54 l - sa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    #31
    Var och köpte LED-lampan som jag snackat om.. och JÄKLAR vilken skillnad Neontetrorna verkligen lyser nu och blästersanden kom verkligen till sin rätt nu!
    Ljuset är klar-vitt, sjukt snyggt! Hoppas bara att det har positiv inverkan på växterna också.
    Vattenpesten och alternanthera cardinalis har växt 5 cm på en vecka sedan jag började med Co2!

    Så allting rullar på här! fast det är ju inte mycket feedback.. Tänkt låta karet gå in sig några veckor till så att allt kommer i balans innan jag köper in någon sort Apistogramma!

    Mvh Addo
    54 L SA

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      Ursprungligen postat av boomaddo
      Men jag kollade din tråd om din 350L kub, där har du väl också mycket ljus på en liten yta?
      ja men när jag skrev det så hade jag inte fattat att du ville ha ett växt kar. men ja i min kub har jag mycket ljus på liten yta!
      dock är karet ganska högt så behövde ganska mycket ljus för att kunna nå botten med det

      Kommentar

      • boomaddo
        • March 2009
        • 117

        #33
        btw, här är lampan som jag har http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=34&t=9107.

        Nu har akvariet varit igång i snart 6 veckor! Invånare än så länge;
        12 st neontetror
        2 st Dvärg otocinclus

        Växter;
        Javaormbunke
        Javamossa
        Aternanthera cardinalis
        eleocharis acicularis
        hornsärv
        vattenpest &
        Glossostigma elatinoides (mest för att testa om nya lampan klarar av att trycka ner den)

        Var i butiken innan och snackade med den, dem skulle få in några olika sorters Pansarmalar på torsdag, då blir det lite fler invånare!
        54 L SA

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #34
          Har du kikat på de mindre corysarna, pygmaeus, hastatus & habrosus (de små som brukar finnas i handeln)?
          I ett mindre kar hade jag valt nån av dem för att dels kunna ha fler och dels för att jag tänker mig att de stör apistos mindre då de bör kunna bufflar undan dem lättare. Ska själv inhandla pymaeus snart och köra med en grupp cacatuoides så jag kan återkomma med rapport om hur den kombinera funkar.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • boomaddo
            • March 2009
            • 117

            #35
            Ursprungligen postat av hannesc
            ja men när jag skrev det så hade jag inte fattat att du ville ha ett växt kar. men ja i min kub har jag mycket ljus på liten yta!
            dock är karet ganska högt så behövde ganska mycket ljus för att kunna nå botten med det
            Okej, makes sense.. Tror du att det räcker med en LED-lampa då? Den är på 1500Lm, 23W= 100W om det hade varit en glödlampa(om jag har förstått det rätt) & 6400K.. Har lampan mitt över karet nu men ljuset når inte riktigt in till hörnen :/ Ska se hur det växer nu några veckor, annars kompletterar jag med en likadan lampa till.
            Göder växterna med Co2-mäsk, CarboGreen och någon Sera växtgödning. PMDD ska beställas senare idag
            54 L SA

            Kommentar

            • boomaddo
              • March 2009
              • 117

              #36
              Här kommer några bilder också. (tagna med en kass mobilkamera)

              Helkarsbild


              Lite bättre bild


              Bild på Glossostigma elatinoides. Återstå att se om lampan klarar av Glosson..


              Mvh Addo
              54 L SA

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                hemskt va hög glosson var?! den brukar ju inte bli mer än ett par cm.,


                fast nu ser jag. du har inte planterat ner alla skotten ju. tryck ner den i sanden. det är bara bladen som ska sticka upp. finns ingen stjälk som ska vara ovan sanden.

                jag skulle planterat vattenpesten du har på vänster sida längre bak o ännu mer åt vänster. o sen trycka i massa mycket mer växter. det är lite snålt :P haha

                Kommentar

                • boomaddo
                  • March 2009
                  • 117

                  #38
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  hemskt va hög glosson var?! den brukar ju inte bli mer än ett par cm.,


                  fast nu ser jag. du har inte planterat ner alla skotten ju. tryck ner den i sanden. det är bara bladen som ska sticka upp. finns ingen stjälk som ska vara ovan sanden.

                  jag skulle planterat vattenpesten du har på vänster sida längre bak o ännu mer åt vänster. o sen trycka i massa mycket mer växter. det är lite snålt :P haha
                  Tack för feedbacken! Sagt och gjort, planterat om Glosson nu.. Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag planterade den igår ...
                  Jag vet att det är för lite växter, men växter är svindyrt och ekonomin tillåter inte fler växter just nu.. min budget är inte särskilt hög då jag endast är 18 år och fortfarande studerar! Tack för tipsen Hannesc!
                  54 L SA

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    aha. men du. kolla på typ tradera o plantsswap. där kan man komma undan billigt. har köpt mycket växter från tradera

                    Kommentar

                    • boomaddo
                      • March 2009
                      • 117

                      #40
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      aha. men du. kolla på typ tradera o plantsswap. där kan man komma undan billigt. har köpt mycket växter från tradera
                      Hittade dock bara plastväxter på Tradera? men återigen tack för tipsen! Tror du att lampan klarar av Glosson's ljuskrav? Annars borde det inte vara några problem iom att jag kör mäsk med 1bubbla/sekund?

                      *Hittade växterna nu
                      Senast redigerad av boomaddo; 06 March 2012, 14:43.
                      54 L SA

                      Kommentar

                      • boomaddo
                        • March 2009
                        • 117

                        #41
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Har du kikat på de mindre corysarna, pygmaeus, hastatus & habrosus (de små som brukar finnas i handeln)?
                        I ett mindre kar hade jag valt nån av dem för att dels kunna ha fler och dels för att jag tänker mig att de stör apistos mindre då de bör kunna bufflar undan dem lättare. Ska själv inhandla pymaeus snart och köra med en grupp cacatuoides så jag kan återkomma med rapport om hur den kombinera funkar.
                        Okej, märkligt de där. Har aldrig sett den i butiken innsn så går jag in där idag och det första man ser är ett kar med Pygmaeus Ska inhandlas imorgon, hur många ska man ha? Minst 5 st va?
                        54 L SA

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          5-6 minst ja. stimfisk :P

                          Kommentar

                          • boomaddo
                            • March 2009
                            • 117

                            #43
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            5-6 minst ja. stimfisk :P
                            Mange tak!
                            Förövrigt så har det inte hänt så mycket. Växterna växer så det knakar nu med Co2. Glosson har redan börjat sprida sig lite, bara på några dagar! Tetrorna är glada och ett stadigt PH på 6.5!
                            54 L SA

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #44
                              Ja absolut minst 5-6, gärna 10. De är ju inte stora så trots att det är ett litet kar bör du kunna ha en stadig grupp.
                              Nu har du ju redan märkt att glosson börjar sprida sig, hade annars tänkt skriva att du med den lampan och co2 inte alls bör ha några problem med den, glosso är inte alls så extremt krävande som ibland uppges.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • boomaddo
                                • March 2009
                                • 117

                                #45
                                Tack för svaret! Läste om den lite, det står att dem kan vara känsliga mot dåliga vattenvärden, tex ojämnt PH? Kan det ställa till med problem? Tänker på att jag använder mäsk som jag läst att det kan ge ojämnt PH? Eller är jag helt fel på det? ;-)

                                Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
                                54 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...