250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Tack PiaJo, jag är sån där fånig som gillar scalarer som ser så nära vildform ut som möjligt. Fanns 3-4kar till med Scalarer men den där extra 100 lappen styck gör sjukt mycket för utseendet.

    Det där med pmdd kan vara lite lurigt, men jag tror nog att man kan köra normal fulldos i dom flesta kar. Ska man vara helt 100 så måste man ju plocka fram stora väskan med vattentester. Ska man ge sig på dom lite mer avancerade växterna så kommer man inte undan utan co2, men det finns ju mängder med växter som går alldeles ypperligt utan. Jag får faktiskt mina växter att bubbla i min 250l burk utan co2 och i princip ingen pmdd (pytsar i lite då och då, den går som lite mer lowtech just nu för att testa den linjen också).
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av stefanr72
      Att öka dosen av PMDD utan att tillföra co2 är nog meningslöst.
      Har ju själv inget extra CO2 men upplever skillnaden som stor med normaldos PMDD och om jag höjer dosen. Ligger konstant på 1,5 normaldos vilket precis räcker för de växter jag har. Så visst kan man höja PMDD utan CO2. Frågan är väl mera varför man vill höja PMDD? Är det för att det växer dåligt eller är skälet något annat? Är t.ex. ljuset för svagt för de växter man valt så kan ju tillväxten bli svag ändå, även om doserna höjs. Då är ju huvudproblemet för lite ljus/för ljuskrävande växter. För dig Kristian så verkar du ju inte ha lite ljus direkt Har man någon växt i akvariet som slukar mycket näring som t.ex. Hornsärv eller nåt liknande så kan det ju bli för låga näringsvärden även med höjd PMDD-dos.
      Om akvariet är välskött så tror jag det är viktigt att titta på NO3. Så värdet inte blir för lågt. Tror man inte ska ligga mycket under ca 20-25 ppm om man har växter som kräver näring.

      Vad ligger ditt nitratvärde på i din burk Kristian? Funderar på om du ligger lite lågt? Skälet till frågan är ju din härliga Cyano

      När det gäller den förresten (Cyanon) så är det befriande att se hur avspänd attityd du har i den här tråden till din Cyano. Du gör ingen stor grej av det hela utan verkar mera nöta på och lita på att det fixar sig så småningom. Det syns inte så mycket panik i texten direkt.

      När det gäller fiskarna så tycker jag du valt en riktigt fin kombo med Nyckelhål och Skalarer
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Jo cyan ön är ju lite väl framträdande... Börjar ledsna rejält på den men ville inte in å peta för mycket nu innan dom nya fiskarna kom ner. Hoppas väl på att mer fiskbajs ska generera lite mer nitrat så att det börjar gå tillbaka.

        Funderar på att börja beställa storpack pmdd av haak istället så att man kan gasa kno3 lite, men det är ju väldigt bekvämt att plocka upp de på Akvarielagret när jag är där.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Karl Holm
          • November 2011
          • 223

          Sv: 250L blir 1440

          Jag har läst att det är viktigt att man rör sönder cyanoskiktet ofta för att bli av med det. Under skiktet bildas en syrefri miljö som främjar cyanotillväxten ytterligare. Dock har jag aldrig prövat det själv och vet inte om det stämmer eller inte.

          Men karet börjar ta sig i alla fall! Snygga nyinköp!

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Jag fortsätter på inslaget tema med före och "efter" bilder. Men den här gången blir det film

            Fyllt upp och planterat mitt 1440l kar, ska byta ut 2 av rören som är för blåa.Tekniska specar: 200x120x60. BTN Amazonas bakgrund. 2st Fluval FX5. 10st 80w T...


            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


            Det skiljer 45 dagar mellan klippen. Enda som är tillsatt är lite fiskar och kanske någon droppe pmdd och co2.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              Riktigt nice har de blitt Men en sak som jag tänkte på är att de är rätt mkt stora växer i framrutan. Skall dessa planteras om lite längre bak?

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Jag ska börja med att ansa ganska rejält. Sen misstänker jag att jag får flytta runt lite, funderar på att plocka bort den högra svärdplantan helt och hållet. Den röda vill jag helst inte flytta eftersom den växer så pass bra där den står, den kräver ju lite ljus och det är ljusaste platsen.
                På högra sidan har jag ju en snabbväxande som ska ansas rejält den här gången, tanken är att den ska få sluta under vattenytan så det blir ju typ 20-30cm som ska klippas bort.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Vattenbyte och vattenmätning, kh på någonstans runt 2.5-3 och nitrat värde på 5mg/l.
                  Tänkte ta tag i mitt cyano "problem" så jag körde dubbel dos kno3 = 3dl... Det har faktiskt redan minskat något sen dom nya fiskarna kom ner, troligen mest pga corydorasarna som bökar runt och letar mat.

                  Nyckelhålen är just nu dom mest intressanta fiskarna med sitt "ryckiga" rörelsemönster och förmåga att fullkomligt försvinna.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Vi kör vidare på monologen.
                    Bilder är roligt och i kväll passade jag på att fota lite när det var matningsdax. Kan ju inte säga annat än att man blir väldigt avundsjuk på alla som har fina kameror när man ser sina egna mobilbilder men man tager vad man haver å får vara nöjd med det tills man skaffar något bättre.

                    Sorgmantlarna är nästan alltid först på plats, den enda som har bättre koll än dom är Kakadua honan som fortfarande bor kvar

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220459.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,7 KB
ID: 2145123

                    Efter ett tag dyker Scalarerna upp, dom är lite dåliga på att ta sig fram till maten och känns allmänt sega när det kommer till matningen. Men jag ser att dom hinner äta lite varje gång så jag är inte orolig, misstänker att dom blir tuffare med tiden.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220552.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,0 KB
ID: 2145122

                    Nyckelhålen är oftast sist på plats, men är nog dom som får i sig mest mat .

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220651.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,9 KB
ID: 2145125Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220611.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,9 KB
ID: 2145120

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,3 KB
ID: 2145121Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220635.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,3 KB
ID: 2145126


                    När man är liten är det lätt att virra bort sig och simma in i buskaget istället för mot maten.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220620.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,6 KB
ID: 2145119

                    När maten börjat ta slut är det dax att simma bort till andra änden där dom flesta är för det mesta, lite konstigt det där hur ena sidan på akvariet tydligen är "bättre" att vara på än andra... (I teorin borde det vara tvärt om eftersom det är lugnare på den sidan jag matar men dom har säkert anledningar som jag inte förstått än)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130101_220737.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,0 KB
ID: 2145124
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Dr.Dork
                      • December 2012
                      • 263

                      Sv: 250L blir 1440

                      Riktigt fint akvarium det där! Och stiliga scalarer du har fått tag på!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Herregud vad det växer! Snyggt!
                        Håller med om det du skriver om scalarerna och nyckelhålen. Mina scalarer är också riktigt sega, får nästan spruta maten på dom så dom fattar
                        Nyckelhålen kommer sist med, men äter nog mest, allt som hamnar på botten ju

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Tack, dom var helt klart värda varenda krona.

                          Jo de växer lite. Jag ansade i fredags, kastade en full 5L hink med växter och då tog jag bara av dom 2 sorterna som syns mest på bilderna. I dag klippte jag ner min röda och den "flikiga" som båda hade nått till ytan, planterade om några av topparna (om man nu kan kalla 15-20cm bitar för toppar) av den röda lite längre bak i akvariet för att se hur den funkar där med lite mindre lyse.

                          Funderar fortfarande på att plocka bort antingen delar eller hela den högra svärdplantan. Den känns ändå som att den inte syns ordentligt.

                          Nyckelhålen är roliga, i dag när jag stog med saxen ner i karet kom dom fram å kollade mina händer å vad jag gjorde med växterna, vet inte riktigt om jag kan hålla med om att dom är så blyga eller så börjar dom väl vänja sig vid mig (Imponerande då jag ju bara haft dom i 6 dagar)
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            250L blir 1440

                            Mkt vackert och kul inlägg för att dra igång det nya året
                            Gillar nyckelhålen skarpt, men kan inte säga att scalarerna & sorgmantlarna går av för hackor precis
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Kollade på dina filmer och jäkla vilken skillnad på de dagarna, Riktigt fint det har blivit . Snyggt med sorgmantlarna, de är en underskattad fisk.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • KristianE
                                • April 2012
                                • 1443

                                Jo det händer lite när man göder. Jag ansade lite i går så nu är min röda växt 1,5dm lägre (nådde till ytan).
                                Nu ser det ut som om vattnet är kolsyrat ovanför den (vilket det ju visserligen är ).

                                Håller med om att sorgmantlarna är underskattade, det var Mathias som gjorde att jag fick upp ögonen för dom. Dom färgade ut riktigt bra när jag fick i lite mer fiskar i karet, dom hade blivit lite bekväma och färglösa när dom var i så stor dominans.
                                //Kristian
                                Följ mitt 1440l SA projekt på
                                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...