Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ryskbompa
    svarade
    Äre mini landscape sten du kör i hightech burken?

    Vart jävla sugen på att köpa sånna stenar från pwss men en 4-5kg sten kostar 200 spänn, är det verkligen rimligt? är dom så dyr?


    MVH Rikard

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Det är inga problem med mina Scalarer, de är rätt tråkiga så jag förstår om tetrorna undviker dem. Det är ena ettriga grisfiskar som nog hade haft det bättre i Sydamerika

    Jag har även Hyphessobrycon sweglesi hos dem och det funkar också bra.
    De vitfenade rosentetror jag har funkar superbra med scalarerna, på det hela taget en trevlig fisk, som sparrar lite sinsemellan, men inte stör några andra fiskar överhuvudtaget. Även kolglödstetrorna är en trevlig bekantskap, förvånansvärt tålig, för att vara en så liten sak.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Ja, dina verkar ju även rätt svarta, de sägs ju blekna när de blir större, men det beror kanske på ljuset, hur de trivs, och så. Jag har sett på dina filmer att de verkar lite ettriga sinsemellan. Hur är de med fenbitande och så? Minns att jag blev lite besviken på en av mina favorittetror, nättetran, när jag märkte att de gärna nafsade scalarerna i fenorna.
    Det är inga problem med mina Scalarer, de är rätt tråkiga så jag förstår om tetrorna undviker dem. Det är ena ettriga grisfiskar som nog hade haft det bättre i Sydamerika

    Jag har även Hyphessobrycon sweglesi hos dem och det funkar också bra.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ja, dina verkar ju även rätt svarta, de sägs ju blekna när de blir större, men det beror kanske på ljuset, hur de trivs, och så. Jag har sett på dina filmer att de verkar lite ettriga sinsemellan. Hur är de med fenbitande och så? Minns att jag blev lite besviken på en av mina favorittetror, nättetran, när jag märkte att de gärna nafsade scalarerna i fenorna.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Spilurus tjatar han i "min" butik om, han vill ha tag i dem, men hittar dem inte. Han säger att de var vanliga förr, men att de är svåra att få tag i nu. Kanske har zebracikliden gett även de andra arterna i släktet dåligt rykte

    Jag är svag för lite ovanligare arter av släkten som är rätt vanliga, som Cryptoheros och Pelvicachromis t.ex. En art jag är nyfiken på, som jag läste om i Ciklidbladet häromsistens, är Heroina (minns inte artnamnet). Ser ut som små hantlar ungefär.

    Är du nöjd med sorgmantlarna förresten, hur funkar de i sällskapskaret?
    Sorgmantel är ju en anspråkslös tetra som fyller upp utan att stjäla uppmärksamhet från det som skall vara huvuddragen i akvariet. Det blir komplett, lite som bakgrunden i en tavla helt enkelt.

    Mina är helt orädda, senast idag var jag nere och pillade i akvariet och då var de fram på handen och duttade till den ett par gånger.

    Jag har den och Rödmunnarna som favoriter, även om det simmar en hel del annat i kategorin här hemma.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Spilurus tjatar han i "min" butik om, han vill ha tag i dem, men hittar dem inte. Han säger att de var vanliga förr, men att de är svåra att få tag i nu. Kanske har zebracikliden gett även de andra arterna i släktet dåligt rykte

    Jag är svag för lite ovanligare arter av släkten som är rätt vanliga, som Cryptoheros och Pelvicachromis t.ex. En art jag är nyfiken på, som jag läste om i Ciklidbladet häromsistens, är Heroina (minns inte artnamnet). Ser ut som små hantlar ungefär.

    Är du nöjd med sorgmantlarna förresten, hur funkar de i sällskapskaret?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Jag har äntligen fått tag i Cryptoheros nanoluteus, och har en hane och en hona. Köpte fyra för ett antal månader se´n, tyvärr dog en hane rätt snabbt, och den större honan dog nyligen när de äntligen börjat visa lektendenser. Så nu hoppas jag att de två jag har kvar ska klara sig, och att hanen ska acceptera den mindre honan, vilket han inte riktigt gör än. Vill inte behöva åka till butiken där jag köpte dem, för att köpa nya, för den ligger en bit bort, och det var inte helt lätt att hitta.

    Nanoluteus verkar hur som helst vara en ovanlig sort, har för mig att han i butiken sa att han som kom in med dem hade fått åka till Norge för att få tag i den ena partnern i föräldraparet

    Fränt

    Här på Pets går det en fin grupp med Spilurus men vem har platsen till varenda ciklid som finns? Jag vill ha dem alla!!!! :P

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jadu, han är stor och redigt stygg mot allt som kommer i vägen. Han har ingen ordentlig hona dock, söker med ljus och lykta efter rätt fisk men det går allt segt.
    Jag har äntligen fått tag i Cryptoheros nanoluteus, och har en hane och en hona. Köpte fyra för ett antal månader se´n, tyvärr dog en hane rätt snabbt, och den större honan dog nyligen när de äntligen börjat visa lektendenser. Så nu hoppas jag att de två jag har kvar ska klara sig, och att hanen ska acceptera den mindre honan, vilket han inte riktigt gör än. Vill inte behöva åka till butiken där jag köpte dem, för att köpa nya, för den ligger en bit bort, och det var inte helt lätt att hitta.

    Nanoluteus verkar hur som helst vara en ovanlig sort, har för mig att han i butiken sa att han som kom in med dem hade fått åka till Norge för att få tag i den ena partnern i föräldraparet

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Maffig sajicahane... Och jag blir mer och mer sugen på sorgmantlar
    Jadu, han är stor och redigt stygg mot allt som kommer i vägen. Han har ingen ordentlig hona dock, söker med ljus och lykta efter rätt fisk men det går allt segt.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Filmat ikväll, lite cyano och stirrig fisk efter vattenbyte men det ger en skapligt rättvis bild av hur det ser ut. Ingen helkarsvy då sängen är i vägen, vi måste tydligen ha en sådan enligt tjejen..



    http://www.youtube.com/watch?v=j4s0R...ature=youtu.be
    Maffig sajicahane... Och jag blir mer och mer sugen på sorgmantlar

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Kör in en film på lite godingar från Lake Tanganyika. Det är rena barnyran i karet nu. A.comp växer men det går långsamt, de är lämnade utanför denna film då jag vill visa att det går yngel på minst fyra ställen i akvariet. Det går ett par Julidochromis ornatus i akvariet nu också, jag måste på något vis ge multisarna lite konkurrens i akvariet, de blir för många annars. A.comp tar inte ynglen vilket jag trodde att de skulle göra. Karet är helt smäckfullt med alger, det ser redigt in-pyrt ut. Jag kan sitta hur länge som helst framför detta karet.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Denna veckans movie. Allt går bra, lite fuzz-alger men det skiter både växterna och jag i. Ph stabilt på 6,5, dubbel dos PMDD, 8h belysningstid. Borde gå att ha ljuset på lite längre men jag kör safe. Nu börjar karet cyklas in, rutorna blir lite drabbade av alger men det är långt ifrån det som hände vecka 2 när rutorna blev helt gröna. I karet bor nu 20+ Amanos, 20 Rödmunnar, 10 Guppy + en miljard yngel och 3 Ancistrus. Mycket fisk i ett skört system, spelar kvitt när det måste till lite rörelse för att ens få det lite intressant

    Jag måste ansa ner Stellatan till höger i bild, det är inget jag jublar över direkt men det blir bra när det är gjort. Ja, en helt odramatisk post om ett helt odramatiskt akvarium. Nästa projekt blir bakgrundsbelysning, det blir smutt.




    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Var osäker på om ljuset skulle räcka till en början, ligger på 410w/m2. Med "rätt" rör och lagom höjd på karet så drog det allt iväg ändå. Jag är ju väldigt förtjust i glo-ramperna, de sviker inte. Nu är det bara Juwelburken kvar, sen sitter de över alla burkar.

    Jag ska filma karet ikväll igen, det är roligt

    Lämna en kommentar:


  • tommy_g
    svarade
    Tre veckor idag, eller minns jag fel? Allt går som klockan, utom jag. Är otroligt trött på den jäkla vintern nu och det speglas i allt jag har med att göra. Ska skriva uppsats egentligen men jag kan inte fokusera på något. Det skulle bytas vatten idag men det är daglig koll som gäller, får ta tag i det imorgon. Därför finns det lite alger på rutor och så men håll till godo
    Jäklar vad fint! Börjar ta sig riktigt bra. Gillar ljuset som fan.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Filmat ikväll, lite cyano och stirrig fisk efter vattenbyte men det ger en skapligt rättvis bild av hur det ser ut. Ingen helkarsvy då sängen är i vägen, vi måste tydligen ha en sådan enligt tjejen..

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...