54 l - sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    #16
    Hej, nu var det längesedan jag skrev här.
    Igår har akvariet varit igång i exakt en månad!

    Just nu är det bara 12 st neontetror som går där, som har gått där i snart 2 veckor
    Nästa punkt är att införskaffa bättre belysing!

    Har kollat runt lite men det mesta är så jäkla dyrt. Hittade en LED på Kjell & Company som verkar vara bra!
    Köp El & verktyg online på kjell.com. Snabb leverans och fri frakt från 499 kr, eller boka och hämta i din Kjell & Company-butik samma dag.


    Det borde väl bli bra att hänga 2 st såna ovanför akvariet?

    Mvh Addo
    54 L SA

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      bli vääääldigt mycket ljus på liten yta. 6500K är rätt mycket. ett SA-kar skulle det funka med IKEA-LED på ca 2700-3000K. lite varmare ljus så det blir lite dunkelt.

      hellre då dessa
      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

      Kommentar

      • boomaddo
        • March 2009
        • 117

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        bli vääääldigt mycket ljus på liten yta. 6500K är rätt mycket. ett SA-kar skulle det funka med IKEA-LED på ca 2700-3000K. lite varmare ljus så det blir lite dunkelt.

        hellre då dessa
        http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60172201/
        Tack för svaret!
        Okej, men funkar en sådan till lite mer ljuskrävande växter då?
        Vill som sagt ha akvariet ganska tätt planterat och har aldrig riktigt lyckats med detta i mina andra kar :/

        Det var här jag hittade Studiolampan, där har den fått mycket bra kritik?
        Senast redigerad av boomaddo; 22 February 2012, 17:29.
        54 L SA

        Kommentar

        • Paracheirodon axelrodi
          • September 2009
          • 85

          #19
          Ursprungligen postat av boomaddo

          Har kollat runt lite men det mesta är så jäkla dyrt. Hittade en LED på Kjell & Company som verkar vara bra!
          Köp El & verktyg online på kjell.com. Snabb leverans och fri frakt från 499 kr, eller boka och hämta i din Kjell & Company-butik samma dag.


          Det borde väl bli bra att hänga 2 st såna ovanför akvariet?

          Mvh Addo
          Jag har en sådan lampa hängande som den är över ett kar på ca:35l och är nöjd, dock bara javamossa och andmat i den burken

          Kommentar

          • boomaddo
            • March 2009
            • 117

            #20
            Hittade 4 st Halogen spotlights hemma, dom är på 20W st. Skulle detta funka till ett 30cm högt akvarie?
            54 L SA

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              jadå

              Kommentar

              • boomaddo
                • March 2009
                • 117

                #22
                Ursprungligen postat av hannesc
                jadå
                tyvärr, testade innan idag. Det blev ett piss-gult fult ljus av hela skiten!
                54 L SA

                Kommentar

                • boomaddo
                  • March 2009
                  • 117

                  #23
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  bli vääääldigt mycket ljus på liten yta. 6500K är rätt mycket. ett SA-kar skulle det funka med IKEA-LED på ca 2700-3000K. lite varmare ljus så det blir lite dunkelt.

                  hellre då dessa
                  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60172201/
                  Har inte testat den, men jag testade 4 st Halogen spotlights- och mycket riktigt det blev ett varmvitt ljus, dunkelt. Ganska snyggt faktiskt. Men räcker detta ljuset för växterna? Jag vill verkligen lyckas med växterna i detta kar!
                  54 L SA

                  Kommentar

                  • boomaddo
                    • March 2009
                    • 117

                    #24
                    Var i butiken idag, köpte två stycken Dvärg Otocinclus! Akvariet har varit igång nu i 5 veckor
                    Håller även på att förbereda ett Co2 mäsk-system.

                    Frågan är fortfarande belysningen. Är ju inne på LED, men har fortfarande inte fått något bekräftat om vad som behövs, eller skulle funka. Eller är det bara jag som är orolig och att belysningen inte spelar så stor roll egentligen? Jag vill ju ha ett växtkar!

                    Mvh Addo
                    54 L SA

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      villdu ha ett växtkar så får du nog satsa på nått upp mot 6000K eller så.

                      Kommentar

                      • Fiskrobban
                        • February 2012
                        • 7

                        #26
                        Kolla på mitt 54L som är nystartat http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm

                        Kommentar

                        • boomaddo
                          • March 2009
                          • 117

                          #27
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          villdu ha ett växtkar så får du nog satsa på nått upp mot 6000K eller så.

                          Då borde det kanske räcka/funka med en studiolampa från Kjell & Company? Fast jag vet inte hur spridningsvinkeln är, menar att ljuset bara täcker en liten del av botten. Går ju att lösas genom att ha lampan högre upp ovanför akvariet fast då är den väl inte lika effektiv?

                          Har iallafall fått igång mäsksystemet nu, 1x1 flaska/liter. ska dra igång en flaska till så att det blir 2x1L. Använder ciggaretfilter för att lösa upp Co2 nu, fina små bubblor kommer det

                          Mvh Addo

                          edit: Länken till lampan jag har spanat in http://www.kjell.com/sortiment/el/be...talfoto-p63897
                          54 L SA

                          Kommentar

                          • boomaddo
                            • March 2009
                            • 117

                            #28
                            Ursprungligen postat av Fiskrobban
                            Kolla på mitt 54L som är nystartat http://akvariekungen.webgain.se/information/index.xhtm
                            Trevligt att du också har hittat akvariehobbyn!

                            haha, Det är exakt ett likadant akvarie som mitt! Hur upplever du lampan som följer med akvariet? (Den jag använder nu)
                            Hur länge har det varit igång?

                            Snygg webbsida btw!
                            54 L SA

                            Kommentar

                            • boomaddo
                              • March 2009
                              • 117

                              #29
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              bli vääääldigt mycket ljus på liten yta. 6500K är rätt mycket. ett SA-kar skulle det funka med IKEA-LED på ca 2700-3000K. lite varmare ljus så det blir lite dunkelt.

                              hellre då dessa
                              http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60172201/

                              Men jag kollade din tråd om din 350L kub, där har du väl också mycket ljus på en liten yta?
                              54 L SA

                              Kommentar

                              • boomaddo
                                • March 2009
                                • 117

                                #30
                                Föresten kan man ha en BOK-gren* i akvariet?
                                Senast redigerad av boomaddo; 03 March 2012, 12:54.
                                54 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...