Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Detta ska bli riktigt intressant att följa. Snygg start! Tycker också du filmat läckert när du haft fasta positioner vid filmningen och sedan klippt ihop det hela. Gillar särskilt den sekvensen där du filmar in nära roten i slutet. Just HighTech gör sig väldigt bra när det filmas i närbilder tycker jag
    Läckert upplägg på inredningen. Vad är det för växt på roten?
    Du Mathias, jag skulle verkligen uppskatta om du eftersom beskriver även "tråkig fakta" löpande. Typ hur ofta du gör vattenbyten, mängd gödning, ljustimmar, när du behöver ansa, Co2 koncentration etc. Du skulle kunna ha typ en faktaruta allt eftersom.
    Tycker ofta erfarna personer missar att ta med basfakta. Tycker jag lär mig mycket när jag läser sånt.
    Hur många Amano räknar du med att ha?
    Klart jag kan ta med fakta, det gör jag mer gärna än o-gärna På roten sitter det spiky moss, kass bindning men det gjordes sent på natten och jag orkade verkligen inte med hela. Har en massa över som jag ska binda på någon sten vid tillfälle.

    Ljustimmar kör jag 7,5 från start, reglerar från detta om det blir för mycket/för lite. Co2 är en bubbla/sekunden i nuläget vilket gjorde dropcheckern svagt grön framåt kvällen, kan köra i mer men jag inväntar controllern så att jag kan ha lite bättre koll (läs: slipper kolla så noga hela tiden)

    PMDD ligger på standarddos i nuläget, vet inte vad som finns i soilen riktigt och det retar mig. Då är det bättre med lugna gatan.

    Växter som är i nu är: Pogostemon erectus, Pogostemon stellata, Pogostemon helferi. Rotala wallichii, Rotala rotundifolia, Rotala sp green. Blyxa japonica, Staurogyne repens, Hudrocotyle sp japan, vanligt nålgräs som jag inte ens idds komma ihåg namnet på och slutligen glosso på marken.

    Och ja, Manos finns det nog typ 19-25 st. De matas nu, det finns inga alger..

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Detta ska bli riktigt intressant att följa. Snygg start! Tycker också du filmat läckert när du haft fasta positioner vid filmningen och sedan klippt ihop det hela. Gillar särskilt den sekvensen där du filmar in nära roten i slutet. Just HighTech gör sig väldigt bra när det filmas i närbilder tycker jag
    Läckert upplägg på inredningen. Vad är det för växt på roten?
    Du Mathias, jag skulle verkligen uppskatta om du eftersom beskriver även "tråkig fakta" löpande. Typ hur ofta du gör vattenbyten, mängd gödning, ljustimmar, när du behöver ansa, Co2 koncentration etc. Du skulle kunna ha typ en faktaruta allt eftersom.
    Tycker ofta erfarna personer missar att ta med basfakta. Tycker jag lär mig mycket när jag läser sånt.
    Hur många Amano räknar du med att ha?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,2 KB
ID: 2145878Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0086.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,8 KB
ID: 2145879Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0087.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,6 KB
ID: 2145880Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0089.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,6 KB
ID: 2145881Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0090.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,5 KB
ID: 2145882Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0093.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,1 KB
ID: 2145883Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0097.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 2145884Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0099.jpg
Visningar: 1
Storlek: 26,2 KB
ID: 2145885Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlös.jpg
Visningar: 3
Storlek: 122,3 KB
ID: 2145886Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,5 KB
ID: 2145887Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,6 KB
ID: 2145888



    Så kan det bli, observanta människor typ Åheim ser att jag kör Eheim, vilken nit, jag gillar det inge vidare :P

    Även solen har sina fläckar
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 30 January 2013, 22:08.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Nu tänker jag dra igång skiten..

    Hörs inatt..//

    Mannen men världens värsta förkylning!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    hahaha den var bra Mathias

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vilken skön beskrivning - å så rätt.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Ja fetelugnt är nog rätt benämning, men filterguru???
    Haha. Defdac är ju ljusguru, det är hans vatten..

    Bosse gillar alger.

    Ansjo och Mats gillar ciklider..

    Du gillar teknik. Gärna allsköns filter och pumpar..

    Då blir man ju filtergurun på Zoopet

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Ja, över 100 cm i längd kan ju se roligt ut utan stag.

    Vad tror du om mitt då herr filterguru? 95 långt, 44 högt och 8 mm lär ju vara fetelugnt..
    Ja fetelugnt är nog rätt benämning, men filterguru???

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Ja stag det är inget att leka med Slopar du stag på stora kar så kan det gå illa och det ges sällan nån varning innan det smäller.
    Ja, över 100 cm i längd kan ju se roligt ut utan stag.

    Vad tror du om mitt då herr filterguru? 95 långt, 44 högt och 8 mm lär ju vara fetelugnt..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Okej, ditt kar var inte så stort som jag trodde. Mina stag går längs framrutan, inte rakt över så att säga. Kör täckglas på saltet nu när jag har T5 men tanken är led i framtiden och då skulle jag kunna tänka mig att ta bort dem.

    På tal om stag så körde jag ett 600 liters över ett halvår med bara ett litet alustag vid ena sidan. Det var först när jag stod från sidan och såg "megabågen" på karet som jag satte ditt ett till...
    Ja stag det är inget att leka med Slopar du stag på stora kar så kan det gå illa och det ges sällan nån varning innan det smäller.

    Lämna en kommentar:


  • irwin_fletch
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Går staget från ruta till ruta eller? Mina satt mitt på rutan bara, skitfult. De gör nog varken till eller från. 8 mm glas, 44 högt. Ingen bågn alls, det är ju bara 167 liter

    Stagen satt felmonterade här, de var snedskurna så de satt riktigt illa.
    Okej, ditt kar var inte så stort som jag trodde. Mina stag går längs framrutan, inte rakt över så att säga. Kör täckglas på saltet nu när jag har T5 men tanken är led i framtiden och då skulle jag kunna tänka mig att ta bort dem.

    På tal om stag så körde jag ett 600 liters över ett halvår med bara ett litet alustag vid ena sidan. Det var först när jag stod från sidan och såg "megabågen" på karet som jag satte ditt ett till...

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Det här med näthandel är ju en utmaning. Det kräver sin person om det skall fungera.

    Den hjälp jag fått från PWSS den här veckan är jag så jäkla glad för faktiskt.

    Allt går smidigt, jag får all den hjälp jag behöver och den personliga kontakten finns där.

    Ibland är det faktiskt mindre besvärligt, även när det dyker upp lite problem.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jag har ett 343l helglas utan mittstag, har inte mätt men tippar på att glaset är 12mm och det bågnar inte heller nåt. Och då är det ändå 55cm högt

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Hur stort är det nya karet? Är det ocean basic-kar? Har för mig att 250 liter är det största som finns utan mittstag så kanske det du har?

    Tänkte bara att det skulle vara intressant om du kunde berätta hur mycket framrutan kommer "båga" när du tog bort stagen på långsidorna. Jag har ett saltkar på 250 liter med dessa stag. Har inte vågat ta bort dem, men skulle gärna göra det. Min ruta bågar lite redan nu med staget i.
    Går staget från ruta till ruta eller? Mina satt mitt på rutan bara, skitfult. De gör nog varken till eller från. 8 mm glas, 44 högt. Ingen bågn alls, det är ju bara 167 liter

    Stagen satt felmonterade här, de var snedskurna så de satt riktigt illa.
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 24 January 2013, 12:46.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...