54 l - sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    #46
    Då var 5st Corydoras pygmaeus inköpta! än så länge är dem fortfarande ganska rädda! men jag har en fråga.

    Hur löser man upp Co2 på bästa sätt? Har kör med en extra pump nu i två veckor.. Alltså slangen leder in till pumpen, har äver ciggarett-filter i änden på slangen. MEN pumpen är för stark och det blir för stark cirkulation på vattnet.. :/ Hur ska jag göra?

    * Det blir för strömt med två stycken pumpar i akvariet.
    54 L SA

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #47
      Hur känsliga de är för vattenkvalitet vågar jag inte svara på då jag inte har någon erfarenhet själv ännu, får hem 10st till veckan. Så vi får väl lära av varandra.

      Vad det gäller cirkulationen så ser jag två alternativ. Enklast är att helt enkelt stryper flödet från pumpen på något sätt. Antingen genom att rikta utblåset rakt in i en ruta, rot eller sten. Alternativt att montera nån sorts strilrör på utblåset.
      Ett annat är att, som jag själv gör, sätta en moddad flaska på utblåset så att vattnet cirkulerar i den innan det åker ut i akvariet. Beroende på hur du bygger det bestämmer du vilken fart det ska gå ut med. Fördelen med den varianten är att du tvingar bubblorna in i redig turbulens där co2 löser sig väldigt bra, således ökar du effekten av mäsken. Mitt system är så effektivt att jag lagt tanken på trycksatt system åt sidan helt i nuläget.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • boomaddo
        • March 2009
        • 117

        #48
        Det ska bli kul och se pygmernas beteende när de gått in sig i karet lite ) du får gärna berätta hur det går med dina senare också!

        Det liter intressant med den moddade flaskan?.. Tror jag sett det någon stans innan, men bara för det kommer jag inte ihåg var.... Vad kallas det för? Eller kan du länka till en guide?

        Sent from my SGS running ICS
        54 L SA

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #49
          Gå in på youtube och sök på "vortex co2 reactor diy" så borde 1:a träffen (man vet ju inte med google och deras personliga sökresultat artar sig numera) visa ett bra exempel på principen.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • boomaddo
            • March 2009
            • 117

            #50
            Förstår inte alls hur det fungerar...Du skrev ju utblåset? men när jag kolla på youtube så ser det ut som dem har kopplat in det på insuget (ytterfilter).. ?
            Snälla förklara?
            54 L SA

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #51
              Kolla på den filmen som användaren braziliangator13 har lagt upp. Han har en cirkulationspump, en sån utan filterkammare, som sitter på rutan med sugkoppar. Utblåset från den går till ett genomskinligt plaströr där vattnet yr runt runt. Däremellan har han satt slangen som kommer från mäsken så att co2-bubblorna följer med in i plaströret. Där yr de runt och löser upp sig i vattnet som trycks ut i botten på plaströret till resten av akvariet och nere på plaströret verkar han ha nån sorts vit filtermatta/vadd för att stänga ute fiskar. Istället för plaströr kan man ha valfri flaska som jag nämnde tidigare. Hänger du med?
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • boomaddo
                • March 2009
                • 117

                #52
                Ahaa. Jag fattar! Använder du också detta sättet?
                Men jag har ingen sådan pump.. Men kan jag ta bara 'huvudet' på en sån liten Fluval 1 istället?

                Sent from my SGS running ICS
                54 L SA

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #53
                  Japp det gör jag. Principen är densamma iaf, skiljer bara lite detaljer. Jo det går bra med ditt fluval, jag har precis samma och låter filterkammaren vara kvar, man får ju lite extra filtrering och så följer det inte med så mycket smuts in i flaskan/röret. Jag har kapat filterskummet på mitten och har det nedtill och borrat ett hål i kammaren lite högre upp där jag stoppat in slangen från mäsken och har sedan ett ciggfilter i änden.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • boomaddo
                    • March 2009
                    • 117

                    #54
                    Jaha, men jag menar om du använder vortex grejen? Btw hur vet man egentligen att Co2 löses upp bra?

                    Sent from my SGS running ICS
                    54 L SA

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #55
                      Alltså som jag har förstått grejen så finns det att köpa en reaktor som heter vortex som använder denna princip och att det vi pratar om är en hemmabyggd variant.

                      Det vet man när all gas löser upp sig och inte bara bubblar till ytan. Samt att växterna bubblar som tusan, vilket det gör i mitt kar.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • boomaddo
                        • March 2009
                        • 117

                        #56
                        Okej, ska iväg till en av Skånes största akvarie butiker senare, kanske hittar en reaktor där! även om jag fortfarande ser små bubblor komma ut ur reaktorpumpen så bubblar ju växterna som fasen då är det bara en sak jag undrar, för bubblorna som är under bladen på växterna, är väl syre(bubblor) som växterna producerar när dom tar upp Co2?
                        Då undrar jag, för jag har läst om en metod som kallas 'Mist'. Att det går ut på att istället för att lösa upp Co2n i vattnet så ska man få Co2 bubblorna att hamna under bladen?

                        Sent from my SGS running ICS
                        54 L SA

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #57
                          Japp det är syrebubblor du ser, det låter ju bra! Om du bestämmer dig för att köpa reaktor, var bara säker på att det funkar till mäsk. Många kräver nämligen att det är ett rejält tryck på co2:n för att funka och så högt tryck får man inte med mäsk.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • boomaddo
                            • March 2009
                            • 117

                            #58
                            Stod och höll i en sån liten keramisk diffusor.. Som en syresten. Men tror den kräver för högt tryck. Men det verkar vara ett jävla meck att göra en sån Vortex reaktor...
                            Är det bättre att bara rikta reaktorpumpen (med ciggfiltret) mot bakrutan istället?

                            Sent from my SGS running ICS
                            54 L SA

                            Kommentar

                            • boomaddo
                              • March 2009
                              • 117

                              #59
                              Så då var det dax för lite bilder.

                              Bild på hur hela karet ser ut. Notera att bilden inte visar lampan, detta är meningen då lampskärmen är för kort så det läcker en hel del ljus och då hade bilden bara blivit suddig..



                              Bild på glosson. Har även fått lite gröna alger som lägger sig som en matta över sanden, vad är detta för alg?



                              Och hur mitt mäsk system ser ut..



                              Är faktiskt rätt nöjd med inredningen just nu, ska bara i med nån mer rot och mer växter!

                              Mvh addo


                              Sent from my SGS running ICS
                              54 L SA

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #60
                                det gröna är cyano och det är ingen alg utan en bakterie. men den kommer förmodligen försvinna nu när du fått igång mäsksystemet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...