å inte på en kamera...
        Påminner dom om dina nya?
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Okej, ja det gör dom. Nästan samma nosform och samma små prickar inne i de silvriga partierna

          Jag har heller ingen bra kamera för precis, pengarna går till alla karen
          Senast redigerad av freddi36; 10 March 2013, 08:48.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Sitter å funderar på att konvertera till filter bakom bakgrunden istället för dubbla ytterfilter som jag har nu. Man kan väl säga att jag är lite less på min FX5a som drar i sig luft (och fiskar, men det är väl mest mitt eget fel iofs.).
            Enda nackdelen som jag ser det är ju att jag troligen bara kommer köra med en pump istället för 2 som i dag vilket ju ger lite större trygghet om något går sönder. Sen gillar jag ju flödesmängden, och spridningen så att det inte blir så strömt i karet.

            Tanken är då att köra med antingen en Eheim compact 5000 eller två compact 3000. Sen är det väl bara sätta sig med mattkniven å skära filtermatta till förbannelse misstänker jag...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              Ursprungligen postat av KristianE
              Sitter å funderar på att konvertera till filter bakom bakgrunden istället för dubbla ytterfilter som jag har nu. Man kan väl säga att jag är lite less på min FX5a som drar i sig luft (och fiskar, men det är väl mest mitt eget fel iofs.).
              Enda nackdelen som jag ser det är ju att jag troligen bara kommer köra med en pump istället för 2 som i dag vilket ju ger lite större trygghet om något går sönder. Sen gillar jag ju flödesmängden, och spridningen så att det inte blir så strömt i karet.

              Tanken är då att köra med antingen en Eheim compact 5000 eller två compact 3000. Sen är det väl bara sätta sig med mattkniven å skära filtermatta till förbannelse misstänker jag...

              är det något som hindrar att köra tex 4 mindre pumphuvuden? Strilrör sedan om det ändå blir för strömt.

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Jag vet inte hur jag ska få fram 4st på ett snyggt sätt. Visst det ser ju inte jätte snyggt ut som det ser ut nu men att få fram 4 rör på ena sidan blir en utmaning. Målet är ju att få runt minst 5000l/h utan att det blir ett strömakvarium.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  Ursprungligen postat av KristianE
                  Jag vet inte hur jag ska få fram 4st på ett snyggt sätt. Visst det ser ju inte jätte snyggt ut som det ser ut nu men att få fram 4 rör på ena sidan blir en utmaning. Målet är ju att få runt minst 5000l/h utan att det blir ett strömakvarium.
                  Några y-kopplingar och sedan slang och ett litet hål i bakgrunden på lagom distanser ifrån varandra (pekandes mot framrutan)

                  Dessa hål kommer inte synas bland växter etc. Och med 2-3 utblås från varje pump så blir det inte lika intensivt flöde. Eller ett strilrör längst upp längs hela baksidan, kanske ovanpå bakgrunden?

                  3-4 pumphuvuden a 2000l/tim så borde du komma över ditt tänkta flöde och även ha redundans. Finns ju då även möjligheten att koppla 1-2 huvuden på timer om du vill lugna ner vattnet vissa tider.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Jo jag kollade faktiskt på den lösningen, blir ju betydligt billigare att köra typ aquael pumphuvuden, den största kostar ju typ 300 hos pwss och flödar 2000l/h friflödandes.
                    Tål helt klart att funderas på.

                    Lite positiva (hoppas jag åtminstone) nyheter är att jag har en sikt på ca 1m i karet just nu, det ser ut som att cyanon håller på att släppa på vissa blad och tunnas ut på bakgrunden. Tänk om det vore så jävla fett att jag håller på att vinna!
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Har tagit ett nytt steg i cyano kriget.
                      Eftersom det verkar som att antingen cyanon har fått för sig att bli frisimmande eller om jag har fått svävalger så har jag tänkt föröka mörklägga karet. Problemet är ju att jag kör delar av karet öppet och inte har något bra sätt att täcka in det på.
                      Började lite mjukt så gott det gick genom att helt enkelt inte tända, i morgon blir jag barnfri så då kan jag ge mig på steg2 som är att täcka in karet i något (har inte riktigt klurat ut vad än bara).

                      Kan även konstatera att bubblandet från filtret har upphört, det bör alltså rimligen vara co2 som fäller ut när det når filtret. Anledningen till denna slutsatsen är att nu när karet har varit släckt hela dagen så har det gått åt minimalt med co2 eftersom det bara behövs för att hålla ner ph värdet och inte förbrukas av växterna i samma utsträckning. Eftersom vattnet som kommer ut från co2reaktorn håller ungefär 3,8-4,2 (enligt den kalkylatorn jag har hittat så ska det då rimligen vara 6000ppm låter lite orimligt så jag inte tror att kalkylatorn är gjord för dom värdena jag knappade in).
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        ta svart papper och tejpa det på rutorna..

                        Finns på panduro, eller hos lokala tryckeriet
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Rutorna är det minsta problemet, kan alltid "fälla upp" det svarta tyget jag har runt bänken. Problemet är den öppna delen, alltså bakre delen av översidan (främre hälften är en heltäckande ramp). Materialet måste vara ganska styvt så att det inte sjunker ner och vattentåligt eftersom det alltid dunstar lite. Funderar på svarta sopsäckar men jag måste ha någon form av material som styva upp dom...
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            Linda in en lämpligt stor bit wellpapp i svart plast från en sopsäck exempelvis!
                            Inte prova GT?

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Jodå de e på G med GT, ska testa mörkläggning några dagar så får vi se. Har hittat ställe å köpa GT på nu till vettiga pengar så det ska beställas...
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Helt rätt! Men minsta lilla ljusinsläpp och du får inte bort cyanon.
                                I mitt fall var GT det enda som funkade! Men oavsett måste man se till att få bort grunden till VARFÖR cyanon uppstår!
                                Men Hornbach i Botkyrka har GT till ganska bra pris! Och GT funkar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...